Hård mave
Fra : Jacob Westh

Dato : 14-02-02 13:05

Vores datter på næsten 2½ er begyndt at få hård mave. Indtil videre har hun
haft det 3 gange med ca. 14 dages mellemrum. Det viser sig ved at hun ingen
afføring har i 2-3 dage, hvorefter hun har en omgang hård afføring, som hun
har ekstremt svært ved at komme af med.

Vi har ikke lagt mærke til, at hun skulle have fået en speciel "hård" kost -
undtagen den sidste gang, hvor hun havde fået to små bananer, den dag hvor
hun holdt pause med afføring. Normalt spiser hun godt af alt - også frugt,
grønsager mv.

Vi er begyndt at give hende rosiner og har købt sveske-juice, som hun får
lidt af hver dag (fik ikke gjort det i forbindelse med den sidste omgang
pga. ferie).

Er der nogen, som har oplevet det samme, og som kan give nogle andre gode
råd?

Birgitte

Fra : Jacob Westh

Dato : 14-02-02 14:27

Jeg har fået dette svar:

"Hvad med søges råds hos egen læge eller sundhedsplejerske?? De ved mere end
os ikk??

mine døtre har haft hård mave, jeg lader dem få lidt cola, og flyende mad,
når de har hård mave. men ellers har de aldrig haft det.. selvom de er nu 4
og snart 2 år.. Jeg giver sommertid banan og æble, de hjælper også ... især
den store pige har haft hård afføring som hun kæmpede få den ud, hun bed mig
hjælp at få den ud, jeg tog engangshandske og hjælp til. ikke min finger
ind, men til at tryk bæen ud, så havde hun ikke ondt mere.... Jeg bruger
ellers selv cola, banan, æble til mine døtre når de har hårde mave. men det
sker meget sjældent...

Temka"

Vi har selvfølgelig tænkt os at spørge lægen. Han har dog ferie, og da min
datter ikke er "syg" kan det vist godt vente.

Mht. bananer, så er det bestemt ikke noget, som hjælper på hård mave - min
datters mave reagere tvært imod med at blive hård, når hun spiser bananer!

Mht. at hjælpe til - det var nødvendigt én af gangene og slet ikke sjovt for
nogen af os, så derfor tak for rådene. Forhåbentligt kan de hjælpe os lidt
på vej.

Birgitte

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 14-02-02 16:46

Halløsa
Næh bananer hjælper sansynligvis ikke, de skader sikkert heller ikke, vædske
er det bedste middel, hvis det er i orden, er der rosiner og svedsker som
gode midler, grunden til at diise ting virker er at de trækker vædske ind i
tarmen og derved opbløder afføringen, en anden ting er motion, da det
hjælper på bevægeligheden i tarmen.

Hilsen Kevin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-02-02 17:15

"Kevin Vilhelmsen" <kevintina@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> gode midler, grunden til at diise ting virker er at de trækker vædske ind
> tarmen og derved opbløder afføringen, en anden ting er motion, da det

jeg ville personligt ikke bruge bananer til hård mave da bananer opsuger
vædske fra tarmen og samler afføringen yderligere.... faktisk anbefaler de
det ved tynd mave pga pektin indholdet.... revet æble er ligledes til tynd
mave....

jeg kan fortælle lidt om hvad fødevarer der kan give hård/forstoppet mave...
mælk, tør ost, chokolade, kokos, nødder, mandler, dadler, rosiner, rødvin,
bladselleri, te, asparges, champignon, agurkeskal, tomatskal, porrer,
spinat, salatblade, majs, ærter, frugtskæl, hinder(feks fra appelsiner, og
kerner, ananas, vindruer og popcorn.....

for at forebygge forstoppelse anbefales det at tygge maden grundigt og nyde
maden... slap af under måltiderne og drik rigeligt vædske imens.
øg mængden af rå grøntsager og frugter i kosten, det stimulerer
tarmbevægelserne. spis groft brød og få rigeligt motion....

de anbefaler svedske juice eller anden frugtjuice for at modvirke problemet
og at man skal undgå stegt mad mens det er der....

jeg har selv oplevet med små børn at det er godt at ligge barnet på ryggen
og cykle med deres ben til de ikke gider mere... det masserer tarmene og kan
hjælpe til at sætte gang i det....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 15-02-02 15:52

> [...]
> vædske fra tarmen og samler afføringen yderligere.... faktisk anbefaler de
Snip
Hvem er de
> det ved tynd mave pga pektin indholdet.... revet æble er ligledes til tynd
> mave....
Snip
Jeg har ikke ment at babaner hjælper på hård mave.
Men at de skulle virke stoppende må jeg bede om dokumetation for, altså ud
over personlige erfaringer, og din lange liste her under vil jeg også gerne
have dokumenteret altså af dig her og ikke VHA af links.
ikke at jeg ikke tror du har ret, det er bare lidt vigtigt at der ikke
bliver rådgivet ud over hvad der en nogenlunde belæg for.
Hilsen kevin
> [...]
> spinat, salatblade, majs, ærter, frugtskæl, hinder(feks fra appelsiner, og
> kerner, ananas, vindruer og popcorn.....

Også her mener jeg rent faktisk at du overskrider hvad der findes rent
videnskbelig belæg for, det er egentlig også ok, men så mener jeg bare at
der må en kilde/forklaring på så vi kan se forskellen alle sammen.
> [...]
>
> de anbefaler svedske juice eller anden frugtjuice for at modvirke problemet
> og at man skal undgå stegt mad mens det er der....
Hvem er de?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-02-02 16:25

"Kevin Vilhelmsen" <kevintina@mail.tele.dk> wrote in message

hej kevin....

> Snip
> Jeg har ikke ment at babaner hjælper på hård mave.
> Men at de skulle virke stoppende må jeg bede om dokumetation for, altså ud
> over personlige erfaringer,

min dokumentation har jeg i form af en brochure som jeg har fået udleveret
af stomiforeningen copa ( www.copa.dk ) den hedder ganske enkelt "kost og
stomi"
jeg har sel stomi og har derfor sat mig ind i meget matriale om emnet.....
desuden er jeg mor til en knægt på 7 år og har også oplevet forstoppelse i
mit barn og i mig selv......
men som sagt kan du tjekke den hjemmeside ud der er et link til brochuren
hvor du vil kunne læse om de ting jeg har nævnt her... der er også udførlig
beskrevet hvad der kan være skyld i diarre......
jeg kan så fortælle at trods mine udtalelser så snakker jeg ikke fra
personlig erfaring.... da jeg selv led af fostoppelse var det pga min
tarmsygdom... ikke pga min kost...

> [...]
> ikke at jeg ikke tror du har ret, det er bare lidt vigtigt at der ikke
> bliver rådgivet ud over hvad der en nogenlunde belæg for.

listen herunder er kopieret mere eller mindre direkte fra den brochure.....
der er ikke så stor forskel på folk med stomi og almindelige mennesker.....
det er de samme ting der giver os forstoppelse.... og de ting jeg har listet
her er dem som man kender til kan forårsage forstoppelse......

> [...]
> videnskbelig belæg for, det er egentlig også ok, men så mener jeg bare at
> der må en kilde/forklaring på så vi kan se forskellen alle sammen.

hvordan kan du sige at der ikke er videnskabeligt belæg for det.... blot
fordi jeg ikke lige skilter med at jeg har stomi så kan jeg jo sagtens have
gode erfaringer i den retning alligvel...... jeg har inden min operation
haft en kronisk tarmlidelse og mener derfor også at jeg har rimeligt godt
belæg for at udtale mig om hvad der foregår i maven på folk......

men netop disse føde emner er der belæg for kan give forstoppelse..... om
muligt mere end almindelige husråd kan sige.... lige som det med at du selv
anbefaler svedsker og rosiner..... det er ikke en og samme ting og rent
faktisk modvirker de hinanden.... igen ifølge www.copa.dk

> Hvem er de?

"de" er diverse stomi sygeplejesker der er uddannet i at rådive folk om
kostvaner.... "de" er forskellige patientforeninger som også er eksperter på
området omkring kost...... og "de" er sansyneligvis også veluddannede læger
der har tjek på hvad de siger...... hvorfor skulle de ellers rådgive ud fra
deres udtalelser på diverse sygehuse?

håber det var svar nok....

Fra : Per S.

Dato : 15-02-02 16:44

--

"Kevin Vilhelmsen" <kevintina@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at jeg ikke tror du har ret, det er bare lidt vigtigt at der ikke
> bliver rådgivet ud over hvad der en nogenlunde belæg for.

Tillader mig lige at blande mig
Tænker du her på at Sabina skulle have gennemført en videnskabelig
blindtest?
Jeg mener vi er flere der har erfaring for at bananer virker stoppende, og
den erfaring har vi så givet videre, længere er den vel ikke?
Jeg er sikker på at Sabina er den herinde der ved mest om fødevarers
virkning på fordøjelsen pga. hendes sygdom, som hun sikkert selv vil
forklare, så jeg vil da tage hendes råd som absolut kvalificerede.

med venlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Per S.

Dato : 16-02-02 14:05

Jeg har modtaget dette i min post....sender det hermed videre til gruppen
Mvh
Charlotte
--

Dette er et svar til både Sabina og Charlotte

> --
Snip

> Tillader mig lige at blande mig
> Tænker du her på at Sabina skulle have gennemført en videnskabelig
> blindtest?
Snip
Små slag
> Jeg mener vi er flere der har erfaring for at bananer virker stoppende, og
> den erfaring har vi så givet videre, længere er den vel ikke?
Næh...
> Jeg er sikker på at Sabina er den herinde der ved mest om fødevarers
> virkning på fordøjelsen pga. hendes sygdom, som hun sikkert selv vil
> forklare, så jeg vil da tage hendes råd som absolut kvalificerede.
Det er ikke kvalificerende i sig selv at lide af stomi.
Hvis en der lider af Migræne begynder at rådgive alle til at at tage Imigran
når de har hovedpine ( et megt stækt middel som selvfølgelig er
receptpligtigt, men bare for eksemplets skyld) er det jo ikke særlig smart
vel.
At have hård mave er jo ikke det sammen som at lida af en tarmsygdom.
Når man spørger om hvad men skal stille op med hård mave hos en,som jeg
læser det rask, syvårig skal man jo ikke mødes med alle de hensyn en person
med stomi skal tage vel?
Det kan sagtens antages at de retningslinjer er gode at følge, det er ikke
det der er min pointe.
og jeg er meget enig I at Sabina er meget kvalificeret, men uenig I at dette
problem behøvede en så lang liste.
Det er vel ikke et tilfælde at den er lavet til mennesker med stomi?

For god ordens skyld skal jeg lige gøre opmærksom på at jeg arbejder som
sygepljerske, med kræftpatinter, at rådgive er meget komplekst, og disse
mennesker har jo netop brug for meget af det der virker stoppende, så jeg
mener bare at hvis man skal rådgive raske, må mn tage udgangspunkt i det
raske.
Endvidere forgår der jo hele tiden diskussioner om hvad der virker stoppende
og omvendt, problemet her er bl.a at mn er nødt til at vide meget nuanceret
hvad hele mennesket gør og spiser og drikker, osv

Og til sidst: I har jo nok ret i den med rosinerne, så det må jeg lige have
kigget på, tak for det.

Kærlig Hilsen Kevin

--
" Every minute I stay in this room I get weaker. And every minute Charlie
squats in the bush he gets stronger. " ( Captain Willard )

Fra : Per S.

Dato : 16-02-02 14:30

> Dette er et svar til både Sabina og Charlotte

> Snip
> >

> Det er ikke kvalificerende i sig selv at lide af stomi.

Enig...jeg glemte at tilføje at jeg har lagt mærke til at Sabina har sat sig
meget grundigt ind i en del sundheds emner, og jeg tog fejl da jeg mente at
det kunne forbindes med hendes egen sygdom.

> [...]
> når de har hovedpine ( et megt stækt middel som selvfølgelig er
> receptpligtigt, men bare for eksemplets skyld) er det jo ikke særlig smart
Nej men det er tilgængæld også et meget dårligt eksempel. Det er jo ikke
sådan at vi kan sammenligne helt almindelige fødevarer med receptpligtig
medicin, vel?

> Når man spørger om hvad men skal stille op med hård mave hos en,som jeg
> læser det rask, syvårig skal man jo ikke mødes med alle de hensyn en
person
> med stomi skal tage vel?

Næ, men kan da have gavn af at spise mad der er med til at fremme
fordøjelsen, ikke? Desuden er barnet vist kun 2½....prøv at se det
oprindelige indlæg.

> [...]
> mener bare at hvis man skal rådgive raske, må mn tage udgangspunkt i det

Nu var du jo meget imod at vi var flere der oplever at banan virker
stoppende.
Det er noget man kan prøve hvis man har fået sig en alm. diarre, og det er
garanteret uskadeligt, med mindre du da får den galt i halsen
Jeg kan ikke udtale mig om kræftsyge har gavn af at spise banan. Det er jo
en helt anden historie, og det er da meget sandsynligt at en banan eller to
ikke har nogen effekt for dem.

> [...]
nuanceret
> hvad hele mennesket gør og spiser og drikker, osv

Absolut sandt... det ved vi ikke, så foreslagene bliver mangeartede. Der er
også givet forslag som rigeligt væske og ris. Så kan forældrene jo selv
dømme ud fra hvad de ved om deres barn og barnets kostvaner.

Kærlig hilsen
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-02 14:56

"Per S." <sydel@mail.dk> wrote in message

hej charlotte

> [...]
at
> det kunne forbindes med hendes egen sygdom.

nej jeg vil ikke mene du tog fejl..... hvis jegikke havde haft denne sygdom
og efterfølgende operation ville jeg nok aldrig have sat mig så meget ind i
det som jeg har gjort..... jeg har brugt meget tid på nettet til at sætte
mig ind i mange emner.... men mest omkring mave/tarmsystemet _netop_ pga min
colitis og min operation.....

> Imigran
>
> Nej men det er tilgængæld også et meget dårligt eksempel. Det er jo ikke
> sådan at vi kan sammenligne helt almindelige fødevarer med receptpligtig
> medicin, vel?

bingo

> person
>
> Næ, men kan da have gavn af at spise mad der er med til at fremme
> fordøjelsen, ikke? Desuden er barnet vist kun 2½....prøv at se det
> oprindelige indlæg.

alle kan have gavn af disse råd... dels fordi det er råd både omkring
forstoppelse ( selvom man skulle mene at folk med ileostomi ikke kan blive
forstoppet fordi afføringen altid er tynd) om diarre og luft i maven og
lugt...... tarmsystemet ændres ikke videre markant af at få fjernet en del
af det.... om et kun er endetarmen pga kræft eller om det som mig er hele
tyktarmen er underordnet..... tarmen fungerer i princippet på samme
måde..... og det er de samme ting der påvirker tarmen....

> Nu var du jo meget imod at vi var flere der oplever at banan virker
> stoppende.

jeg mindes sågar at have læst et almindeligt husråd mod diarre hvor man skal
lave en banan/appelsinjuice shake for at samle maven og give nogle af de
tabte næringstoffer tilbage..... det er altså ikke et nyt fænomen....

> [...]
jo
> en helt anden historie, og det er da meget sandsynligt at en banan eller

det er jo en helt anden historie omkring kræftsyge patienter.... der er jo
et hav af muligheder i hvor kræften sidder og hvordan den påvirker
kroppen....

> [...]
> også givet forslag som rigeligt væske og ris. Så kan forældrene jo selv
> dømme ud fra hvad de ved om deres barn og barnets kostvaner.

just my point..... man kan ikke gøre noget kvalificeret ved problemet uden
at have alle oplysninger......

Fra : Per S.

Dato : 16-02-02 19:59

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej Sabina

> [...]
> mig ind i mange emner.... men mest omkring mave/tarmsystemet _netop_ pga

Det har du ret i, og det var egentlig også det jeg mente først, men orkede
ikke forklare, at det gør rigtigt mange mennesker, når de får en sygdom,
læser alt hvad der er at læse om det. Det er også nødvendigt, for mange
gange får man selv ikke ret meget information især ikke i starten. Jeg har
også selv måttet finde informationer om rigtigt mange gigt og
bindevævssygdomme, fordi jeg af lægen har fået at vide at der ikke er noget
at gøre ved det jeg har.

> smart

> bingo

*SSS*Ja

> [...]
> tyktarmen er underordnet..... tarmen fungerer i princippet på samme
> måde..... og det er de samme ting der påvirker tarmen....

Se det er jo interessant

> [...]
> lave en banan/appelsinjuice shake for at samle maven og give nogle af de
> tabte næringstoffer tilbage..... det er altså ikke et nyt fænomen....

Næ, jeg har også vidst det i mange år....det har specielt været dejligt at
vide på ferier i udlandet Så har man altid lige en expressløsning. ( jeg
kender godt Paraghurt og og de andre forebyggende midler, men er ikke god
til at tage piller)

Knus
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-02 20:41

> Hej Sabina

hey

> [...]
> også selv måttet finde informationer om rigtigt mange gigt og
> bindevævssygdomme, fordi jeg af lægen har fået at vide at der ikke er

det er utrolig så lidt man egentlig får at vide når man får en diagnose....
ret skræmmende faktisk.... der er jo både følgesygdomme og diverse som man
aldrig hører om før det _er_ for sent....

> Se det er jo interessant

ja ikk*G* synes jeg jo også

> [...]
jeg
> kender godt Paraghurt og og de andre forebyggende midler, men er ikke god

heller ikke her.. hvorfor skal man også kaste en flok piller i hovedet når
man blot kan tænke sig lidt om og få bugt med det via kosten....

Fra : Per S.

Dato : 16-02-02 21:30

--

> [...]

> ret skræmmende faktisk.... der er jo både følgesygdomme og diverse som man
> aldrig hører om før det _er_ for sent....

Ja det er utroligt og skræmmende på en gang. For mit vedkommende er det jo
ikke ligefrem livstruende, men jeg har da haft mine tanker om, hvad det
kunne blive til senere, fordi jeg netop ikke har en præcis diagnose.
Det jeg ville være mest ked af, ville være at få leddegigt med krogede
fingre, fordi det sikkert ville betyde at jeg ikke kunne male, men det er
sandsynligvis slidgigt jeg har. Jeg har også oplevet læger, der har påstået
at min træthed og muskeltræthed ikke havde noget med det at gøre, men hos
gigtforeningen og andre debat steder har jeg kunnet læse at andre har det
samme, og det er gigtpatienter , så ud over smerterne kan man altså også
have både træthed og muskeltræthed. Hvis jeg ikke havde opdaget det, havde
jeg nok troet det var en bindevævssygdom, eller noget værre
Det viser også at patientforeningerne er ret vigtige med hensyn til at
udsprede information.

Knus
Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-02 14:48

"Per S." <sydel@mail.dk> wrote in message

> Jeg har modtaget dette i min post....sender det hermed videre til gruppen
> Mvh
> Charlotte

rart... underligt at den ikke er kommet i gruppen med det samme??

> Dette er et svar til både Sabina og Charlotte

> Det er ikke kvalificerende i sig selv at lide af stomi.

nu "lider" jeg ikke af stomi..... jeg _har_ stomi..... det er ikke en sygdom
men en følge af en operation.... der er væsentlig forskel...... desuden har
jeg brugt tre år på at sætte mig ind i hvad der foregår i tarmsystemet...

> [...]
> når de har hovedpine ( et megt stækt middel som selvfølgelig er
> receptpligtigt, men bare for eksemplets skyld) er det jo ikke særlig smart

vi snakker jo som charlotte også pointerer ikke om medicin.... jeg kunne
personligt ikke drømme om at anbefale medicin ud fra mine egne erfaringer,
dertil har jeg oplevet lidt for tit at andre har gode erfaringer med noget
jeg ikke har gode erfaringer med...... og omvendt.....
det er nøjagtig lige så individuelt som alt muligt andet.......

> At have hård mave er jo ikke det sammen som at lida af en tarmsygdom.

nej det er det bestemt ikke... jeg ville ikke ønske for min værste fjende at
få samme sygdom som jeg har haft......

> Når man spørger om hvad men skal stille op med hård mave hos en,som jeg
> læser det rask, syvårig skal man jo ikke mødes med alle de hensyn en
person
> med stomi skal tage vel?

hvis du nu har læst hvad jeg skrev så skrev jeg meget præsist at det er ting
der _KAN_ give forstoppelse..... ikke at de gør... og der er også pointeret
at bare fordi jeg har stomi så er det bestemt ikke så forskelligt fra
andre... min eneste forskel er at jeg ingen tyktarm har...... men jeg kan
stadig blive forstoppet af de samme årsager som alle andre...
der er naturligvis nogle generelle ting man skal tage hensyn til som
stomist..... feks at man skal drikke rigeligt og passe på med sin kost....
men der er også pointeret at de førevarer der gav problemer før operationen
sansyneligvis vil give problemer efter også..... samtidig skriver de at de
generelle leveregler gælder for _alle_.. ikke kun stomister... og de regler
er at vi skal leve sundt og varieret.....

og desuden var det et barn på 2½ år der var tale om.... og for et barn i den
alder er det da meget godt at vide feks at bananer og mælk kan give
forstoppelse.... det samme med rosiner.....

> Det kan sagtens antages at de retningslinjer er gode at følge, det er ikke
> det der er min pointe.

antages???

> og jeg er meget enig I at Sabina er meget kvalificeret, men uenig I at
dette
> problem behøvede en så lang liste.
> Det er vel ikke et tilfælde at den er lavet til mennesker med stomi?

den er lavet til alle mennesker.... den er blot udgivet til folk med stomi
for at give nogle ideer om hvad der kan være skyld i maveproblemer.... det
er underordnet om man har kolostomi eller ileostomi.... forstoppelse er
forstoppelse.... uanset om man har en endetarm eller ej.......

> [...]
> mener bare at hvis man skal rådgive raske, må mn tage udgangspunkt i det

jeg ER rask...... jeg har blot stomi.... alle der har stomi er som
udgangspunkt raske.... eftersom det syge område i tarmen er fjernet...det
burde du som sygeplejeske vide.....
derfor er mit udgangspunkt også at rådgive ud fra hvad der _kan_ påvirke
maven... hvis det var en diskussion om diarre ville jeg sansyneligvis have
listet den gruppe fødevarer......

> [...]
nuanceret
> hvad hele mennesket gør og spiser og drikker, osv

ja men for at man kan vide hvad det er der er problemet er man jo som
forældre nødt til at vide hvad type madvarer der kan være med til at gøre
problemet værre..... derfra kommer mit råd..... jeg mener ikke det er
kvalificeret nok bare at sige at bananer nok ikke skader og at svesker og
rosiner hjælper...... det er meget muligt det vil hjælpe barnet i øjeblikket
at proppe en bunke svesker i hende...... men på sigt er forældrene nødt til
at finde ud af hvad der gør at barnet er forstoppet i så lang tid af
gangen..... ellers kan de jo ikke modvirke det..... og undgå det en anden
gang.....

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-02-02 21:18

Hej Begge

> "Per S." <sydel@mail.dk> wrote in message

> rart... underligt at den ikke er kommet i gruppen med det samme??

Ja, jeg trykkede forkert sorry.

> [...]
> jeg brugt tre år på at sætte mig ind i hvad der foregår i tarmsystemet...
Ja jeg burde have skrevet have, men meningnen er jo den samme.
> [...]
> jeg ikke har gode erfaringer med...... og omvendt.....
> det er nøjagtig lige så individuelt som alt muligt andet.......
At kunne følge et eksempel, behver jo ikke at være så svært som det bliver
gjort til her, men en foudsætning er jo at man er med på at udveksle
synspunkter, uden at ville "vinde"" en diskussion for enhver pris

> [...]

> generelle leveregler gælder for _alle_.. ikke kun stomister... og de regler
> er at vi skal leve sundt og varieret.....
Nu handlede den her tråd jo ikke om stomi.
> og desuden var det et barn på 2½ år der var tale om.... og for et barn i den
> alder er det da meget godt at vide feks at bananer og mælk kan give
> forstoppelse.... det samme med rosiner.....
Den kunne jeg godt have undværet.
Eksemplet er det samme, og mit beskedne råd gælder jo uanset

> antages???
Hvordan er paraderne kommet helt derop?
Problemet er jo stagigvæk at retningslinjer er generelle men mennesker er jo
individer, hvor mange ting jo netop ikke fungerer for en enkelte, det er jo
netop derfor det er væsentligt at turde være kritisk.

