Iværksættererfaringer med banker
Fra : Anette Nielsen

Dato : 14-02-02 17:26

Jeg er igang med at starte en lille virksomhed op. Ligesom Bo i en
anden tråd får jeg nok brug for ca. 20.000. Jeg er blevet rådet til at
prøve de små banker, fordi jeg ikke er særlig kreditværdig...

Har kig på tre mulige (de skal have afdeling i Århus):
Amagerbanken, Midtbank og Nordvestbank.

Har nogen af jer - andre små virksomheder - erfaringer med disse
banker? Får I god service, etc. etc.?

Anette

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 14-02-02 19:01

Jeg tænkte åp .. ved du om bankerne går udfra cvr/se nummeret eller
personnummeret når man søger et lån til opstarten ?

// Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-02-02 19:05

"Bo Bach Jensen" <Bachy@roadrunner.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænkte åp .. ved du om bankerne går udfra cvr/se nummeret eller
> personnummeret når man søger et lån til opstarten ?

Da du hæfter personligt i et personligt ejet selskab, må man gå ud fra at
banken kigger efter dig efter i "sømmene" som privatperson.

Hr. Bjørn

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 14-02-02 20:58

Hmm .. hvorn ser bankerne på det der med lån til firma opstart hvis man er
RKI registreret .. på samme måde som ved et privat lån?

// Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-02-02 21:08

> Hmm .. hvorn ser bankerne på det der med lån til firma opstart hvis man er
> RKI registreret .. på samme måde som ved et privat lån?

.....og måske samtidig skylder i skat....

Glem det.

Hr. Bjørn

Fra : J. Madsen

Dato : 15-02-02 00:57

RKI- registreret = udelukkelse.

Det kan virke hårdt, men det er noget af det første der bliver undersøgt.

Mhv. JørgenE

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-02-02 01:03

"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> RKI- registreret = udelukkelse.
>
> Det kan virke hårdt, men det er noget af det første der bliver undersøgt.

Jeg synes nu ikke, det er hårdt.

Kan man ikke overholde sine forpligtelser, endsige har forsøgt samme, vil
jeg ikke mene, man er "berettiget" til at "smide gode danske kroner efter
dårlige"....

Hr. Bjørn

Fra : Anette Nielsen

Dato : 14-02-02 21:02

On Thu, 14 Feb 2002 19:05:13 +0100, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>Da du hæfter personligt i et personligt ejet selskab, må man gå ud fra at
>banken kigger efter dig efter i "sømmene" som privatperson.

Det tror jeg også, der er jo ingen skelnen - der er kun en økonomisk
person. Mon ikke de bruger SE-nummeret hvis du har fået et, og ellers
personnummeret?
Det er iøvrigt ikke for at de ikke skal "kigge i sømmene" jeg blev
anbefalet små banker - jeg har ikke noget at skjule - men de skulle
være lidt mere risikovillge, ialtfald når vi snakker om så små beløb
som her.

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 15-02-02 10:25

"Anette Nielsen" <ani@wow.metrocomia.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 14 Feb 2002 19:05:13 +0100, "Bjørn Jørvad"
> <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:

> Det er iøvrigt ikke for at de ikke skal "kigge i sømmene" jeg blev
> anbefalet små banker - jeg har ikke noget at skjule -

Hej Anette

Nå den er ved at være langt omkring denne her tråd.
Jeg synes du skal gøre som du selv foreslår - ned til en af de små banker
med dig.
Tag dit projekt under armen og fortæl dem hvad du skal bruge pengene til, så
ender det med at det bliver dig der bestemmer, om det skal være den ene
eller anden, alt efter hvilken rente de tager og hvor venlig de er.

Solen skinner det er en god dag at gå i banken på

God fornøjelse

Søren Bjerrum
www.mijau.dk

Fra : J. Madsen

Dato : 15-02-02 01:03

> [...]
> Amagerbanken, Midtbank og Nordvestbank.
>
> Har nogen af jer - andre små virksomheder - erfaringer med disse

Det afhænger meget af den lokale afdeling. I nogle byer er den ene bank
"fantastisk" i andre er det konkurrenten.
Men i øjeblikket opfatter jeg, at Jyske Bank er mere til at tale med end de
andre - sådan generelt. Dermed ikke sagt, at de giver til højre og venstre,
for det er ikke tilfældet, og det er på et sagligt og fair grundlag en
kredit bliver givet.
Men helt ærligt - kr. 20.000 bør du kunne få hos alle banker, også den du
bruger dagligt, hvis ikke du tidligere har skabt dig tosset eller er i RKI
(=dårlig betaler). Vil din normale bank ikke give dig et så lille beløb, så
skift med det samme, så får du aldrig støtte fra dem.

Mvh. JørgenE

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-02-02 01:08

"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (=dårlig betaler). Vil din normale bank ikke give dig et så lille beløb,

> skift med det samme, så får du aldrig støtte fra dem.

Hvad skal du (Annette) bruge de 20.000 kr. til?

Beløbet kan som eks. blot dække en PC med div. (normalt) tilbehør.

Kunne du ikke få en leverandørkredit?

Hr. Bjørn

Fra : Anette Nielsen

Dato : 15-02-02 01:54

On Fri, 15 Feb 2002 01:07:37 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote:

>"J. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>så

Min normale bank er Lån & Spar som ikke har en dyt for erhvervskunder
- så derfor.....

>Hvad skal du (Annette) bruge de 20.000 kr. til?
>
>Beløbet kan som eks. blot dække en PC med div. (normalt) tilbehør.

Det er så'n ca. hvad jeg skal have. Har noget i forvejen, køber brugt
- og starter som bibeskæftigelse.

>Kunne du ikke få en leverandørkredit?

Hmm - har jeg ikke overvejet. Hvor lang tid tror du jeg ville kunne
trække sådan en?

Anette

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-02-02 02:22

"Anette Nielsen" <ani@wow.metrocomia.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er så'n ca. hvad jeg skal have. Har noget i forvejen, køber brugt
> - og starter som bibeskæftigelse.

Ok - bare det ikke er til at leve af.

> Hmm - har jeg ikke overvejet. Hvor lang tid tror du jeg ville kunne
> trække sådan en?

Det afhænger naturligvis af din leverandør.

Men som andre har nævnt, burde du kunne opnå en kassekredit i et (mindre)
pengeinstitut.

De store banker ser lidt mere skeptisk på en "pengeløs" nystartet
virksomhed.

Der falder jo en del af de mindre virksomheder fra (læs: går konkurs) pt.

Der har jo også været talt om bankernes hensættelser til tab på debitorer i
pressen.

Tiden er ikke 100% gunstig for nystartende (uden midler) pt.

Kan du ikke få en kautionist?

Hr. Bjørn