[adsl] båndbredte spm?
Fra : Heine Laursen

Dato : 11-02-02 16:16

Jeg har en ADSL forbindelse på 256 kbs Download og 128 kbs Upload.

Betyder det at jeg kan downloade med 256 samentidelig med at jeg uploader
med 128 kbs eller bliver de 128 kbb stjålet fra min 256 kbs download så jeg
ender med 128 kbs Upload og 128 kbs download?

Heine Laursen

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-02-02 16:32

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message
> Betyder det at jeg kan downloade med 256 samentidelig med at jeg uploader
> med 128 kbs

I teorien, ja. Men det er AFAIK målt på IP-laget (eller derunder). Når du
downloader er der noget "overhead". Der bliver altså sendt noget data ud
over selve det, du vil have overført. Og det er både frem og tilbage.

Desuden har der været nogle problemer med, at når der er fyldt *helt* op den
ene vej, så er der er problemer den anden vej. Men hvis det bare er 90-95%
belastning, så er der ingen problemer.
Jeg ved ikke hvad for noget udstyr, der er skyld i det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Heine Laursen

Dato : 11-02-02 17:27

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> [...]
> du downloader er der noget "overhead". Der bliver altså sendt noget
> data ud over selve det, du vil have overført. Og det er både frem og

Jepz. Destanitions ip, modtager ip. Eventuelle flags, syn eller ikke syn.
og sikkert andre ting jeg ikke ved.

Okay. Takker.

Heine Laursen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-02-02 22:20

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> I teorien, ja. Men det er AFAIK målt på IP-laget (eller derunder).

Det er normalt målt på lag 2 (under IP).

> Desuden har der været nogle problemer med, at når der er fyldt *helt* op den
> ene vej, så er der er problemer den anden vej. Men hvis det bare er 90-95%
> belastning, så er der ingen problemer.

Det kan ofte afhjælpes ganske meget ved blot at sætte recievewindow
tilstrækkelig højt.

--
Jacob - www.bunk.cc
What's done to children, they will do to society.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-02-02 22:26

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Jepz. Destanitions ip, modtager ip.

De står både i TCP- og IP-headeren, men det er næppe der problemet
ligger.

> Eventuelle flags, syn eller ikke syn.

De ligger i TCP-headeren under alle omstændigheder, bitten kan så være
sat eller ej. Det er heller ikke her problemet ligger.

Problemet opstår snarere når ACKs ligger i kø, og ikke kommer hurtigt
nok tilbage, og serveren derfor pænt sætter farten ned fordi vinduet
er lukket.

--
Jacob - www.bunk.cc
We don't care how they do it in New York.