/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Fastlinje
Fra : Zapster


Dato : 12-02-02 11:40

Hejsa

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere ;)

Jeg er i øjeblikket ved at samle oplysninger om fastlinjer, og deres pris. I
den forbindelse vil jeg høre om der er nogle af jer der kan komme på nogle
udbydere der levere i københavn nord/nordvest området, og om i evt. har
nogle priser på disse linjer.

Linjens størrelse skal være imellem 1-8Mbit og må gerne kunne udvides
indenfor de kommende år.

\zapster



 
 
TBC (12-02-2002)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 12-02-02 14:19

"Zapster" <z@zapster.dk> skrev i en meddelelse
news:3c68f0fd$0$62895$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere ;)
>
> Jeg er i øjeblikket ved at samle oplysninger om fastlinjer, og deres pris.
I
> den forbindelse vil jeg høre om der er nogle af jer der kan komme på nogle
> udbydere der levere i københavn nord/nordvest området, og om i evt. har
> nogle priser på disse linjer.
>
> Linjens størrelse skal være imellem 1-8Mbit og må gerne kunne udvides
> indenfor de kommende år.
>
> \zapster

Kan du nøjes med 2Mbit, og spilller økonomien en rolle kunne du måske
overveje Cybercity's G.SHDSL

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/priser/

Det er samme hastighed til 28 x mindre pris end deres egen tilsvarende
Fastlinje.

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/fastnet/

TBC



Anders Granhof (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Anders Granhof


Dato : 14-02-02 09:13

Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.
www.webpartner.dk leverer faste forbindelser til virksomheder.

http://www.webpartner.dk/htdocs/nyheder/bredbaand.htm
Prisen starter ved 2995,- for en 2 mbit om måneden.

Hvis de ikke kan levere til dig, kan du jo evt. overveje at anskaffe en FWA
i det høje frekvenslag, den er også utrolig nem/billig at opgradere løbende.

Anders

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
news:vC8a8.10136$B43.790675@news000.worldonline.dk...
> "Zapster" <z@zapster.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c68f0fd$0$62895$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hejsa
> >
> > Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere ;)
> >
> > Jeg er i øjeblikket ved at samle oplysninger om fastlinjer, og deres
pris.
> I
> > den forbindelse vil jeg høre om der er nogle af jer der kan komme på
nogle
> > udbydere der levere i københavn nord/nordvest området, og om i evt. har
> > nogle priser på disse linjer.
> >
> > Linjens størrelse skal være imellem 1-8Mbit og må gerne kunne udvides
> > indenfor de kommende år.
> >
> > \zapster
>
> Kan du nøjes med 2Mbit, og spilller økonomien en rolle kunne du måske
> overveje Cybercity's G.SHDSL
>
> http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/priser/
>
> Det er samme hastighed til 28 x mindre pris end deres egen tilsvarende
> Fastlinje.
>
> http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/fastnet/
>
> TBC
>
>



Bertel Lund Hansen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-02-02 10:06

Anders Granhof skrev:

>Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.

Og med den forvirring der hersker om hvad det er, er det meget
rimeligt at foreslå den billigere mulighed som ADSL er. Men
ellers har du da ret.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Højriis Krist~ (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-02-02 10:13

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:e9um6u89ntgje8u68icqefugij04d71jr2@sunsite.auc.dk...
> Og med den forvirring der hersker om hvad det er, er det meget
> rimeligt at foreslå den billigere mulighed som ADSL er.

Og nu er SHDSL jo faktisk ikke ADSL
SHDSL er blot en enkelt-tråds udgave (Single pair) af HDSL, som er den
protokol der bruges til faste linjer.
Så jeg er enig i at forslaget var 100% rimeligt og fornuftigt (CC har
forøvrigt et umanerligt godt produkt der (eller hedder det herre-godt
der?))

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jesper Skriver (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 14-02-02 12:21

On Thu, 14 Feb 2002 10:12:39 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:e9um6u89ntgje8u68icqefugij04d71jr2@sunsite.auc.dk...
>> Og med den forvirring der hersker om hvad det er, er det meget
>> rimeligt at foreslå den billigere mulighed som ADSL er.
>
> Og nu er SHDSL jo faktisk ikke ADSL
> SHDSL er blot en enkelt-tråds udgave (Single pair) af HDSL, som er den
> protokol der bruges til faste linjer.

Nu er der alså mere end det fysiske lag som adskiller den oplevelse man
typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok
skal forvente at oppetiden er lavere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 18:50

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in
news:slrna6n7c3.dbq.harvest@freesbee.wheel.dk:

> Nu er der alså mere end det fysiske lag som adskiller den oplevelse man
> typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
> som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok
> skal forvente at oppetiden er lavere.

Der kan vel laves en SLA? Så kan man vel holde oppetiden på noget lignende
den på leased line's?.

--

Mvh. Simon Pedersen

Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 19:08

It seems Simon H. Pedersen wrote:
>Der kan vel laves en SLA? Så kan man vel holde oppetiden på noget lignende
>den på leased line's?.

Når udbyderen skal prissætte en SLA på en ADSL-linje, vil de
selvfølgelig medregne den erfarede oppetid på ADSL kontra faste
kredsløb.

En SLA med høj oppetid vil trække prisen i vejret på en xDSL-
forbindelse, og så kan man vel lige så godt købe et fast
kredsløb? I sidste ende er det jo oppetiden, der er det vigtige.
Når først man er nede, er det en ringe trøst, at man får en eller
anden økonomisk godtgørelse af ISP'en.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 19:22

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6nv71.pve.spam@www.gid.dk:


> Når udbyderen skal prissætte en SLA på en ADSL-linje, vil de
> selvfølgelig medregne den erfarede oppetid på ADSL kontra faste
> kredsløb.

Ja

> En SLA med høj oppetid vil trække prisen i vejret på en xDSL-
> forbindelse, og så kan man vel lige så godt købe et fast
> kredsløb? I sidste ende er det jo oppetiden, der er det vigtige.
> Når først man er nede, er det en ringe trøst, at man får en eller
> anden økonomisk godtgørelse af ISP'en.

Men ville man ikke kunne tilbyde en løsning hvor man aftaler en hvis oppetid
og så stadig kunne holde prisen nærmere xDSL-priser end leased line-priser ?

SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på
fejlretning.

Måske tager jeg fejl.

--

Mvh. Simon Pedersen

Jesper Skriver (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 14-02-02 19:32

On 14 Feb 2002 18:21:56 GMT, Simon H. Pedersen wrote:

> Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in
> news:slrna6nv71.pve.spam@www.gid.dk:
>
>
>> Når udbyderen skal prissætte en SLA på en ADSL-linje, vil de
>> selvfølgelig medregne den erfarede oppetid på ADSL kontra faste
>> kredsløb.
>
> Ja
>
>> En SLA med høj oppetid vil trække prisen i vejret på en xDSL-
>> forbindelse, og så kan man vel lige så godt købe et fast kredsløb? I
>> sidste ende er det jo oppetiden, der er det vigtige. Når først man
>> er nede, er det en ringe trøst, at man får en eller anden økonomisk
>> godtgørelse af ISP'en.
>
> Men ville man ikke kunne tilbyde en løsning hvor man aftaler en hvis
> oppetid og så stadig kunne holde prisen nærmere xDSL-priser end leased
> line-priser ?
>
> SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på
> fejlretning.
>
> Måske tager jeg fejl.

Ja, glem SLA'er de siger ikke noget om oppetiden, de siger noget om den
lovede oppetid.

xDSL som det typisk produceres vil uanset SLA give en lavere oppetid en
en typisk fast linie.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 19:36

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in
news:slrna6o0l1.2kkh.harvest@freesbee.wheel.dk:

> Ja, glem SLA'er de siger ikke noget om oppetiden, de siger noget om den
> lovede oppetid.
>
> xDSL som det typisk produceres vil uanset SLA give en lavere oppetid en
> en typisk fast linie.

Men ville man ikke med hurtig reaktionstid på fejlretning på en xDSL-linie
kunne have oppetider der groft set er i nærheden af oppetiden på en leased
line?

--

Mvh. Simon Pedersen

Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 19:43

It seems Simon H. Pedersen wrote:
>Men ville man ikke med hurtig reaktionstid på fejlretning på en xDSL-linie
>kunne have oppetider der groft set er i nærheden af oppetiden på en leased
>line?

Fejl der fx kræver besøg på termineringslokaliteten vil have en
minimumsvarighed, der som regel er relativt høj. Hvis man samtidig
ser på sandsynligheden for forekomsten af sådanne fejl, så vil
xDSL i mange tilfælde tabe til faste kredsløb.

Noget andet er så, at at mange xDSL-brugere oplever en oppetid
meget tæt på 100% og derfor slet ikke bekymrer sig om problemet.

Det korte af det lange er, at hvis oppetid er altafgørende, fx
hvis man kan måle et markant tab i omsætning ved nedetid, så skal
man betale det, det koster at få en klippestabil løsning.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jesper Skriver (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 14-02-02 20:31

On Thu, 14 Feb 2002 18:43:13 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> It seems Simon H. Pedersen wrote:
>
>>Men ville man ikke med hurtig reaktionstid på fejlretning på en
>>xDSL-linie kunne have oppetider der groft set er i nærheden af
>>oppetiden på en leased line?
>
> Fejl der fx kræver besøg på termineringslokaliteten vil have en
> minimumsvarighed, der som regel er relativt høj.

Oftest tæller man timer ...

> Hvis man samtidig ser på sandsynligheden for forekomsten af sådanne
> fejl, så vil xDSL i mange tilfælde tabe til faste kredsløb.
>
> Noget andet er så, at at mange xDSL-brugere oplever en oppetid meget
> tæt på 100% og derfor slet ikke bekymrer sig om problemet.

Det er nemt at få 99% oppetid, det er dyrt at få 99.8% og det er
MEGET dyrt at få 99.95% oppetid ...

> Det korte af det lange er, at hvis oppetid er altafgørende, fx hvis
> man kan måle et markant tab i omsætning ved nedetid, så skal man
> betale det, det koster at få en klippestabil løsning.


--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 20:40

It seems Jesper Skriver wrote:
>> Noget andet er så, at at mange xDSL-brugere oplever en oppetid meget
>> tæt på 100% og derfor slet ikke bekymrer sig om problemet.
>
>Det er nemt at få 99% oppetid, det er dyrt at få 99.8% og det er
>MEGET dyrt at få 99.95% oppetid ...

Oui, og man bør efter min vurdering ikke vælge xDSL, hvis det er
afgørende, hvorvidt den målte oppetid er 99,8% eller 99,95%,

Og så er der ikke engang taget højde for divergerende definitioner
af "oppetid" i SLA-sammenhæng. Nogle SLA'er har så mange forbehold,
at de er tæt på værdiløse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Klaus Ellegaard (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 14-02-02 22:41

Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

>Og så er der ikke engang taget højde for divergerende definitioner
>af "oppetid" i SLA-sammenhæng. Nogle SLA'er har så mange forbehold,
>at de er tæt på værdiløse.

Det er også værd at se på, hvad der sker, hvis SLA'en ikke bliver
overholdt.

Det er f.eks. ikke så fedt at få 0,1% af en måneds abonnement retur,
hvis oppetiden har været 99,8% i stedet for de lovede 99,9%.

Hvis en SLA for alvor skal være noget værd, skal den give betydelige
mængder penge retur, når den ikke overholdes.

Mvh.
   Klaus.

Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 19:38

It seems Simon H. Pedersen wrote:
>Men ville man ikke kunne tilbyde en løsning hvor man aftaler en hvis oppetid
>og så stadig kunne holde prisen nærmere xDSL-priser end leased line-priser ?
>
>SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på
>fejlretning.

De to udsagn hænger ikke rigtig sammen. Hvis SLA'en ikke
indeholder andet end en reaktionstid på fejlretning, så er der jo
ikke garanteret nogen oppetid.

Man kan også diskutere værdien af, at fejlretning påbegyndes
inden for n tid; det interessante er jo ikke, hvornår man
påbegynder fejlretning, men hvornår den afsluttes.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 19:50

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6o110.pve.spam@www.gid.dk:


> De to udsagn hænger ikke rigtig sammen. Hvis SLA'en ikke
> indeholder andet end en reaktionstid på fejlretning, så er der jo
> ikke garanteret nogen oppetid.

Okay, jeg var bare af den opfattelse at en SLA blot kunne indeholde
ovennævnte.

> Man kan også diskutere værdien af, at fejlretning påbegyndes
> inden for n tid; det interessante er jo ikke, hvornår man
> påbegynder fejlretning, men hvornår den afsluttes.

Det er korrekt, men mon ikke de fleste udbydere ønsker at opføre sig
professionelt - især over for den slags kunder?

--

Mvh. Simon Pedersen

Jens (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 14-02-02 22:47

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna6n7c3.dbq.harvest@freesbee.wheel.dk...
>
> Nu er der alså mere end det fysiske lag som adskiller den oplevelse man
> typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
> som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok
> skal forvente at oppetiden er lavere.

Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en fastlinie
? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit og dat.

Man skal selvfølgelig forvente lavere oppetid på en ADSL. At det så måske
forholder sig anderledes i virkeligheden er noget helt andet, men så kan man
da kun blive positivt overrasket

Jens

Jens



Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 22:51

It seems Jens wrote:
>Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en fastlinie
>? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
>gange om natten.

