Ang atrikel, Hænderne væk fra F&F nr 1 200~
Fra : Thomas Nyberg

Dato : 11-02-02 22:38

Hej der ude,
Jeg læste til min store, skræk (i F&F nr 1 2002 side 18) at 30 ud af 34
laks, stoppet deres opgang, i et strømvand fordi, man længer oppe stod med
hænderne i vandet. Hvis disse vurderinger af observationen er rigtigt. så må
der være meget større chance for at fange noget, jo længer nede man står,
samt at vi ødelægger fiske bestanden ved at stå der og lugte i
yngleperioden. jeg tænker her på esrumår. ol.
Måske det skulle være forbudt at stå i vandet i åer, elve mm.. og lugte, det
er da en stor procent del af fiskene der reagerer.

Nå hvad tror i har de forsker ret eller...???????

ps man kan læse på side 19 at sudeslim er healingen, så måske at vi skulle
smører os ind i sude slim, så tror laksen bare at det er en meget stor sude
der står og lugter af sude.

Venligst thomas.nyberg@email.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-02-02 08:57

"Thomas Nyberg" skrev
> [...]

det
> er da en stor procent del af fiskene der reagerer.

Folk gør de observationer, der passer i deres kram...
Hvis det var tilfældet at "folk" skræmmer laks i en
sådan grad, at de stopper deres vandring, hvordan
tror du så en laks har det med lugten af f.eks. 10
bjørne? Mig bekendt har bjørne ingen problemer
med at fange laks.
Hvis endelig en laks skulle forbinde lugten af
menneske med noget som helst, må det det næsten dufte
henaf barndommens gade, hvor folkene i klækkeriet
gik og dyppede fingerne i vandet.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-02-02 15:08

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
> [...]
> tror du så en laks har det med lugten af f.eks. 10
> bjørne? Mig bekendt har bjørne ingen problemer

Nu er mennesker måske mere tilbøjelige til at dyppe fingrene i - for
laksene - ubehagelige dufte end bjørne er

> Hvis endelig en laks skulle forbinde lugten af
> menneske med noget som helst, må det det næsten dufte
> henaf barndommens gade, hvor folkene i klækkeriet
> gik og dyppede fingerne i vandet.

Ja, netop. Du ved jo ikke, om klækkerifolkene i sin tid på det groveste har
misbrugt den arme smolt med deraf følgende afsky for (duften af)
mennesker...

--
-Jens B.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-02-02 08:33

"Jens Bruun" skrev
> Nu er mennesker måske mere tilbøjelige til at dyppe fingrene i - for
> laksene - ubehagelige dufte end bjørne er

Jeg så engang en amerikansk udsendelse, hvor de
eksperimenterede med duftstoffer til agn.
Konklusionen blev at, i dette tilfælde stillehavslaks,
reagerede på duftstoffer i positiv retning. Woblere
behandlet med duftstof fangede mere end den samme
wobler uden duft. Det overraskende ved undersøgelsen
var at det var ligegyldigt om duftstoffet var Berkley Strike
eller motorolie, når bare agnen lugtede af noget...
Jeg vil nok ikke anbefale motorolie i forbindelse
med laksefiskeri. Man kunne risikere ballade med
mindre oplyste mennesker..

dyppede fingerne i vandet.
> Ja, netop. Du ved jo ikke, om klækkerifolkene i sin tid på det groveste
har
> misbrugt den arme smolt med deraf følgende afsky for (duften af)
> mennesker...

"Han blev anholdt for smolt-misbrug" Man kan næsten
se overskriften for sig.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-02-02 20:01

On Wed, 13 Feb 2002 08:32:52 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrotd:

>"Han blev anholdt for smolt-misbrug" Man kan næsten
>se overskriften for sig.

ROTFL

Ups out off line

Undskyld