/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
MAC adresse
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 09-02-02 23:45

Hej,

Vi har en lille diskussion i gang over i php gruppen om MAC adresser.

Det går ud på, at http://scan.sygatetech.com/ kan skrives ens MAC adresse,
hvis man ikke er ordentlig sikret.

Spørgsmål er så, hvordan det kan lade sig gøre?
Nu har jeg både søgt på nettet og i google.groups, men
ingen er kommet med et brugbart svar.

Det skal selvfølgelig helst være en metode, der er platformsuafhængig.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



 
 
Christian E. Lysel (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 09-02-02 23:46

Andreas Kryger Jensen wrote:

> Det går ud på, at http://scan.sygatetech.com/ kan skrives ens MAC adresse,
> hvis man ikke er ordentlig sikret.


Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.


Andreas Kryger Jense~ (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 09-02-02 23:51

> Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.
Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Christian E. Lysel (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 09-02-02 23:51

Andreas Kryger Jensen wrote:

>>Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.
>>
> Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?


Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)

Evt. kan snmp også bruges.


Andreas Kryger Jense~ (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 09-02-02 23:53

> >>Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.
> >>
> > Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?
>
>
> Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
> informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)

Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.

Tak for hjælpen.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Christian E. Lysel (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 10-02-02 00:18

Andreas Kryger Jensen wrote:

> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.


SNMP, ja.

NetBios, hmmm, det lyder ikke muligt direkte.

Kik på ftp://ftp.microsoft.com/developr/drg/cifs/ for mere info.

Nedestående er en util jeg har:

$ ./netb.exe astat 192.168.9.44
NetB v.93 - Questions, comments, bitches and bugs to
sirdystic@cultdeadcow.com
Using local adapter # 0
Adapter status for machine: 192.168.9.44 <00>
Mac address: 00-D0-59-11-77-A5 AMBIT
MICROSYSTEMS CORP.
Software version: 3.0
Adapter type: Ethernet
Size of name table: 9

Name Svc Number Status Type Description
-----------------------------------------------------------------------
none <00> 1 REGISTERED UNIQUE Workstation svc
(name)
domain <00> 2 REGISTERED GROUP Domain Name
none <03> 3 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
none$ <03> 4 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
user <03> 5 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
none <20> 6 REGISTERED UNIQUE File Server Svc
domain <1E> 7 REGISTERED GROUP Browser Svc
Elections
domain <1D> 8 REGISTERED UNIQUE Master Browser
??__MSBROWSE__? <01> 9 REGISTERED GROUP Master Browser
Success

De samme information kan måske indhentes via, "nbtstat.exe -r -A
192.168.9.44"


Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 00:36

> > Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
>
>
> SNMP, ja.

Ved du også hvordan, eller er det bare bygget ud fra et teoretisk grundlag?

> Kik på ftp://ftp.microsoft.com/developr/drg/cifs/ for mere info.
Ok

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Christian E. Lysel (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 10-02-02 00:48

Andreas Kryger Jensen wrote:

>>>Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
>>>
>>
>>SNMP, ja.
>>
>
> Ved du også hvordan, eller er det bare bygget ud fra et teoretisk grundlag?


Min printer server, svarer bla. med følgende på en snmpwalk:

interfaces.ifTable.ifEntry.ifPhysAddress.1 = 0:50:ba:9:ee:23


Jonas Due Vesterhede~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Due Vesterhede~


Dato : 10-02-02 00:28

In article <a4496m$65a$1@sunsite.dk>, Andreas Kryger Jensen wrote:
>> >>Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.

>> > Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?

>> Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
>> informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)

> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
Du snakkede (i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php) om at du havde
fundet noget C-kode der kunne gøre det. Så det burde kunne lade sig gøre at
skrive det om til PHP (men det er nok ikke let). Alternativt kan du, som en
anden foreslog, kompilere C-programmet på serveren og køre det fra dit
PHP-script (med f.eks. exec()). Det kræver selvfølgelig at du har adgang til
det...

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 00:34

> > Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
> Du snakkede (i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php) om at du
havde
> fundet noget C-kode der kunne gøre det. Så det burde kunne lade sig gøre
at
> skrive det om til PHP (men det er nok ikke let).
Måske, men det er desværre uden for min kompetence.

>Alternativt kan du, som en
> anden foreslog, kompilere C-programmet på serveren og køre det fra dit
> PHP-script (med f.eks. exec()). Det kræver selvfølgelig at du har adgang
til
> det...
Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.

Koden kan ses her:
http://community.borland.com/article/0,1410,26040,00.html

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Jonas Due Vesterhede~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Due Vesterhede~


Dato : 10-02-02 01:07

In article <a44bj0$bvf$1@sunsite.dk>, Andreas Kryger Jensen wrote:
>> > Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
>> Du snakkede (i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php) om at du
> havde
>> fundet noget C-kode der kunne gøre det. Så det burde kunne lade sig gøre
> at
>> skrive det om til PHP (men det er nok ikke let).
> Måske, men det er desværre uden for min kompetence.
Så må du jo bare lære det.. :)

>>Alternativt kan du, som en
>> anden foreslog, kompilere C-programmet på serveren og køre det fra dit
>> PHP-script (med f.eks. exec()). Det kræver selvfølgelig at du har adgang
> til
>> det...
> Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.
Hvis det skal afvikles fra din egen computer findes der flere gratis kompilere,
Borland (http://www.borland.com) har vist en, og ellers er der GNU's
(http://gcc.gnu.org/install/specific.html#windows). Ellers er der nok ikke så
meget at gøre...

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 01:24

> > Måske, men det er desværre uden for min kompetence.
> Så må du jo bare lære det.. :)
Ja, men ikke lige nu.

> > Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.
> Hvis det skal afvikles fra din egen computer findes der flere gratis
kompilere,
> Borland (http://www.borland.com) har vist en, og ellers er der GNU's
> (http://gcc.gnu.org/install/specific.html#windows). Ellers er der nok ikke

> meget at gøre...
Jeg prøver.

Tak for hjælpen.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Martin (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 10-02-02 01:22

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
news:a44bj0$bvf$1@sunsite.dk...
"klip"
> Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.
>
> Koden kan ses her:
> http://community.borland.com/article/0,1410,26040,00.html
>
> --
> Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
> Andreas Kryger Jensen
> http://www.compose.subnet.dk
> OUT &h64, &hfe
>
>
Du kan få noget Delphi/Pascal kode, hvis du kan bruge det ;)

mvh

Martin Damberg




Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 01:23

> Du kan få noget Delphi/Pascal kode, hvis du kan bruge det ;)
Hvis jeg kan komplilere det i Delphi, vil jeg gerne det.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Niels Andersen (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 10-02-02 11:17

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
news:a44bj0$bvf$1@sunsite.dk...
> Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.

Jeg plejer at bruge GCC. Den kan jeg nemlig bruge på både Linux og Windows.
Du kan evt. kompilere på en anden maskine, som har ca. samme CPU og ca.
samme OS. (Jeg tror i hvert fald det er det, der skal til)

--
Mvh.

Niels Andersen



Niels Andersen (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 10-02-02 11:20

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
news:a4496m$65a$1@sunsite.dk...
> > Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
> > informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)
> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.

Nej, det næste spørgsmål er *hvordan* man gør det.

Når du ved det, så kan du skrive PHP'en til det. Jeg kan ikke forestille
mig, at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre i PHP.

--
Mvh.

Niels Andersen



Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 12:03

> Nej, det næste spørgsmål er *hvordan* man gør det.
>
> Når du ved det, så kan du skrive PHP'en til det. Jeg kan ikke forestille
> mig, at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre i PHP.

Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.
I hvert fald ikke så det bliver platformsuafhængig.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Niels Andersen (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 10-02-02 14:17

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
news:a45ju8$btt$1@sunsite.dk...
> > Jeg kan ikke forestille
> > mig, at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre i PHP.
> Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.

Omvendt. Hvorfor skulle man ikke kunne i PHP, hvis man kan i C?

> I hvert fald ikke så det bliver platformsuafhængig.

Det kan vel blive lige så platformsuafhængigt som i alle andre sprog?
I øvrigt, som jeg har forstået det, så er platformen ligegyldig. Det foregår
via SMB, som kan implementeres på en række platforme.

--
Mvh.

Niels Andersen



Andreas Kryger Jense~ (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Kryger Jense~


Dato : 10-02-02 18:49

> > Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.
>
> Omvendt. Hvorfor skulle man ikke kunne i PHP, hvis man kan i C?
Fordi PHP ikke er lige så udviklet som C?

> > I hvert fald ikke så det bliver platformsuafhængig.
> Det kan vel blive lige så platformsuafhængigt som i alle andre sprog?
> I øvrigt, som jeg har forstået det, så er platformen ligegyldig. Det
foregår
> via SMB, som kan implementeres på en række platforme.
Altså du kan jo f.eks. på Windows-platforme kalde "arp -a" og så
på en eller anden måde filtrere altså andet end den fra.
Noget filsvarende kan vel gøres på *NIX-platforme.

Jeg har meget svært ved at forestille mig, hvordan man kan gøre det i php.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen
http://www.compose.subnet.dk
OUT &h64, &hfe



Niels Andersen (11-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 11-02-02 09:10

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
news:a46bna$rg5$1@sunsite.dk...
> > > Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.
> > Omvendt. Hvorfor skulle man ikke kunne i PHP, hvis man kan i C?
> Fordi PHP ikke er lige så udviklet som C?

Jeg mener ikke at PHP kan alt ved C kan.

> Jeg har meget svært ved at forestille mig, hvordan man kan gøre det i php.

Eftersom det kan gøres over internettet, må det være noget med noget TCP og
UDP. Og det har PHP AFAIK ikke nogen problemer med.
Helt præcist hvad er det du mener, PHP ikke kan?

--
Mvh.

Niels Andersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste