Qmail spørgsmål igen
Fra : Peter Andersen

Dato : 16-02-02 13:14

Jeg hænger lidt fast i det med aliases.
Jeg har en bruger på maskinen der hedder Peterandersen.
Så har jeg lavet: /var/qmail/alias/.qmail-peterandersen med følgende
indhold: /home/Peterandersen/Maildir/
(Maildir er lavet med makemaildir)
og en assign fil under /var/qmail/users med:
peterandersen:peterandersen:507:507:/var/qmail/alias:-:peterandersen: (og et
dot for enden)
og har kørt en qmail-newu.

Men hvis jeg prøver at sende eller injecte mail til peterandersen sker der
ikke noget. Hvad har jeg godt galt? Relaying er sat op så jeg både kan sende
og modtage fra/på linuxmaskinen og andre.
Jeg kan i øvrigt ikke se noget i min log, hvor logger den ikke?
---
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Claus Alboege

Dato : 16-02-02 13:27

> [...]
> peterandersen:peterandersen:507:507:/var/qmail/alias:-:peterandersen:
> (og et dot for enden) og har kørt en qmail-newu.

Nogen speciel grund til at gøre det på denne måde?

Hvis peterandersen er oprettet i /etc/passwd kan du bare bruge følgende
til at starte qmail-send:

$ cat /service/qmail-send/run
#!/bin/sh
exec /var/qmail/rc

$ cat /var/qmail/rc
#!/bin/sh

# Using splogger to send the log through syslog.
# Using qmail-local to deliver messages to ~/Mailbox by default.

exec env - PATH="/var/qmail/bin:$PATH" \
qmail-start ./Maildir/

så dumper mails til peterandersen automatisk ned i
/home/peterandersen/Maildir/new

Er det er "virtuelle" brugere, så kig på vpopmail, så er du nemlig fri
for selv at fedte med virtualdomains og users/assign :)

> Men hvis jeg prøver at sende eller injecte mail til peterandersen sker
> der ikke noget. Hvad har jeg godt galt?

Hvad siger loggen ?

> Relaying er sat op så jeg både kan sende og modtage fra/på
> linuxmaskinen og andre. Jeg kan i øvrigt ikke se noget i min log,
> hvor logger den ikke?

Det er ikke let at vide, når du ikke kommer med mere information. Bruger
du splogger eller multilog?

Jeg vil anbefale dig at følge LWQ slavisk, når du installere qmail.

http://inter7.com/vpopmail/
http://lifewithqmail.org/lwq.html

/Claus A

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-02-02 14:20

"Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> wrote in message

> Nogen speciel grund til at gøre det på denne måde?

Hmm.. jeg følger lwq slavisk....

> [...]
>
> exec env - PATH="/var/qmail/bin:$PATH" \
> qmail-start ./Maildir/
>
> så dumper mails til peterandersen automatisk ned i

Jo, men så bruger den jo ikke .qmail filerne. Jeg vil gerne sætte det
rigtigt op.

> Er det er "virtuelle" brugere, så kig på vpopmail, så er du nemlig fri
> for selv at fedte med virtualdomains og users/assign :)

Jeg tænkte jeg ville ha den til at køre først lokalt uden vpopmail og så
bagefter kigge på vpopmail.. men det kan måske ikke betale sig?

> Jeg vil anbefale dig at følge LWQ slavisk, når du installere qmail.

Det er lige det jeg gør
Men det må være i min.qmail-peterandersen e.l. filer den er gal med...

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-02-02 18:30

Ja. Den har jeg installeret nu og disablet det gamle qmail-pop3d script og
lavet et nyt efter bogen til vpopmail og den kan sagtens checke de
forskellige kontoer fra en pop3 client.

Men må ha avet et eller andet, for den lægger alle mail der er sendt til den
i køen... uden at sende dem videre til den bruger jeg har har(postmaster)
under et virtuel domain.
Hvad har jeg klokket i??