> [...]
> er underordnet om man har kolostomi eller ileostomi.... forstoppelse er
> forstoppelse.... uanset om man har en endetarm eller ej.......
Ok det hr du jo ret til t mene, men det holder jo ikke.

> [...]
> maven... hvis det var en diskussion om diarre ville jeg sansyneligvis have
Jeg har på intet tidpunkt stillet spørgsmål ved om du er rask.
og den der nedladne tone med at jeg burde vide bedre,....tjjjaaa
> [...]
> at finde ud af hvad der gør at barnet er forstoppet i så lang tid af
> gangen..... ellers kan de jo ikke modvirke det..... og undgå det en anden
Det mener du ikke,
dertil er du simpelthen for eftertænksom, så den må du selv lige gå efter.

Og for at I nu kan få ro til at hygge jer, vil jeg "rest my case"
Kærlig hilsen
Kevin

Fra : Per S.

Dato : 16-02-02 21:55

Hej Kevin

> At kunne følge et eksempel, behver jo ikke at være så svært som det bliver
> gjort til her, men en foudsætning er jo at man er med på at udveksle
> synspunkter, uden at ville "vinde"" en diskussion for enhver pris

Præcis, men nu var dit eksempel også helt ude i tovene.

Kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-02 22:17

"Kevin Vilhelmsen" <kevintina@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej Begge
¨
hejsa

> Ja, jeg trykkede forkert sorry.

det kan jo smuttte det skidt*G*

tarmsystemet...

> Ja jeg burde have skrevet have, men meningnen er jo den samme.

nej det er det faktisk ikke for mig..... jeg ville nødig lide af noget
igen..... det har jeg prøvet og det mener jeg ikke dækker det jeg gennemgår
nu....

> At kunne følge et eksempel, behver jo ikke at være så svært som det bliver
> gjort til her, men en foudsætning er jo at man er med på at udveksle
> synspunkter, uden at ville "vinde"" en diskussion for enhver pris

jeg mener heller ikke det er det jeg gør... jeg giver bare kvalificerede
forslag til hvad der kan være skyld i forstoppelse.... det er dig der
modsiger det og kommer med argumenter om at der ikke er videnskabelig belæg
for det....

> Nu handlede den her tråd jo ikke om stomi.

nej men en tråd udvikler sig konstant... du vil vel ikke kræve at vi _kun_
kan snakke om forstoppelse når emnet begynder at brede sig?

> Den kunne jeg godt have undværet.
> Eksemplet er det samme, og mit beskedne råd gælder jo uanset

det har jeg jo heller ikke sagt at de ikke gør..... blot kommet med
argumenter for hvorfor bananer ikke bør være en del af løsningen mod
forstoppelse.....
og bare fordi du godt kunne have undværet det så har jeg skam ret til at
skrive det alligevel...

> Hvordan er paraderne kommet helt derop?

de er kommet derop fordi du antageligt ikke mener jeg kan have mine
oplysninger fra en ordentlig kilde..... og helt ærligt... så bliver jeg
vred.....

> [...]
jo
> netop derfor det er væsentligt at turde være kritisk.

jeg mener nu stadig at for at kunne lave et kvalificeret valg er forældrene
nødt til at have alle oplysninger som vi kan give dem.... det var jo det de
bad om ikk?
og bare fordi enkelte ting ikke virker så er der intet til hinder for at
andet måske kan virke.....

det

> Ok det hr du jo ret til t mene, men det holder jo ikke.

ret til at mene??? hvorfor mener du den ikke holder?
har du stomi... eller har du haft det? har du et indgående kendskab til hvad
forskelle der er i fordøjelsessystemet når man feks som jeg ingen tyktarm
har??
jeg kan fortælle dig at de eneste råd jeg har fået er som følger: drik
_meget_ ( gerne 3 liter om dagen) ved tynd mave spis da knækbrød eller
bananer.....
og så er den faktisk ikke længere...... det er hvad jeg har fået af kostråd
fra diverse læger og sygeplejesker.....
det antyder jo ikke ligefrem at jeg er SÅ forskellig fra andre mennesker
eller hvad?
og jeg kan også oplyse at jeg spiser 100% lige som før jeg blev
opereret..... jeg er blot opmærksom på ikke at få for meget af de nævnte
fødevarer.... jeg undgår dem slet ikke.......

> Jeg har på intet tidpunkt stillet spørgsmål ved om du er rask.
> og den der nedladne tone med at jeg burde vide bedre,....tjjjaaa

du skrev : For god ordens skyld skal jeg lige gøre opmærksom på at jeg
[...]

det opfatter jeg som at du mener at blot fordi jeg har stomi er jeg "syg"
fordi jeg giver kostråd ud fra en stomi brochure..... jeg har flere gange
pointeret at det er lavet som generelle råd ikke kun møntet på
stomister.....
og mht den nedladende tone du synes er til stede så tror jeg du læser dit
eget indlæg igen.... jeg konstaterede blot at du er sygeplejeske ( som du
selv har oplyst) og som en sådan så burde du reelt vide at stomister ikke er
syge mere.....

> Det mener du ikke,

gør jeg ikke??? kan du læse mine tanker da?

> dertil er du simpelthen for eftertænksom, så den må du selv lige gå efter.

ja jeg er eftertænksom.... hvordan kan jeg være andet... men jeg er også
mor... og som mor vil jeg da til enhver tid hellere have ALLE oplysninger om
hvad der kan være årsag til at mit barn har ondt.... det handler om at have
muligheden for at gøre hvad der er rigtigt for ens eget barn..... og ikke
bare tro blindt på at det kun kan være en ting der er galt....

> Og for at I nu kan få ro til at hygge jer, vil jeg "rest my case"

du kan helt ærligt ikke smide sådan en bunke ud og ikke svare......

