Cisco 677 / bridging / NAT
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-02-02 01:45

Hej

Vi ligger inde med en Cisco 677 på mit arbejde.

Nu er vi efterånden ved at være nået op på et uoverskueligt antal
NAT-regler i routeren, og da der alligevel står en linux-firewall på
bagsiden og gør næsten det samme, ville jeg gerne flytte så mange regler
til firewallen for kun at have et sted at vedligeholde...

Det, jeg kunne tænke mig var at forwarde al indkommende trafik til
firewallen i stedet for enkelte porte. Kan:

set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 udp
set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 tcp

gøre dette? Og hvordan gør man med ICMP - der er jo ikke defineret
portnumre?

Aller helst så jeg firewallen sidde med den globale IP selv. Men jeg er
lidt bekymret for at bruge "set rfc1483 enable". Kan jeg blot gøre det - og
stadig blot tage strømmen uden at have brugt "write" og sidde med den gamle
konfiguration igen?

Kan det overhovedet lade sig gøre at slå RFC1483 bridging til (jeg kender
jo netmaske, IP og gateway fra routerens WAN-konfiguration)? Det ser ud til
at der bruges noget PPPoe, men kan jeg blot hardkode IP-konfigurationen på
firewallen bag routeren?

Pft.
Rasmus

When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't
have much choice. You either use spin-locks or you Blue-Screen.
Since Linux doesn't have a "Blue-screen of death", it needs spin-
locks.
-- Richard B. Johnson

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-02-02 01:07

On Tue, 12 Feb 2002 01:44:35 +0100, Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> enlightend everyone in dk.edb.netvaerk with:
>gøre dette? Og hvordan gør man med ICMP - der er jo ikke defineret
>portnumre?

set nat entry add <firewall-ip>

Skulle gøre det trick.

>stadig blot tage strømmen uden at have brugt "write" og sidde med den gamle
>konfiguration igen?

Ja, routeren gemmer INTET før du skriver write.

> [...]
>at der bruges noget PPPoe, men kan jeg blot hardkode IP-konfigurationen på

Hvis DSLAM'en i den anden ende er sat op til det, så virker det sikkert
fint. Men ellers er det IKKE muligt.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564