Billede i bog
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-02-02 11:48

Jeg har en ven, som er blevet spurgt om man måtte bruge nogle af hans
billeder (som også ligger på nettet - og set der) til illustrationer til en
bog.

Hvad kan han forlange for det?

Mvh

Jesper

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-02 12:14

Det som køber vil betale. Velkommen til det frie kapitalistiske marked

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-02-02 12:22

Ja tak, men hvad er normalt?

Hvad hjælper det hvis jeg spørger hvad jeg kan forvente at betale for en
liter mælk og får samme svar?

Jesper

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-02-02 20:46

"Jesper Nielsen" <jesniel@mail.dk> writes:

> Ja tak, men hvad er normalt?

Prisfastsættelse af noget løjerligt noget.

Prisen afhænger af hvad kan han få - som igen bunder i hvem der skal
bruge hans illustationer, til hvad og i hvor stort et oplag.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : J. Madsen

Dato : 16-02-02 22:44

"Janus Sandsgaard" <janus@janus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> -j
>
> --
> Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Jeg kan heller ikke svare mere præcist - nogle bliver smigret, og tillader
det for f.eks. en flaske god rødvin andre mener det er en bondegård værd.
Vi spurgte StormP-museet om at bruge en enkelt streg til en reklame (skulle
sendes til max 400 personer) - prisen var præcis - kun hvis I betaler kr.
10.000 - så vi klarede os uden. Havde de nu sagt måske 1-2.000 havde vi nok
accepteret - så det er som tidligere nævnt udbud/efterspørgsel.

Men hvis den pågældende selv har lagt sit "værk" på nettet, er jeg noget i
tvivl om, han ikke også har mistet rettigheden til det.

Jeg ville spørge i dk.videnskab.jura - måske skal der hverken spørges eller
betales.

Mvh. JørgenE

Fra : Lars

Dato : 16-02-02 14:24

"Jesper Nielsen" skrev:
> Hvad kan han forlange for det?

Hvis de omtalte billeder er fotos, kan de måske hjælpe i news:dk.fritid.foto

Hvis det er billeder tegnet på computer, grafik, kan de måske hjælpe i

Hvis originalerne er håndtegnede eller malede billeder, kan de måske hjælpe
i news:dk.kultur.billedkunst

- Lars

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-02-02 22:52

"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> writes:

> Men hvis den pågældende selv har lagt sit "værk" på nettet, er jeg noget i
> tvivl om, han ikke også har mistet rettigheden til det.

Man mister aldrig sin ophavsret til et værk. Uanset hvordan man
mangfolddiggører værket eller om man aktivt håndhæver ophavsretten.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix