spalter css+xhtml
Fra : Lotte M

Dato : 12-02-02 12:58

Jeg har opbygget nogle sider i spalter, men hvordan hulen får jeg
scrollbaren til at dukke op, inden spalterne spalterne lapper over
hinanden, når browservinduet klemmes sammen?

Se feks: http://www.lotte-m.dk/test/index.shtml (2 spalter)
http://www.lotte-m.dk/ (3 spalter)

Lotte

Fra : scn

Dato : 12-02-02 13:14

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse news:a4b01c$dre$1@sunsite.dk...
> [...]
> scrollbaren til at dukke op, inden spalterne spalterne lapper over
> hinanden, når browservinduet klemmes sammen?

problemet er brugen af "%" i beskrivelsen af spalter.

Jeg har selv en side med menu i venstre side og indhold i højre side.
det er gjort som følger:

#menu{
background-color:#00BFFF;
position:absolute;
top:5px;
left:10px;
}

#indhold{
margin-right:10px;
background-color:#00BFFF;
position:absolute;
top:5px;
left:160px;
}

Ved dog ikke om det kan bruges ved 3 spalter
--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : scn

Dato : 12-02-02 13:17

"scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev i en meddelelse news:a4b0is$fbn$1@sunsite.dk...

> [...]
Så lige af du prøver at forhindre højreklik på:
http://www.lotte-m.dk/fotografi.shtml

Det virker ikke i Opera :)
Længe leve Opera

Fra : Lotte M

Dato : 12-02-02 15:58

"scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev i en meddelelse news:a4b0nr$fn0$1@sunsite.dk...

> Så lige af du prøver at forhindre højreklik på:
> http://www.lotte-m.dk/fotografi.shtml

Nix, men jeg bruger funktionen på de undersider hvor billederne er
i store udgaver. feks: http://www.lotte-m.dk/dad.shtml

Det er umuligt at forhindre fototyveri, men jeg får stoppet de brugere,
der ikke kender smuthullerne... prisen er tab af funktionalitet på de
berørte sider.

> Det virker ikke i Opera :)

Det ved jeg

> Længe leve Opera

Jeps!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-02 16:26

Tue, 12 Feb 2002 15:57:49 +0100, skrev "Lotte M"
<info@lotte-m.dk>:

>Det er umuligt at forhindre fototyveri, men jeg får stoppet de brugere,
>der ikke kender smuthullerne... prisen er tab af funktionalitet på de
>berørte sider.

Det er bare de forkerte, man rammer med et sådant script.

Hvis en eller DAD-fan vil bruge det billede f.eks. som tapet på
skriebordet, så er det fuldt lovligt og hvad skade kan det gøre?

Er han ikke en, der kender "smuthullerne" så bliver han bare sur.

Er det derimod en, der er på gale veje og vil offentliggøre
billedet på egen hjemmeside f.eks., så ved 99 % af dem også,
hvordan man gemmer billedet.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Lotte M

Dato : 12-02-02 17:30

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Det er bare de forkerte, man rammer med et sådant script.

Ikke nødvendigvis, men jeg rammer /også/ de forkerte.

> Hvis en eller DAD-fan vil bruge det billede f.eks. som tapet på
> skriebordet, så er det fuldt lovligt og hvad skade kan det gøre?

Det kan ikke skade, men, om 6-12-18 måneder har vedkommende
måske skiftet tapetet 20 gange og har glemt hvor billedet kom fra.
Hvis en bruger har skrevet til mig og har fået lov at bruge billedet,
så tror jeg sandsynligheden for min ophavsret respekteres er større.

> Er han ikke en, der kender "smuthullerne" så bliver han bare sur.

Sure pirater gider jeg ikke bekymre mig om - jeg tror og håber, de
relle besøgende forstår og tilgiver

> Er det derimod en, der er på gale veje og vil offentliggøre
> billedet på egen hjemmeside f.eks., så ved 99 % af dem også,
> hvordan man gemmer billedet.

Du overvurderer vist brugernes viden - fordi man kan lave en
hjemmeside i FP, ved man ikke nødvendigvis hvad computeren
gemmer i temp-mapper, eller hvordan man laver et dump.

Jeg har flere gange mødt personer, der har deltaget i et hjemmeside-
kursus på aftenskole, hvor læreren har sat eleverne i gang med at
finde billeder på Nettet, til brug i deres "værk". Når kurset var færdig,
blev verden beriget med 12-16 nye hjemmesider med "lånte"
illustrationer og "designerne" har "lært" at billeder på nettet er til fri
afbenyttelse
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : scn

Dato : 12-02-02 17:44

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse news:a4bg1d$bs9$1@sunsite.dk...
> [...]
> Hvis en bruger har skrevet til mig og har fået lov at bruge billedet,
> så tror jeg sandsynligheden for min ophavsret respekteres er større.

<snip>
Hvad med at skrive dit navn i billederne?

Fra : Lotte M

Dato : 12-02-02 16:19

"scn" <scn@falsk-mail.dk> skrev i en meddelelse news:a4b0is$fbn$1@sunsite.dk...

> problemet er brugen af "%" i beskrivelsen af spalter.

Aha!

> Jeg har selv en side med menu i venstre side og indhold i højre side.
> det er gjort som følger:

[snip]

Ok tak - det prøver jeg at lege med!

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : mola

Dato : 12-02-02 13:10

> [...]
> scrollbaren til at dukke op, inden spalterne spalterne lapper over
> hinanden, når browservinduet klemmes sammen?

Så skal du nok stoppe det hele ind i en div der har en fast bredde (vil så
fremtvinge vertikal scroll), men det er jo nok ikke det du vil da du jo så
bare kan anvende absolut pos. Ellers tror jeg ikke det kan lade sig gøre
(med css1+2 og de nuværende useragents).

"Celik"-hacket og 3-spalte opskriften på http://glish.com/css/7.asp fejler
også.

mvh
mola

Fra : Lotte M

Dato : 12-02-02 16:05

"mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev

> Så skal du nok stoppe det hele ind i en div der har en fast bredde (vil så
> fremtvinge vertikal scroll),

Jo, men det ser grimt ud....

Hmm. Så vidt jeg kan se, er det lykkedes på http://www.html.dk ...

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : mola

Dato : 12-02-02 23:56

> "mola" <mola@vip.cybercity.dk> skrev

> Jo, men det ser grimt ud....

> Hmm. Så vidt jeg kan se, er det lykkedes på http://www.html.dk ...

Jeg har ikke gidet kigge nærmere på deres kode, men det ser
umiddelbart ud til at de har brugt float. Det er vel heller ikke det
du er ude efter, vel?

mvh
mola

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-02 00:54

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev

> Hmm. Så vidt jeg kan se, er det lykkedes på http://www.html.dk ...

Så må du jo kigge dem efter i koderne

I øvrigt har de en fin artikel om det:
http://www.html.dk/artikler/00006/eksempel_6.asp?show=style

--
Allan

Fra : scn

Dato : 12-02-02 18:05

> [...]
> scrollbaren til at dukke op, inden spalterne spalterne lapper over
> hinanden, når browservinduet klemmes sammen?

Hej Lotte

Har lige leget lidt med 3 spalter.
Hvis spalterne i siderne må have fast bredde
er her noget som virker i
IE5.0 ned til ca 350px i bredden
NN6.0
NN6.2.1 ned til ca. 325px i bredden
Opera6.0 ned til ca. 330px i bredden

I NN6.0 er der dog det problem at hele browseren beskæres
når vinduet bliver for smalt (ca.460px, se screendump, hvor lodret scroll er
ved at forsvinde.)
http://home1.stofanet.dk/scn/

Det virke ikke i NN4.x

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-02-02 22:58

Lotte M skrev:

> Jeg har opbygget nogle sider i spalter, men hvordan hulen får jeg
> scrollbaren til at dukke op, inden spalterne spalterne lapper over
> hinanden, når browservinduet klemmes sammen?

Der er en meget simpel løsning som understøttes af både Opera og Moz/NN6:

spalte2 {
   min-width: 500px; /* minimumsbredde 500 pixler */
}

Kanske du kan bruge den på body, men det har jeg altså ikke afprøvet
selv.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."