count() - mysql
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 10-02-02 19:38

hvis jeg har en tabel som denne:

user(id) værdi 1 værdi2
1 10 11
2 1 3
3 5 1

hvad vil så være den bedste måde at hentes dataerne på hvis jeg ønsker at
kunne udskrive:

værdi 1 i alt = 16
værdi 2 i alt = 15

jeg har prøvet mig frem med Count() og group, men det vil ikke rigtig
lykkes, så hvis nogen kan hjælpe vil jeg være meget taknemlig.

/Bo

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-02-02 19:43

"Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> wrote in message
> [...]
> 3 5 1
>
> hvad vil så være den bedste måde at hentes dataerne på hvis jeg ønsker at

SUM skulle være det forløsende udtryk i dette tilfælde

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-02-02 19:45

On Sun, 10 Feb 2002 19:37:39 +0100, Bo Rattenborg wrote:

> [...]

> jeg har prøvet mig frem med Count() og group, men det vil ikke
> rigtig lykkes, så hvis nogen kan hjælpe vil jeg være meget

Hvad med sum()?

mysql> select * from bor;
+------+------+------+
| user | val1 | val2 |
+------+------+------+
| 1 | 10 | 11 |
| 2 | 1 | 3 |
| 3 | 5 | 1 |
+------+------+------+
3 rows in set (0.01 sec)

mysql> select sum(val1) from bor;
+-----------+
| sum(val1) |
+-----------+
| 16 |
+-----------+
1 row in set (0.01 sec)

mysql> select sum(val2) from bor;
+-----------+
| sum(val2) |
+-----------+
| 15 |
+-----------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql>

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 10-02-02 20:16

> Hvad med sum()?

> [...]

takker lige det der skulle til, men jeg er altså nødt til at 'køre' den over
to gange ?

Bo

Fra : Jonas Sommer Nielsen

Dato : 10-02-02 20:32

> takker lige det der skulle til, men jeg er altså nødt til at 'køre' den
over
> to gange ?
>
> Bo

Hej

select sum(val1), sum(val2) from bor;

Du kan self lave den lidt om så den smidder "pæne" navne
select sum(val1) as NavnJegGodtKanLideNr1, sum(val2) as
NavnJegGodtKanLideNr1 from bor;

/Hvid

Fra : Henrik Hestbech

Dato : 20-05-02 19:32

> Hvad med sum()?

Du har lige reddet min måned!!!!!!!!
Jeg har fedtet med noget der ligner det samme problem i rigtig lang tid,
forsøgt at læse mig til et svar, postet spørgsmål i diverse fora osv, og et
enkelt kíg i denne gruppe har givet mig løsningen....

Yeahhhhhh jippiiiiiii

kan jeg ikke lige få din mors adresse, så sender jeg en buket blomster til
hende???

- Henrik

(yesssssssssssssssssss !!!!!!!!!)