FreeBSD som printer server
Fra : Michael

Dato : 11-02-02 09:36

Vi har p.t. en WinNT som printer server, men jeg vil virkeligt gerne have
den over på en Unix, da den af og til opfører sig dybt underligt!

Er der nogen der har erfaringer med hvordan en evt. printserver køre under
FreeBSD? Det er en HP5000 og en HP6P Laser printer og måske flere i
fremtiden også. Kan man få den til alle de smarte features som når man køre
NT? A3 udskrift, dobbeltsidet m.v. eller .. ?

Jeg har aldrig tidligere haft en printer sat på en Unix, men min opfattelse
er, at det kun kan køre bedre end på en Windows!?

Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 10:24

Den Mon, 11 Feb 2002 09:36:20 +0100 skrev Michael:
>Vi har p.t. en WinNT som printer server, men jeg vil virkeligt gerne have
>den over på en Unix, da den af og til opfører sig dybt underligt!

Du skal have fat i samba, for at bruge maskinen som printserver for
windows-klienter.

> [...]
>fremtiden også. Kan man få den til alle de smarte features som når man køre
>NT? A3 udskrift, dobbeltsidet m.v. eller .. ?

Features som papirformat m.m. bestemmes af klientens printerdriver. Det
eneste du ikke kan er ting som status på blækpatroner, der bruges mest
på de billige inkjet-printere.

>Jeg har aldrig tidligere haft en printer sat på en Unix, men min opfattelse
>er, at det kun kan køre bedre end på en Windows!?

Samba kan være ret besværlig at sætte op (det kan anbefales at downloade
bogen "Running samba" - 400 sider der forklarer hvordan man gør det
rigtigt[1]). Når først det er sat op, plejer det at blive ved med at
virke, så længe der ikke er nogen der piller.

Mvh
Kent

[1] Du får ikke brug for at læse hele bogen - den omhandler alt i samba,
også hvordan man laver en *nix til Primary Domain Controller.
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 11-02-02 10:31

Kent Friis wrote:

> [...]
> gør det rigtigt[1]). Når først det er sat op, plejer det at blive ved
> med at virke, så længe der ikke er nogen der piller.

Jeg synes nu at Samba er noget af det letteste server-halløj som jeg
har sat op. Hvis man læser lidt i SSLUG-bøgerne (jvnf. Peter L. Bentens
tråd), og samtidig læser kommentarene i smb.conf filen så er det altså
ikke noget problem.
Det skal i hvert fald ikke afskrække nogen fra at forsøge (det gør det
nu nok heller ikke, *nix-folk plejer at blive ved til de får skidtet
til at spille...).

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 10:35

Den Mon, 11 Feb 2002 10:31:15 +0100 skrev Martin Ehmsen:

> [...]
>har sat op. Hvis man læser lidt i SSLUG-bøgerne (jvnf. Peter L. Bentens
>tråd), og samtidig læser kommentarene i smb.conf filen så er det altså

Det kommer an på hvor mange kommentarer den der har lavet smb.conf filen
har gidet skrive. Det største problem plejer desuden at være når man
installerer på en ny maskine, og først skal have opbygget en smb.conf.

>Det skal i hvert fald ikke afskrække nogen fra at forsøge (det gør det
>nu nok heller ikke, *nix-folk plejer at blive ved til de får skidtet
>til at spille...).

Den samba jeg satte op engang, lykkedes det da også at få til at virke -
eller rettere, det så sådan ud. Lige indtil vi opdagede at den brugte
hostnavnet i stedet for brugernavnet, så folk alligevel ikke kunne
bytte PC som de havde lyst til. Men på det tidspunkt var maskinen
afleveret, og der var ikke nogen der havde lyst til at sidde et par
aftener og prøve igen - pr. fjernadministration.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 12-02-02 23:12

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Du skal have fat i samba, for at bruge maskinen som printserver for
> windows-klienter.

Forkert. NT/2000/XP understøtter LPR udskrivning og kan også sende
direkte til en TCP port. Hvis man vil have automatisk installation af
drivere som under Windows er man nødt til at bruge samba version 2.2.x
eller samba-tng.

Jeg kan godt anbefale en Unix maskine som printserver af hensyn til
stabilitet. Du skal dog være forberedt på at det er en del sværere at
sætte op en under Windows.

Vh.
Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-02-02 23:39

Sven Esbjerg wrote:

> Jeg kan godt anbefale en Unix maskine som printserver af hensyn til
> stabilitet. Du skal dog være forberedt på at det er en del sværere at
> sætte op en under Windows.

Jeg kan anbefalde en lille D-link printerserver til 500-600 kr., men det
er en helt anden sag :)