Ved du det med sikkerhed, eller har du kun opdaget det to-tre
gange?

Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jens (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 14-02-02 23:25

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna6oc9u.r3v.spam@www.gid.dk...
> It seems Jens wrote:
> >Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en
fastlinie
> >? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
> >gange om natten.
>
> Ved du det med sikkerhed, eller har du kun opdaget det to-tre
> gange?

Der har været annonceret at min central skulle være nede i et givent
tidsrum. 2 af gangene holdt det stik, ved jeg med sikkerhed da jeg sad og
surfede. Det varede ca. 5 min. og var iøvrigt kl. 3 eller senere om natten.
Sidste gang var jeg ikke oppe, så jeg kunne ikke konstatere det.
Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg selv har været
skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra den. Men 100% sikker er jeg
ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er
ihvertfald der oppe af.

> Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?

Linien er nede iflg. min definition når der slet ikke er forbindelse mellem
min router og den central jeg sidder på (som iøvrigt også sjældent er nede).

Jens



Jesper Skriver (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 14-02-02 23:32

On Thu, 14 Feb 2002 23:24:53 +0100, Jens wrote:

> "Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrna6oc9u.r3v.spam@www.gid.dk...
>
>> It seems Jens wrote:
>>
>> >Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en
>> >fastlinie ? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2
>> >eller 3 enkelte gange om natten.
>>
>> Ved du det med sikkerhed, eller har du kun opdaget det to-tre gange?
>
> Der har været annonceret at min central skulle være nede i et givent
> tidsrum. 2 af gangene holdt det stik, ved jeg med sikkerhed da jeg sad
> og surfede. Det varede ca. 5 min. og var iøvrigt kl. 3 eller senere om
> natten. Sidste gang var jeg ikke oppe, så jeg kunne ikke konstatere
> det. Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg
> selv har været skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra
> den. Men 100% sikker er jeg ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er
> f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er ihvertfald der oppe af.

Uden at du aktivt holder øje med det, så kan du intet sige.

Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
måneden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 23:39

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in
news:slrna6oem2.qes.harvest@freesbee.wheel.dk:

> Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
> måneden.

Hvordan ser det regnestykke ud?

--

Mvh. Simon Pedersen


Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 23:44

It seems Simon H. Pedersen wrote:
>> Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
>> måneden.
>
>Hvordan ser det regnestykke ud?

Øh? Lige ud ad landevejen. Fx en måned med 31 dage:

31 døgn à 24 timer = 744 timer. 0,05 * 744 timer = 37,2 timer.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Simon H. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon H. Pedersen


Dato : 14-02-02 23:47

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6ofct.r3v.spam@www.gid.dk:

> It seems Simon H. Pedersen wrote:
>>> Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
>>> måneden.
>>
>>Hvordan ser det regnestykke ud?
>
> Øh? Lige ud ad landevejen. Fx en måned med 31 dage:
>
> 31 døgn à 24 timer = 744 timer. 0,05 * 744 timer = 37,2 timer.

*Tørrer leverpostejen af brillerne*

--

Mvh. Simon Pedersen



Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 23:31

It seems Jens wrote:
>Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg selv har været
>skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra den.

Fint nok at din CPE har været oppe hele tiden, men hvad hvis
nærmeste DSLAM, termineringsboks eller -router har været død?

Så kan linjen snildt have været nede, uden du har opdaget det.

>Men 100% sikker er jeg
>ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er
>ihvertfald der oppe af.

95% er en elendig oppetid. Det er over halvandet døgn på en måned!

> > Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?
>
>Linien er nede iflg. min definition når der slet ikke er forbindelse mellem
>min router og den central jeg sidder på (som iøvrigt også sjældent er nede).

Aha. Hvad hvis DSLAM'en er oppe, men termineringsboksen er nede.
Så er din linje måske nok fysisk oppe, men du kan ikke få en
ærlig IP-pakke igennem, da du ikke har L3-connectivity til noget
som helst.

Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 23:33

It seems Jens wrote:
>Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg selv har været
>skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra den.

Fint nok at din CPE har været oppe hele tiden, men hvad hvis
nærmeste DSLAM, termineringsboks eller -router har været død?

Så kan linjen snildt have været nede, uden du har opdaget det.

>Men 100% sikker er jeg
>ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er
>ihvertfald der oppe af.

95% er en elendig oppetid. Det er over halvandet døgns nedetid på
en måned!

> > Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?
>
>Linien er nede iflg. min definition når der slet ikke er forbindelse mellem
>min router og den central jeg sidder på (som iøvrigt også sjældent er nede).

