Raid under debian
Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 24-01-01 12:41

Hvordan kommer man i gang med raid under debian?
Skal partionerne vælges som linux-partioner først i diskmanagerprogammet?
Jeg synes ikke, at det er mulig at vælge raid i diskmanagerprogammet!
MVH.
Axel

Fra : N/A

Dato : 29-01-01 21:48

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 29-01-01 21:48

> http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html#toc8

Kan jeg ikke lave det under installationen?
Jeg har med fdisk fået skabt 2 x 2 raid-partioner og en boot-partion, men
debian vil ligesom ikke acceptere partionerne.
Axel

Fra : Sune Kirkeby

Dato : 29-01-01 23:40

[ "Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> ]

> Kan jeg ikke lave det under installationen? Jeg har med fdisk fået
> skabt 2 x 2 raid-partioner og en boot-partion, men debian vil
> ligesom ikke acceptere partionerne.

Der er flere problemer i at installere Debian på software RAID,

(1) Debian's root-disk indeholder ikke raid-tools,

(2) Debian's kerne har ikke raid-drivere i kernen, så man skal
lave initrd'er, hvilket måske er muligt under selve installationen
(jeg har aldrig prøvet lige det),

(3) dbootstrap (Debian's installer) genkender mig bekendt kun
"rigtige" fysiske devices, som ting der kan indeholde
fil-systemer.

(4) Da LILO, som den kommer med Debian, ikke understøtter boot fra
RAID partitioner, skal man have en ikke-RAID /boot partition.

Alt håb er dog ikke ude, for ved at udføre et mindre kirugisk indgreb
i Debian installer diskene, kan (1) og (2) løses. At dbootstrap
ikke understøtter RAID-devices kan overkommes ved at oprette RAID
devices og lave fil-systemer på dem, "bag dens ryg" (vt2 under Debian
installation giver dig en konsol at lege på, der kan det gøres).

Den sidste hurdle kan løses ved at have /boot der ikke er på RAID,
eller ved at snyde LILO til at installere boot-blocke på de to
diske i arrayet (ved raid1), hver for sig.

Hvis du har en Linux maskine du kan lave de kirugiske indgreb på
(det kræver root-adgang), og ellers har mod på at kompilere kerner,
m.m. kan jeg godt være behjælpelig med en mere udførlig beskrivelse
af hvordan ovenstående kan gøres.

Mvh,

--
Sune Kirkeby Test-tube babies shouldn't throw stones.
http://mel.interspace.dk/~sune/

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 11:15

> RAID partitioner, skal man have en ikke-RAID /boot partition.
Det har jeg skabt + 2 x 2 raidpartioner, til swap og /!
> [...]
> Hvis du har en Linux maskine du kan lave de kirugiske indgreb på
> (det kræver root-adgang), og ellers har mod på at kompilere kerner,
Det skal jeg alligevel, da jeg benytter TeleDK's Netexpres, som kræver en
kompilering af kernen.
> m.m. kan jeg godt være behjælpelig med en mere udførlig beskrivelse
> af hvordan ovenstående kan gøres.
Modtages med kyshånd!!!
MVH.
Axel