"dk" eller "dk-latin 1" ?
Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 10-02-02 11:02

I Red Hat 7.2-installationen får man stillet spm. i installationen,
hvilket keyboard-layout man vil vælge...

så får man nogengange muligheden mellem to følgende danske tastaturer:
"dk" og "dk-latin 1"

Jeg plejer at vælge "dk-latin 1" .... men hvad er forskellen ???

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 12:58

Den Sun, 10 Feb 2002 11:02:05 +0100 skrev _ Anders Tjerke Hansen:
> [...]
>"dk" og "dk-latin 1"
>
>Jeg plejer at vælge "dk-latin 1" .... men hvad er forskellen ???

latin1 er det europæiske standard-tegnsæt. "dk-latin1" tastatur-
opsætningen giver æøåÆØÅ m.fl. de koder de har iflg. latin1 standarden.

Jeg ved ikke lige hvilke koder "dk" benytter.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 10-02-02 15:58

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> latin1 er det europæiske standard-tegnsæt. "dk-latin1" tastatur-
> opsætningen giver æøåÆØÅ m.fl. de koder de har iflg. latin1 standarden.
>
> Jeg ved ikke lige hvilke koder "dk" benytter.

Prøv selv:
zdiff -ub /lib/kbd/keymaps/i386/qwerty/dk{,-latin1}.kmap.gz

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 16:56

Den 10 Feb 2002 15:57:32 +0100 skrev Peter Dalgaard BSA:

>Prøv selv:
>zdiff -ub /lib/kbd/keymaps/i386/qwerty/dk{,-latin1}.kmap.gz

Her på maskinen (SuSE), er det /usr/lib/.../*.map.gz, og den eneste
forskel ser ud til at være at -latin1 har dead-keys.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 10-02-02 19:40

> Her på maskinen (SuSE), er det /usr/lib/.../*.map.gz, og den eneste
> forskel ser ud til at være at -latin1 har dead-keys.

Hvad er dead-keys ?

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-02-02 23:24

"_ Anders Tjerke Hansen" <ath@nospam.no> writes:

> Hvad er dead-keys ?

dead-keys, eller på dansk døde taster, som umidelbart ikke gør noget -
andet end at ændre betydningen af den næste tast du trykker.

Du kan for eksempel prøve at trykke på '~' efterfulgt af 'n'. Hvis
resultatet er ñ virker '~' som en død tast ellers så bliver resultatet
'~n'.

På et dansk tastatur er der normalt døde taster til accent aigu,
accent grave, cirkumfleks (^), trema (") og tilde (~). De sidder gerne
nummer to tast til højre for 0'et og lige til højre for å'et.

(Ja, jeg ved godt at jeg taler om 5 taster og 2 taster som skal dække
over det samme)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 11-02-02 11:55

_ Anders Tjerke Hansen wrote:
> [...]
> "dk" og "dk-latin 1"
>
> Jeg plejer at vælge "dk-latin 1" .... men hvad er forskellen ???

Een forskel er:

På en moderne RedHat-kasse (senere end 6.2) har jeg fundet, at <CTRL>-R ikke
virker i bash, med "dk-latin 1" mens det virker perfekt og altid med "dk".

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 11-02-02 12:15

Jacob Gaarde <dont@dev.null> writes:

> Een forskel er:
>
> På en moderne RedHat-kasse (senere end 6.2) har jeg fundet, at
> <CTRL>-R ikke virker i bash, med "dk-latin 1" mens det virker perfekt
> og altid med "dk".

Hov, det har du sør'me ret i. Det har jeg åbenbart aldrig prøvet fra
konsollen. Control-T har samme problem. Send en klage via
bugzilla.redhat.com... (det burde være nemt nok at fixe ved at
redigere dk-latin1.kmap.gz. Der skal bare stå det tilsvarende til ved
"s", "d", "c" og "m")

Fra : frank damgaard

Dato : 11-02-02 14:09

Jacob Gaarde <dont@dev.null> wrote:

> Een forskel er:

> På en moderne RedHat-kasse (senere end 6.2) har jeg fundet, at <CTRL>-R ikke
> virker i bash, med "dk-latin 1" mens det virker perfekt og altid med "dk".

RH6.2 er da ikke "moderne" længere :)
Men du kan jo selv checke om dk-latin1 keymap er forkert et sted i din RH6.2
og poste rettelserne til redhat.

Jeg syntes at huske at dk-latin1 har været lidt rodet tidligere,
så jeg bruger altid min egen gamle dk-lat1 fra 1995.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 11-02-02 14:38

frank damgaard wrote:

--SNIP--
> RH6.2 er da ikke "moderne" længere :)

siden hvornår er "senere end" == "senere eller lig med" ?

--SNIP--

Fra : frank damgaard

Dato : 11-02-02 21:05

Jacob Gaarde <dont@dev.null> wrote:

> --SNIP--

> siden hvornår er "senere end" == "senere eller lig med" ?

Den smuttede.
Men det væsentlige er at man selv kan tilpasse
sin dk-latin1 keymap til den ønskede funktionalitet.

--
no signature :)