Måling af trafik og trafficshaping (igen)
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 15:55

Hej NG

Jeg har nu prøvet ntop, og den virker bestemt ikke efter hensigten - den
sluger efter få minutter al CPU.

Er der andre, der har en idé til, hvordan vi kan mål mængden af trafik sendt
til og fra en bestemt maskine på netværket?

Jeg forestillede mig en applikation vi installerede på vores (Windows)
firewall, som registrerer den mængde trafik (i bytes) der bliver sendt til
og fra de enkelte IP adresser på det interne netværk, eller en switch, som
sættes efter firewallen på indersiden, som kan måle den mængde trafik (igen
bytes) der bliver sendt og modtaget på de enkelte porte.

Er der nogen der kender til sådanne softwareløsninger, eller som kender en
switch (helst ikke alt for dyr), der kan klare denne opgave?

--
Mvh. Jesper

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 16:16

Jesper Nielsen wrote:

> Hej NG
>
> Jeg har nu prøvet ntop, og den virker bestemt ikke efter hensigten - den
> sluger efter få minutter al CPU.

Min kører fint derhjemme :)

> Er der andre, der har en idé til, hvordan vi kan mål mængden af trafik sendt
> til og fra en bestemt maskine på netværket?

Sidder de hver for sig på sin egen switch port. Understøtter switchen
snmp. Hvis du svarer ja, kan du evt. bruge MRTG.

> [...]
> sættes efter firewallen på indersiden, som kan måle den mængde trafik (igen
> bytes) der bliver sendt og modtaget på de enkelte porte.

Hvilken firewall.

Ikke alle firewalls logger nok til at kunne trække denne slags
informationer ud.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 16:43

> Sidder de hver for sig på sin egen switch port. Understøtter switchen
> snmp. Hvis du svarer ja, kan du evt. bruge MRTG.

Switchen er endnu ikke købt - dette er også grunden til, at jeg søger
anbefalinger her.
Har du et forslag til, hvordan det evt. kunne laves i MRTG?
Jeg har på et tidspunkt lavet en løsning, som beregner 95%, men har ikke
kunne få den til at outputte bytes/måned, kvartal, whatever.

> Hvilken firewall.
>
> Ikke alle firewalls logger nok til at kunne trække denne slags
> informationer ud.

Firewallen er endnu ikke valgt.
Vi er stadig i planlægningsfasen. Jeg kunne forestille mig, at det bliver
den førnævnte Cisco PIX 506.

--
Mvh. Jesper

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 18:19

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> Jeg har på et tidspunkt lavet en løsning, som beregner 95%, men har ikke
> kunne få den til at outputte bytes/måned, kvartal, whatever.

95%, den må du lige uddybe.

Der er mulighed for at vise trafik for en dag, uge, måned og år.

Skal du ud i en mere speciel konfiguration bør du bruge
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/

> Firewallen er endnu ikke valgt.
> Vi er stadig i planlægningsfasen. Jeg kunne forestille mig, at det bliver
> den førnævnte Cisco PIX 506.

Jeg mener ikke du kan bruge logfilen fra en PIX, da der ikke er
statestik omkring mængden af data en session har tranporteret.

En Raptor kan.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 20:50

> 95%, den må du lige uddybe.

Det er en metode, en del udbydere anvender til at afregne trafikbetaling.
Du kan læse mere om det på <http://www.coop.net/best/pct.htm>.

> Der er mulighed for at vise trafik for en dag, uge, måned og år.

Jep, men den viser mængden af data overført i f.eks. MB, hvilket vi skal
kunne.

> Skal du ud i en mere speciel konfiguration bør du bruge
> http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/

Kører den OK på Windows?

> Jeg mener ikke du kan bruge logfilen fra en PIX, da der ikke er
> statestik omkring mængden af data en session har tranporteret.

Havde også håbet på af finde en løsning med aflæsning af statistikker for
den enkelte switchport.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 20:52

Og lige lidt mere... <http://www.seanadams.com/95/>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 20:55

Jesper Nielsen wrote:

> Det er en metode, en del udbydere anvender til at afregne trafikbetaling.
> Du kan læse mere om det på <http://www.coop.net/best/pct.htm>.

På selvsamme side forklarers det hvordan det sættes op med MRTG.

> Jep, men den viser mængden af data overført i f.eks. MB, hvilket vi skal
> kunne.

Du skriver "men" og "hvilket vi skal kunne", mangler du noget i sætningen?

> Kører den OK på Windows?

Ved ikke, kan vel portes igennem cygwin.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 21:00

> Du skriver "men" og "hvilket vi skal kunne", mangler du noget i sætningen?

Mon ikke... Den korrekte udgave af sætningen er naturligvis "Jep, men den
viser ikke mængden af data overført i f.eks. MB, hvilket vi skal kunne"

> Ved ikke, kan vel portes igennem cygwin.

Oki. Jeg vil prøve på at få RRD tool til at køre på Win.
Tak for hjælpen indtil nu

--
Mvh. Jesper

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-02-02 21:09

Jesper Nielsen wrote:

> Mon ikke... Den korrekte udgave af sætningen er naturligvis "Jep, men den
> viser ikke mængden af data overført i f.eks. MB, hvilket vi skal kunne"

Så vidt jeg husker kan du få den til at rapportere i hvilken som helst
enhed, fx Mb, MB, Kb, KB, b, B, ectetera.

Læs dokumentationen til mrtg.conf

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 21:25

> Så vidt jeg husker kan du få den til at rapportere i hvilken som helst
> enhed, fx Mb, MB, Kb, KB, b, B, ectetera.

Ja, det kan man også.
Men det jeg mener med det er, at den skal kunne vise, hvor mange MB eller GB
en server har overført i det sidste døgn, den sidste uge/måned og det sidste
år, så vi på denne baggrund kan opkræve ejeren af serveren for den korrekte
mængde trafik...

--
Mvh. Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-02-02 22:16

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Kører den OK på Windows?

Ja, hvis man har den slags lyster

--
Jacob - www.bunk.cc
Air is water with holes in it.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-02-02 10:06

> Ja, hvis man har den slags lyster

Det må jeg jo nok ærligt talt indrømme, at vi har...
Ingen af os har nok forstand på Unix til at kunne køre et sikkert system
baseret herpå.
Vi holder os til det vi kan finde ud af - Windows og NetWare

--
Mvh. Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-02-02 22:18

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> writes:

> Oki. Jeg vil prøve på at få RRD tool til at køre på Win.

Vær opmærksom på at det sikkert kræver lidt programmering af en art
fra din side før du har det du ønsker.

.... alternativt findes der et hav af frontends til RRDtool, men om
nogle af dem opfylder dine behov ved jeg desværre ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
The second best policy is dishonesty.

Fra : Peter T.

Dato : 11-02-02 20:53

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in

> [...]
>
> Er der andre, der har en idé til, hvordan vi kan mål mængden af trafik
> sendt til og fra en bestemt maskine på netværket?

Jeg er stadig i rode-mode med Inet shaper
<http://www.winfiles32.com/NS/download.html>, som måske kan det du kræver.
Men du skal være opmærksom på at du skal reboote serveren, hvergang du
starter/stopper serverprogrammet, da det ellers ikke vil virke korrekt
(oplever andre dette?). Jeg er ikke selv færdig med at teste det igennem og
det virker umiddelbart ret buggy/sensitivt. Men giv det et forsøg på trods
af den dårlige dokumentation.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...