Hvad er er en AMR-Port
Fra : BxL

Dato : 11-02-02 17:23

Hvad skal den bruges til ?

Fra : Kasper Hilligsøe

Dato : 11-02-02 17:26

En AMR port er en speciel port der anvendes til f.eks et modem. (En ekstra
COM port) Skal ikke umiddelbart bruges til noget. Hvad jeg ved af.....

Kasper

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-02-02 21:19

"Kasper Hilligsøe" <204bkvh@nork.auc.dk> wrote in message
> En AMR port er en speciel port der anvendes til f.eks et modem. (En ekstra
> COM port) Skal ikke umiddelbart bruges til noget. Hvad jeg ved af.....

AMR står for Audio Modem Raiser.
Man kan stoppe nogle billige "dumme" modem- eller lyd-kort, der mest består
af et stik og en printplade, i den. Det er så meningen at CPU'en skal tage
slæbet og lave det et rigtig modem eller lydkort skulle. Jeg har aldrig set
nogen bruge det...

- Lars

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 11-02-02 21:22

Lars Jørgensen wrote:

<snip>
> [...]
> meningen at CPU'en skal tage slæbet og lave det et rigtig modem
> eller lydkort skulle. Jeg har aldrig set nogen bruge det...

Det er blevet brugt af nogle få OEM-leverandører, bl.a. Compaq,
men det er ved at være længe siden.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Søren Christensen

Dato : 12-02-02 11:47

> Det er blevet brugt af nogle få OEM-leverandører, bl.a. Compaq,
> men det er ved at være længe siden.

Har du også en god historie om CNR porten?

Mvh. Søren

Fra : Karsten Olesen

Dato : 11-02-02 21:16

"BxL" <no@way.com> skrev i en meddelelse
> Hvad skal den bruges til ?
*************

Ikke en skid.
Det sørgeligste er dog, at med AMR porten var det meningen,
man skulle kunne købe billige modem og lydkort mv.,
da boardsene har det meste af funktionerne indbygget,
og disse AMR-kort blot skulle være simple kort med
begrænset funktion i sig selv, og motherboardet klarer resten..skod!

Det blev dog aldrig til noget...heldigvis.
Nu venter vi blot på, det forsvinder som ISA portene gjorde...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 12-02-02 23:47

> Nu venter vi blot på, det forsvinder som ISA portene gjorde...

Din sammenligning er helt ude i hegnet.

I mange år var ISA porten den eneste måde at forbinde kort til et MB. Først
var de kun 8 bit og senere blev de 16 bit. (Ja jeg har haft PC siden '86)

For at få mere fart på grafikkortene kom VESA bussen.

Siden blev både VESA og ISA efterhånden erstattet af PCI.

Nu har vi så AGP til at dække behovet for en hurtig databus til
grafikkortet.

AMR-porten har altså på intet tidspunkt haft samme anvendelse som ISA.

Claus

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 12-02-02 23:50

> [...]
> grafikkortet.
>

> AMR-porten har altså på intet tidspunkt haft samme anvendelse som ISA.

Det var da overhovedet ikke det han mente! Kors for en udlægning! Det er da
vildt tydeligt, at han bare mener at AMR bare er lige så ubrugeligt som ISA
og så bare skal fases ud ligesom ISA er ved at blive det.....mand dog!

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-02 21:08

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ISA
> og så bare skal fases ud ligesom ISA er ved at blive det.....mand dog!

Korrekt.
(godt set.:)

Fra : AJC

Dato : 13-02-02 21:11

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ISA
> og så bare skal fases ud ligesom ISA er ved at blive det.....mand dog!

ISA og AMR er ikke ubrugelige!!!.
Mange virksomheder gør stadig brug af diverse ISA indstikskort og er faktisk
afhængige af, at der stadig produceres kort til ISA. For
elektronikinteresserede "gør det selv" mennesker er ISA en forholdsvis let
vej til selv at udvikle indstikskort.
AMR modems er aktuelle i mange PC'ere idag. Godt nok bruger AMR CPU kraft,
men med de CPU'ere som er på markedet idag, er det ikke noget, man mærker i
praksis. AMR modemer er på niveau med de interne winmodems (softwarebaserede
modems) til PCI.

Mvh
AJC.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-02 21:52

"AJC" <benny@abba.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> afhængige af, at der stadig produceres kort til ISA. For
> elektronikinteresserede "gør det selv" mennesker er ISA en forholdsvis let

***********

Antallet af boards sammenlignet med elektronik-gør-det-selv-folk er
total minimalt.
Årsagen til mange firmaer bruger ISA er, de har forældet teknik i deres
maskinpark, som KUN kan køre med diverse ISA indstikskort/interfaces...
***********
> [...]
> men med de CPU'ere som er på markedet idag, er det ikke noget, man mærker
> praksis. AMR modemer er på niveau med de interne winmodems
*************
Jeg ser ikke een grund til, at CPU'en skal overtage eks. lydberegninger mv.
i eks. spil mv. Du får gode lydkort idag fra ca. 200,- og op.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-02-02 13:13

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> skrev....

> Det er da
> vildt tydeligt, at han bare mener at AMR bare er lige så
> ubrugeligt som ISA

Og Claus pointe var netop at ISA aldrig har været ubrugeligt.
Tværtimod. Det er blot blevet erstattet af noget bedre.

AMR er heller ikke ubrugeligt, men meget lidt udbredt. ISA var engang
state-of-the-art i hjemmePC'er.

Iøvrigt er ISA ikke helt død endnu. En del specialkort fås kun til
ISA.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Karsten Olesen

Dato : 13-02-02 21:08

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grafikkortet.
>

> AMR-porten har altså på intet tidspunkt haft samme anvendelse som ISA.

**************

Du har nok ret, men allerede nu er AMR slottet
et levn fra "gamle dage" som bør fjernes hurtigst muligt...ingen bruger
det, som med ISA forhåbentligt...

MVH

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-02-02 21:51

> Hvad skal den bruges til ?

Det står vist for Audio Modem Riser, men ved sq ikke hvorfor de fylder mine
mobo's med det lort Har aldrig set et anr slot i brug..

/Søren

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 12-02-02 07:16

Søren Christensen wrote:

> Det står vist for Audio Modem Riser, men ved sq ikke hvorfor de fylder mine
> mobo's med det lort

Så lad da være med at købe mobo's med AMR slots, det sender nok et tydeligere signal om at de er uønskede..

Fra : Søren Christensen

Dato : 12-02-02 11:46

> Så lad da være med at købe mobo's med AMR slots, det sender nok et
tydeligere signal om at de er uønskede..

Ha, hvordan faen skulle man det? Det er jo umuligt at skelne priserne mellem
med el. uden AMR slots. Desunden findes det på over 90% af alle boards (AMR
eller et eller andet lort).

Faktisk har jeg heller ikke et AMR slot på mit mobo, der er til gengæld et
CNR slot, som jeg heller ikke har sat mig ind i hvad er til :-/

Mvh. Søren

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-02-02 16:44

"Søren Christensen" <2760098m001-FJERN-@stofanet.dk> wrote in message
> Faktisk har jeg heller ikke et AMR slot på mit mobo, der er til gengæld et
> CNR slot, som jeg heller ikke har sat mig ind i hvad er til :-/

Comnunication Network Riser, så hudt jeg visker.