POP3-probs
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-02 23:37

Greetings!

Jeg kan ikke hente mails på min POP3-server. Jeg har 344 MB mail liggende.

Courier-pop 0.37.2-1

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-02-02 23:46

On Tue, 12 Feb 2002 23:37:01 +0100, Jesper G Poulsen wrote:

> Greetings! Jeg kan ikke hente mails på min POP3-server. Jeg har 344
> MB mail liggende.

> Courier-pop 0.37.2-1

Bob's your uncle.

Hvad med at beskrive hvad du gør, hvad du forventer og hvad der sker?
Hvad der står i logfilerne og så'n?

Mvh.

--
"Unlike Parmenides the IMAP designers has decided that Adam Sjøgren
things that doesn't exist actually does exist." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 00:15

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
> Hvad med at beskrive hvad du gør, hvad du forventer og hvad der sker?
> Hvad der står i logfilerne og så'n?

Jeg kan ikke fortælle dig så meget om logfilerne...

Men jeg forsøger at få en headerlist (bruger PMMail). Efter en del
diskarbejde får jeg en connection timeout...

Hvad er Bob ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 00:22

Fra : Christian Joergensen

Dato : 13-02-02 13:04

On Wed, 13 Feb 2002 00:22:21 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg kan ikke fortælle dig så meget om logfilerne...

Hvorfor kan du ikke det?

> Men jeg forsøger at få en headerlist (bruger PMMail). Efter en del
> diskarbejde får jeg en connection timeout...

Diskarbejde?

> Hvad er Bob ?

Bob's your uncle er en britisk talemåde der har flere betydninger. Jeg
gætter på at det her betyder noget i retning af: "Er det så simpelt?"
eller "Er der ikke andet i det?".

--
Christian Jørgensen | It's so complicated, it can't crash.
http://www.razor.dk |

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 15:24

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message
> Hvorfor kan du ikke det?

Fordi jeg ikke har viden om dem.

> Diskarbejde?

Serveren knokler afsted på disken...

> gætter på at det her betyder noget i retning af: "Er det så simpelt?"
> eller "Er der ikke andet i det?".

Dette er ikke simpelt... Det har indtil videre givet adskillige mennesker
adskillige grå hår i hovedet.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 16:40

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Dette er ikke simpelt... Det har indtil videre givet adskillige mennesker
>adskillige grå hår i hovedet.

Problemet er vel bare, at det tager tid for POP3-serveren at generere
den liste over mails, som den skal servere for klienten. Sæt timeout
op på din mailklient. Hvis det er ikke er muligt, og det ikke er
mails, du skal bruge, kan du jo telnette til serveren og slette dem.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 17:02

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> den liste over mails, som den skal servere for klienten. Sæt timeout
> op på din mailklient. Hvis det er ikke er muligt, og det ikke er
> mails, du skal bruge, kan du jo telnette til serveren og slette dem.

Jeg kan ikke sætte timeout op og de kan heller ikke slettes.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 17:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>og de kan heller ikke slettes.

Du er dæleme ikke særligt meddelsom. Hvad sker der, når du telnetter
til POP3-serveren og forsøger at slette dem?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 21:50

> Du er dæleme ikke særligt meddelsom. Hvad sker der, når du telnetter
> til POP3-serveren og forsøger at slette dem?

Jeg kan fint telnette ind men _jeg_ tillader ikke at de slettes. Så er den
misforståelse vist ude...

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 22:59

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg kan fint telnette ind men _jeg_ tillader ikke at de slettes. Så er den
>misforståelse vist ude...

OK. Hvis det er et engangsproblem, kan du jo overveje at klippe dit
mailspool i flere stykker og hente dine mails over flere omgange.

Jeg går ud fra, at alle dine mails ligger i en enkelt fil ved navn
'/var/spool/mail/brugernavn' eller lignende, samt at denne fil er et
rent tekstformat, hvor alle mails bare kommer efter hinanden i een
lang køre, uden at der er indsat nogle indekseringsoplysninger (deraf
dit timeout-problem - det tager tid at søge efter mailheadere i en 344
MB tekstfil).

I så fald burde du kunne klippe denne fil i flere mindre bidder,
naturligvis indeholdende hele mails, og derefter kopiere hver bid til
'/var/spool/mail/brugernavn' een ad gangen, hvorefter du henter mail.

Måske nogen i gruppen har en one-liner, der kan automatisere
klipningen?

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 23:00

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>OK. Hvis det er et engangsproblem, kan du jo overveje at klippe dit
>mailspool i flere stykker og hente dine mails over flere omgange.

Nå, det var du jo selv nået frem til.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 23:20

> Jeg går ud fra, at alle dine mails ligger i en enkelt fil ved navn

En mail = en fil.

4000 mails = 4000 filer.

4000 filer, 5400 rpm EIDE-disk, 128 MB RAM = time out.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 23:43

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>En mail = en fil.

Åh, du kører med maildir i stedet for mailbox. Jeg troede egentlig
ikke, at maildir gav den slags problemer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-02-02 01:56

> Åh, du kører med maildir i stedet for mailbox. Jeg troede egentlig
> ikke, at maildir gav den slags problemer.

Hvis hardwaren er tilstrækkeligt sløv, så jow...

Processormæssigt er der ingen problemer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-02 02:02

On Wed, 13 Feb 2002 23:19:37 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:
> "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
>
> En mail = en fil.
>
> 4000 mails = 4000 filer.
>
> 4000 filer, 5400 rpm EIDE-disk, 128 MB RAM = time out.

FreeBSD 4.5 m. UFS_DIRHASH og den er fixet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-02-02 02:09

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> FreeBSD 4.5 m. UFS_DIRHASH og den er fixet.

Ikke på så sløv en disk.

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-02-02 03:42

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>FreeBSD 4.5 m. UFS_DIRHASH og den er fixet.

Hvad gør den? Ud fra navnet gætter jeg på noget med indeksering af
indholdet af alle filer i et bibliotek?

--
Allan Olesen, Lunderskov
....som spekulerer over, om en vellykket FreeBSD-installation ville

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-02-02 20:30

On Wed, 13 Feb 2002 13:03:30 +0100, Christian Joergensen wrote:

> Bob's your uncle er en britisk talemåde der har flere
> betydninger. Jeg gætter på at det her betyder noget i retning af:
> "Er det så simpelt?" eller "Er der ikke andet i det?".

Normalt betyder det "og så er den klaret" eller "den er fjong".

(Så jeg brugte det nok et sted hvor det ikke passede helt, men det er
sådan et dejligt udtryk

Mvh.

--
"Bob Dylan? Han har en cool röst." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-02 21:55

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke hente mails på min POP3-server. Jeg har 344 MB mail liggende.

Årsagen er fundet og et work-around er ligeså.

Der ligger 4000 mail i udbakken. Disken er en gammel Quantum Fireball 5400
rpm. Maskinen er forsynet med 128 MB RAM (72 pin RAM koster en mindre
formue).

Min mailklient time'r out inden mailserveren er færdig med at index'ere de
4000 mails.

Work-aroundet går ud på at man flytter en stak mails fra mailkontoen og
derefter tilbagedoserer dem i et tempo som systemet og mailklienten kan være
med til.

Tak for svarene.