Fra : Nina Hald

Dato : 18-02-02 11:08

Hej.
Et eller andet sted er der noget galt med denne diskussion, jeg troede at
ideen med denne gruppe var at alle forældre kunne give gode råd om hvad der
nu bliver spurgt om. Jeg regner da ikke med at nogen bruger denne gruppe som
erstatning for et lægebesøg. Det er jo bare en måde at få andre ideer til
løsningen af et bestemt problem. Når jeg læser nogle af trådene er jeg uenig
med noget og enig med noget andet, det er i sidste ende den enkelte forældre
der selv må finde rundt i de mange forskelligartede svar. Ingen herinde
giver udtryk for at de eksperter eller bedrevidende fordi de har nogle
oplevelser med deres egene børn. Alle ved at børn er forskellige og hurra
for det.Derfor er der også mange måder at tackle et problem på og dette er
stedet at få ideer og blive mindet om ting der måske er glemt.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-02-02 16:15

Nina Hald wrote:

> [...]
> for det.Derfor er der også mange måder at tackle et problem på og dette er
> stedet at få ideer og blive mindet om ting der måske er glemt.

Hej Nina

Hvor er jeg dog enig med dig i at børn er forskellige og at de skal
tackles forskelligt. Hvis folk vil have ekspertråd må de gå til en
ekspert. Dette er et forum hvor der deles ud af egne erfaringer, om og
hvilke erfaringer andre vil bruge er jo op til dem selv. Alle har ret
til at mene hvad de vil og bør derfor ikke angribes for at dele deres
erfaringer med andre.

Med venlig hilsen

Marianne Feddersen

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 18-02-02 17:25

Hej
For mig er diskussionen sådan set slut, bare lige et spørgsmål, hvis alle må
mene hvad de vil hvordan kan der så være noget galt med diskussionen?
Hvilket jeg er enig I der er.
Den eneste pointe der er fra min side er at der skal være en lødig
referenceramme, det mener jeg fortsat ikke der var i dette svar , det er
bl.a. begrundet I at der svares med at rødvin kan virke stoppende, fakta!.
Men at give det råd til forældre med et meget lille barn der har
intemidierende obstipation. Nej jeg er ikke enig.
Og de lister der er opremset er ikke vidensabelige ( det behøver råd helle
ikke at være, deri er jeg også enig) og ej heller fyldestgørende på nogen
måde, derfor er der jo selekteret, og derfor har sabina jo taget ansvar for
at vælge noget bestemt for disse forældre, nemlig hvad colostomiforeningen
finder vigtigt at få med, og nej jeg angriber ikke nogen overhovedet.
Jeg foreslår at vi flytter diskusionen da jeg mener at den for længe siden
ikke mere havde noget med Hård mave at gøre mere?
Kærlig Hilsen kevin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-02 17:55

> Hej
> For mig er diskussionen sådan set slut, bare lige et spørgsmål, hvis alle

> mene hvad de vil hvordan kan der så være noget galt med diskussionen?
> Hvilket jeg er enig I der er.

hvad er det præsis der er galt med denne diskution?

> Den eneste pointe der er fra min side er at der skal være en lødig
> referenceramme, det mener jeg fortsat ikke der var i dette svar , det er
> bl.a. begrundet I at der svares med at rødvin kan virke stoppende, fakta!.

skulle jeg hellere have lavet en liste ud fra hvad disse forældre formodes
at give deres barn at spise??
jeg kan jo ikke sidde og udvælge hvad de skal vide kan give forstoppelse....

> Men at give det råd til forældre med et meget lille barn der har
> intemidierende obstipation. Nej jeg er ikke enig.

et barn på 2½ år er i min erfaring fuldt ud i stand til at spise de fleste
de ting jeg nævnte i min liste.... både min søn og min steddatter har spist
alt hvad der var på den liste da de var 2-3 år.....

> Og de lister der er opremset er ikke vidensabelige ( det behøver råd helle
> ikke at være, deri er jeg også enig)

hvad for krav skal være opfyldt for at du kan tage en liste fødevarer for
videnskabeligt??
og siden hvornår er det blevet videnskabeligt at blive forstoppet??
en anden ting er det med stomi.... prøv at forestil dig et lille barns tarme
i forhold til en almindelig voksens tarme..... hvor tror du sansyneligheden
for slaggerdannelse og forstoppelse er størst??

og ej heller fyldestgørende på nogen
> måde,

det har jeg skam på ingen måde påstået..... jeg har blot givet forældrene
flere valgmuligheder end lige de oplagte..... det er hvad jeg personligt
ville foretrække....

derfor er der jo selekteret, og derfor har sabina jo taget ansvar for
> at vælge noget bestemt for disse forældre, nemlig hvad colostomiforeningen
> finder vigtigt at få med,

nu er det ikke colostomi foreningen.... men copa... som er en forening for
stomi og pouch opererede....
og jeg mener forresten ikke jeg har valgt mere bestemt for forældrene end
alle andre.... jeg er faktisk kommet med det største udvalg af mulige
fødevarer der kan være skyld i forstoppelse.... og mener derfor at jeg har
givet disse forældre en større chance for at at finde årsagen til
problemet.....

>og nej jeg angriber ikke nogen overhovedet.

hvis du ikke gør det bør du ikke nævne nogen ved navn!

> Jeg foreslår at vi flytter diskusionen da jeg mener at den for længe siden
> ikke mere havde noget med Hård mave at gøre mere?

vi kunne jo flytte den herhen : dk.snak.snik
--

FUT: dk.snak.snik

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 18:01

In article <B896E953.BADB%kevintina@mail.tele.dk>,
Kevin Vilhelmsen <kevintina@mail.tele.dk> wrote:

> Nej jeg er ikke enig.

Det behøver du såmænd heller ikke at være, men du kunne jo finde noget
fornuftigt at skrive i stedet for det galde du lukker ud.

Du angriber Sabina for at komme med en liste over nogen fødevarer der
kan virke forstoppende, uden egentlig at komme med tillæg til listen.
Derimod kalder du listen uvidenskabelig og underlødig, og det
udelukkende pga af rødvin, som en del franskmænd i øvrigt giver til små
børn.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-02 18:05

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote in message
> Det behøver du såmænd heller ikke at være, men du kunne jo finde noget
> fornuftigt at skrive i stedet for det galde du lukker ud.

thanks martin)

> [...]
> Derimod kalder du listen uvidenskabelig og underlødig, og det
> udelukkende pga af rødvin, som en del franskmænd i øvrigt giver til små

jeg tænker jo egentlig også på at det jo er forældrene der læser med her....
og en stor del af os drikker jo rødvin fra tid til anden... derfor er
oplysningen stadig relevant selvom at den kom i en forbindelse med et
barn.....

og omkring det uvidenskabelige aspekt.... eftersom den liste er lavet af
læger kan jeg næppe se hvordan det kan være det.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 19:51

In article <1vac8.16081$5L3.671045@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> thanks martin)

Det var skam så lidt

Jeg bliver en anelse irreteret, når jeg ser angreb på folk der blot
prøver at være hjælpsomme. Når angrebene så ikke er konstruktive, så kan
du slette "en anelse".

> [...]
> og en stor del af os drikker jo rødvin fra tid til anden... derfor er
> oplysningen stadig relevant selvom at den kom i en forbindelse med et

Forældre kan skam også behøve lidt opdragelse en gang i mellem

> og omkring det uvidenskabelige aspekt.... eftersom den liste er lavet af
> læger kan jeg næppe se hvordan det kan være det.....

Det er skam ikke alt læger gør, der er videnskabeligt, men god
gammeldags erfaring er nu heller ikke at foragte.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-02 23:18

> [...]
>
> Jeg bliver en anelse irreteret, når jeg ser angreb på folk der blot
> prøver at være hjælpsomme. Når angrebene så ikke er konstruktive, så kan

i know... me too..... men jeg forbeholder mig stadig ret til at forsvare mig
når det er jeg ikke mener jeg har gjort noget forkert

> Forældre kan skam også behøve lidt opdragelse en gang i mellem

jo da*G* men helt ærligt.. hvor mange har ikke haft en glad aften i byen med
lidt for meget rødvin og dagen efter haft maveproblemer... de fleste skyder
skylden på maden når det rent faktisk lige så godt kan være rødvinen....

> Det er skam ikke alt læger gør, der er videnskabeligt, men god
> gammeldags erfaring er nu heller ikke at foragte.

nej det ved jeg skam godt*G* jeg har mere end en gang været forsøgskanin til
et præperart som viste sig at være noget skrammel i forhold til mig
men du har ret... erfaring er ikke at foragte.... og hvis disse oplysninger
om hvilke fødevarer ikke stammer fra en eller anden form for gentagen
erfaring så ved jeg såmænd ikke hvor den ellers skal komme fra...... man kan
feks kigge her : http://www.copa.dk/doc/kost_stomi/kost_stomi.html
hvis man vil læse det som om at stomister skal leve på skånekost så kan man
sæfølig det... men der er nogle ting der er gennemgående :
Under sygehusopholdet er der taget hensyn til, at tarmen er nyopereret. Du
kan f.eks. have fået en kost med få slagger, men allerede ca. 2 uger efter
din operation, kan du spise helt som før. Generelt kan man sige, at alle de
fødeemner, du kunne tåle før operationen/sygedommen, kan du også tåle efter.
Prøv dig frem. Er der noget du ikke tåler. så prøv igen. Måske var det en
tilfældighed. Der findes forskellige råd om kost til mennesker med stomi.
Lad ikke disse råd være en begrænsning.....
og disse udtalelser kan de jo ikke komme med hvis det ikke bygger på
erfaring.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 01:42

In article <w4fc8.16331$5L3.689659@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> i know... me too..... men jeg forbeholder mig stadig ret til at forsvare mig
> når det er jeg ikke mener jeg har gjort noget forkert

Det var på ingen måde dig jeg omtalte.

> [...]
> skylden på maden når det rent faktisk lige så godt kan være rødvinen....

Mine drikkevaner (altså dengang jeg havde nogen, nu beruser jeg mig mest
i min søn) havde det nu mere med at give tynd mave.

> og disse udtalelser kan de jo ikke komme med hvis det ikke bygger på
> erfaring.....

Nemlig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-02 18:01

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]

just my point..... og for at finde ud af hvad der er mest aktuelt for ens
eget barn er man da nødt til at have så mange oplysninger som muligt......

Ingen herinde

nemmerlig..... jeg vil også sige at jeg på intet tidspunkt har prøvet at
virke bedrevidende.... men som jeg har sagt så har mine erfaringer med min
søn vist mig at der er en metode at komme af me de hårde klumper på...
resten har jeg dog hentet andre steder også fordi jeg mener man har brug for
så mange oplysninger som muligt...

> Hvor er jeg dog enig med dig i at børn er forskellige og at de skal
> tackles forskelligt. Hvis folk vil have ekspertråd må de gå til en
> ekspert.

yup!!

Dette er et forum hvor der deles ud af egne erfaringer, om og
> hvilke erfaringer andre vil bruge er jo op til dem selv.

jeg synes ikke udelukkende at det er personlige erfaringer der afgør hvad
der er gode oplysninger her.... vi har jo alle hørt om ting og læst om ting
som kan være relevante i forskellig sammenhæng.....

Alle har ret
> til at mene hvad de vil og bør derfor ikke angribes for at dele deres
> erfaringer med andre.

)))

Fra : Jacob Westh

Dato : 19-02-02 21:16

ØH...
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg blev helt forskrækket da jeg åbnede for
nyhedsgruppen for snart 20 minutter siden, blot for at se om der var flere
der havde reageret på mit spørgsmål omkring råd ved hård mave hos et barn.
Tænk sig, at et i mine øjne så uskyldigt et spørgsmål har givet så stor en
diskussion!!!
Jeg er faret helt vild, og ved ikke engang om jeg får placeret denne
tilbagemelding det rigtige sted i al den virvar af svar flettet ind i svar
på svar....
DERFOR:
1. Tak til de af jer, som har givet jeres gode råd omkring, hvad der
kan/ikke kan give hård mave. Vi har desværre ikke kunnet fange vores læge
endnu, men det er helt klart det næste vi vil gøre ("problemet" er overstået
for denne gang, men derfor vil vi selvfølgelig gøre alt hvad vi kan for at
vores datter ikke skal opleve det igen).
2. Jeg tror nok jeg vil tænke mig om en anden gang, inden jeg bruger gruppen
igen! Den der med at holde lange "samtaler" om små detaljer i et indlæg er
ikke min kop te. At det så ligefrem er ved at udvikle sig til en "hvem ved
bedst"-konkurrence, får mig til at stå helt af. Min indgangsvinkel til denne
gruppe har indtil nu været, at hér kan man udveksle gode råd. Det er så op
til dén med problemet selv at sortere i rådene - evt. i samråd med egen
læge/sundhedsplejerske, hvis problemet er stort nok. Det vil sige: ingen har
ret! MEN ud fra hele den "can of worms" jeg har fået åbnet op for, tyder det
på at den indgangsvinkel ikke rigtigt holder . Derfor vil jeg opfordre til
at, hvis nogen ønsker at føre lange, detaljerede diskussioner om en lille
biting i et indlæg, hvad så med at flytte diskussionen over i privat regi og
væk fra nyhedsgruppen?

Mange hilsener fra
Birgitte

Fra : Per S.

Dato : 19-02-02 21:53

"Jacob Westh" <jacob.westh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gruppe har indtil nu været, at hér kan man udveksle gode råd. Det er så op
> til dén med problemet selv at sortere i rådene

Det plejer da også at være en gruppe hvor man udveksler erfaringer i en god
tone, men denne gang var der altså en, der ville det anderledes. Jeg synes
ellers også det er en rigtig god gruppe med mange indlæg, så jeg vil tro at
det her er en enlig svale, og du skal da ikke lade det afholde dig fra at
bruge den igen. Her får man ihvertfald mange svar så der er en chance for
at det rigtige er imellem.

Håber I finder ud af årsagen til forstoppelsen.
Kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk
Kig ind og se mine malerier

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-02 21:50

"Jacob Westh" <jacob.westh@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Tænk sig, at et i mine øjne så uskyldigt et spørgsmål har givet så stor en

tjaa... hvis du kalder dette en stor diskution så har du da ikke været i
nærheden af nogle af de grupper jeg normalt færdes i )
denne debat er småting..... IMHO ihvertfald....

> [...]
> for denne gang, men derfor vil vi selvfølgelig gøre alt hvad vi kan for at
> vores datter ikke skal opleve det igen).

dejligt at det er overstået..... det har det jo heldigvis med at gøre helt
af sig selv normalt ikk
heldigvis kan man også snakke med sin læge om ting selvom problemet er
overstået så det synes jeg da er en smadder god ide at gøre

> 2. Jeg tror nok jeg vil tænke mig om en anden gang, inden jeg bruger
gruppen
> igen!

hvis sådan en simpel debat forhindrer dig i at spørge næste gang så prøv
feks at kigge i nogle af de andre grupper... feks i dk.helbred.alternativ
eller dk.snak.seksualitet.....
debatter har jo en tendens til at udvikle sig i forskellig retning... det er
derfor det kaldes en debat...... ikk?
det ville da være frygtelig trist hvis gruppen ophørte med at blive brugt
pga enkeltstående begivenheder...

Den der med at holde lange "samtaler" om små detaljer i et indlæg er
> ikke min kop te.

det synes jeg er synd..... men der er jo ingen der forlanger af dig at du
skal læse hele tråden igennem.... du kan vælge frit hvor du gider læse....
det er jo den absolutte fordel ved usenet.....

At det så ligefrem er ved at udvikle sig til en "hvem ved
> bedst"-konkurrence, får mig til at stå helt af.

jeg er da meget ked af hvis du har læst mine indlæg som sådan.... jeg
prøvede blot at være hjælpsom ud fra de oplysninger jeg er i besiddelse
af..... og jeg bliver altså en smule vred når jeg får at vide at mine kilder
ikke er plausible....

Min indgangsvinkel til denne
> gruppe har indtil nu været, at hér kan man udveksle gode råd.

det er den da stadig... hvis der er en enkelt person du synes er belastende
er der jo en lille ting kaldet et kill.filter..... så er du fri for det
( siger jeg vel vidende at jeg sagtens kan være den person*G*)

> [...]

det
> på at den indgangsvinkel ikke rigtigt holder .

hvorfor dog ikke? det er jo til enhver tid muligt for en selv at afgøre hvad
man gør med gruppen..... det er en debatgruppe... og hvis nogen mener en
debat ikke hører til her mere står det jo folk frit for at futte til en
anden gruppe...... men nu er denne gruppe ikke den jeg oplever der er mest
trafik i så en lille diskution indimellem kan næppe skabe den vilde
støj......

> [...]
> biting i et indlæg, hvad så med at flytte diskussionen over i privat regi

det er lidt svært når folk benytter falske adresser og ikke følger fut.....
og hvorfor må man ikke føre lange detaljerede diskutioner her? der er da så
vidt jeg ved ingen klausul der siger at en debat ikke må overstige et vist
antal indlæg.,....
jeg er ked af at du mener det er irelevant.... men jeg håber virkelig at du
ikke gør alvor af det at du ikke vil bruge gruppen mere....... det er der jo
ingne der ønsker

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-02-02 09:27

Selv tak og jeg er meget enig.
H kevin

Fra : Thomas

Dato : 16-02-02 12:32

Så vidt jeg ved kan bananer i selv give hård mave
min gamle kærstes datter fik Hård mave når hun fik bananer
og nej det var ikke en allergi

Fra : Per S.

Dato : 14-02-02 17:14

Hej Birgitte,
Ja du har ret banan duer ikke, det er til gengæld rigtigt godt ved diarre
Så vidt jeg husker er det heller ikke så godt med kartoffel da det også
virker samlende...
Men ellers er det jo godt med ris, frugt og grønt. Ris er meget let at
fordøje. Desuden rigeligt med væske. Man kan læse lidt om emnet på dette
link
www.sygeborn.dk Se under sygdomme - forstoppelse

Held og lykke med det

Charlotte
www.heartnsoul.dk

Fra : Lise

Dato : 14-02-02 20:47

.......Hård mave kan skyldes for store mængder mælk, hvilket var tilfældet
for min egen datters vedkommende.
Sidenhen er en del af mælken skiftet ud med alm. vand/tynd saft,- og nu
fungerer maven igen.

Lise