Hvilken CPU - PIII >< Celeron??
Fra : Jakob Larsen

Dato : 10-02-02 11:55

Hejsa!

Jeg har et Abit BH6 motherboard og en celly 300A@450 . Jeg vil gerne prøve
at opgradere den med en ny CPU. Nu sætter mit forholdsvis gamle motherboard
en begrænsning på max. en celeron 700 (66MHz FSB) eller PIII 600 (100 MHz
FSB). Derfor vil jeg høre om nogle af jer kloge hoveder kan fortælle mig
hvilken af disse CPU'ere der vil være den hurtigste....?
....og hvis I skulle have andre forslag til CPU'er som rimeligt let kan
overclockes til disse hastigheder skal I da være velkomne til at komme med
dem :)

På forhånd tak for svaret.
Jakob

Fra : Jakob Larsen

Dato : 10-02-02 12:16

Det skal nævnes at mit motherboard vist ikke har det godt med at køre
Coppermine, så jeg skal bruge den gamle Katmai, men jeg ved ikke om det har
nogen større betydning...?
Jakob

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 12:31

"Jakob Larsen" <jkrogh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jakob Larsen" <jkrogh@hotmail.com> wrote in message
MHz

Køb en Cel700 og overclock den til FSB100 = 1050 MHz

> Det skal nævnes at mit motherboard vist ikke har det godt med at køre
> Coppermine, så jeg skal bruge den gamle Katmai, men jeg ved ikke om det
har
> nogen større betydning...?

Det er vel udelukkende et spm om hvilken converter du benytter...??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Esben

Dato : 10-02-02 12:43

> [...]
> Det skal nævnes at mit motherboard vist ikke har det godt med at køre
> Coppermine, så jeg skal bruge den gamle Katmai, men jeg ved ikke om det

De hurtige Katmais er vist ikke så nemme at få fat i - mener den hurtigste
Pentium III Katmai er 600MHz, og den hurtigste Celeron er 533MHz - hvis det
kan køre med en Celeron 700, kan det også til en vis grad køre med
coppermine. Jeg har selv et board af lignende dato (Asus P2B) og bruger nu
en Celeron 600 som er overclocket til 1009MHz - Celeron 566, 600 og 633
skulle være fede at oc :)
www.overclockers.com kan jeg se at der er adskillige der har Abit BH6 med
en Celeron 600.

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 13:46

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> en Celeron 600 som er overclocket til 1009MHz - Celeron 566, 600 og 633
> skulle være fede at oc :)

Jeg har Asus P2B med Celeron700@1050
Converter = noname, men den kan stille vCore idet mit mobo ikke kan

Fra : Jakob Larsen

Dato : 10-02-02 14:59

> Jeg har Asus P2B med Celeron700@1050
> Converter = noname, men den kan stille vCore idet mit mobo ikke kan

> [...]

Hvilken køler bruger du?
Jakob

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 18:49

> Hvilken køler bruger du?

En Noise Control FCPGA/SocketA 1GHz
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=27

Fungerer glimrende

Fra : Jakob Larsen

Dato : 10-02-02 14:07

> [...]
> en Celeron 600 som er overclocket til 1009MHz - Celeron 566, 600 og 633

Tak for svaret, Esben!
Pudsigt... På www.abit.nl er der en FAQ hvor de skriver at det ikke
anbefales at køre med coppermine, men under biosupdates kan den nyeste
update køre med celly 700. Lidt mærkeligt når det (som du siger) er en
coppermine. Men din Celeron 600 lyder da som en god CPU :) Hvilken køling
kører du med?
Mvh
Jakob

Fra : Esben

Dato : 10-02-02 17:29

> [...]
> update køre med celly 700. Lidt mærkeligt når det (som du siger) er en
> coppermine. Men din Celeron 600 lyder da som en god CPU :) Hvilken køling

Jeg er ikke sikker på om Celeron 600 stadig er i handlen, så måske skal du
lede lidt, evt. kigge efter en brugt - men en Celeron 700 lyder da heller
ikke dumt.
Til at begynde med brugte jeg den køler der fulgte med, og der var ikke
nogen problemer, udover at blæseren kører 4500 rpm og derfor har en
irriterende lyd - derfor satte jeg en gammel kæmpe køleprofil fra en (Compaq
tror jeg) P200, og monterede en 80mm 2500 rpm blæser på denne.
Billede her: http://home.worldonline.dk/~isl40232/cpu/6.jpg
Varme lader ikke umiddelbart til at være et problem med denne cpu, i
overclocket tilstand vil jeg tro at min afgiver ca. 30 watt.

--
Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-02 20:59

"Jakob Larsen" <jkrogh@hotmail.com> skrev....

> Jeg har et Abit BH6 motherboard og en celly 300A@450 . Jeg vil
> gerne prøve at opgradere den med en ny CPU.

Køb en FC-PGA sloket(converter). Køb en med voltregulering på. Med
sådan en fætter kan du smide enhver Coppermine CPU i dit board. Med
voltreguleringen på sloket er det ret nemt at OC'e. Eneste problem er
at der ikke er meget plads til en køler, så vær opmærksom når du
investerer i sådan en.

Og husk at opdatere din bios til en der understøtter Coppermine INDEN
du smider en coppermine CPU i.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 21:05

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Eneste problem er
> at der ikke er meget plads til en køler, så vær opmærksom når du
> investerer i sådan en.

Er forskellen mellem en Slot1 CPU og en FCPGA+converter, at det skulle give
problemer med plads til køler+køleprofil...?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-02 22:57

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev....

> Er forskellen mellem en Slot1 CPU og en FCPGA+converter, at det
> skulle give problemer med plads til køler+køleprofil...?

Det er ihvertfald et problem. Forklaringen er simpel: De fleste FCPGA
kølere er lavet udfra at de har stortset ubegrænset plads opad(se
bare Silverado kølerne). Det har de pludselig ikke når de placeres i
en sloket. De vil typisk dække over et eller flere RAM slots.

Alpha PEP66 køleren er specielt designet til at passe på en sloket
monteret FC-PGA CPU. De fleste klassiske Orb kølere passer også.

Selv har jeg en ArctiCooler monteret på min sloket monterede PIII'er
i et Abit BE6-II board.