Aha. Hvad hvis DSLAM'en er oppe, men termineringsboksen er nede.
Så er din linje måske nok fysisk oppe, men du kan ikke få en
ærlig IP-pakke igennem, da du ikke har L3-connectivity til noget
som helst.

Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jens (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 14-02-02 23:41

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna6oeo4.r3v.spam@www.gid.dk...
>
> It seems Jens wrote:
> Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
> af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
> noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

Det kan jeg kun give dig ret, og jeg mener da heller ikke jeg har givet
udtryk for det eller ?

Jens



Simon Skals (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 14-02-02 23:47

It seems Jens wrote:
>Det kan jeg kun give dig ret, og jeg mener da heller ikke jeg har givet
>udtryk for det eller ?

Du skrev:

|Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
|gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
|linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit
|og dat.

Hvis du kun "overvåger" din linje fx 10% af tiden, så er den
bemærkning jo ikke meget værd.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jens (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 15-02-02 00:12


"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
news:slrna6ofir.r3v.spam@www.gid.dk...
> It seems Jens wrote:
> >Det kan jeg kun give dig ret, og jeg mener da heller ikke jeg har givet
> >udtryk for det eller ?
>
> Du skrev:
>
> |Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
> |gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
> |linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit
> |og dat.
>
> Hvis du kun "overvåger" din linje fx 10% af tiden, så er den
> bemærkning jo ikke meget værd.

Jeg har ikke decideret overvågning på min linie, men noget andet giver mig
en stærk indikation.
Jeg modtager døgnet rundt meddelser (bla. jeg er i live) fra en del servere.
Ca. hver 5-10 min. dropper en sådan ind fra en eller anden server. Kigger
jeg en tilfældig log igennem på en af de mange CD'ere med logfiler jeg
efterhånden har fået samlet mig, så er jeg endnu ikke stødt på nogen udfald
på 10 min. eller mere, altså tidspunkter hvor jeg ikke har modtaget
meddelserne og jeg har efterhånden gennemset en hel del af dem...

Meddelserne kommer fra servere som er tilsluttet mange forskellige udbydere
og både ISDN, ADSL og Faste linier.

Jens



Jesper Skriver (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 15-02-02 03:35

On Fri, 15 Feb 2002 00:11:49 +0100, Jens wrote:
>
> "Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrna6ofir.r3v.spam@www.gid.dk...
>> It seems Jens wrote:
>> >Det kan jeg kun give dig ret, og jeg mener da heller ikke jeg har givet
>> >udtryk for det eller ?
>>
>> Du skrev:
>>
>> |Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
>> |gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
>> |linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit
>> |og dat.
>>
>> Hvis du kun "overvåger" din linje fx 10% af tiden, så er den
>> bemærkning jo ikke meget værd.
>
> Jeg har ikke decideret overvågning på min linie, men noget andet giver mig
> en stærk indikation.
> Jeg modtager døgnet rundt meddelser (bla. jeg er i live) fra en del servere.
> Ca. hver 5-10 min. dropper en sådan ind fra en eller anden server. Kigger
> jeg en tilfældig log igennem på en af de mange CD'ere med logfiler jeg
> efterhånden har fået samlet mig, så er jeg endnu ikke stødt på nogen udfald
> på 10 min. eller mere, altså tidspunkter hvor jeg ikke har modtaget
> meddelserne og jeg har efterhånden gennemset en hel del af dem...

Nej, normalt (dvs. når der ikke er hw fejl på udstyr osv), så vil du
nok opleve 99.8% oppetid, eller måske endda bedre, men den dag DSLAM'en
brænder af (og det sker før eller siden), så går der MEGET nemt 2+ timer
før du kører igen ....

Og så er den måneds oppetid røget.

> Meddelserne kommer fra servere som er tilsluttet mange forskellige
> udbydere og både ISDN, ADSL og Faste linier.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Lars Kim Lund (15-02-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 15-02-02 00:57

Hej Simon Skals <spam@gid.dk>

>Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
>af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
>noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

Jeg har et lidt større vuderingsgrundlag. Det er min vurdering baseret
på det at der er signifikant flere problemer og udfald på ADSL end på
faste kredsløb - fra den samme udbyder i øvrigt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Jens (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 14-02-02 22:43

"Anders Granhof" <andersg@sporty.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6b7118$0$62853$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.
> www.webpartner.dk leverer faste forbindelser til virksomheder.
>
> http://www.webpartner.dk/htdocs/nyheder/bredbaand.htm
> Prisen starter ved 2995,- for en 2 mbit om måneden.

Hvor har du prisen fra ? Jeg kan ikke finde den på deres sider....

Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste