Er der noget VPN i Linux-kernen eller skal~
Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 09-02-02 12:44

Er der noget VPN i Linux-kernen eller skal man downloade et program...??

F.eks. har jeg hørt om
FreeS/WAN.

Er programmet godt ?
Er der nemt at sætte op for en ny Linux-bruger ?
Er programmet gratis ? GNU / GPL ?

Hilsen
Anders Tjerke Hansen
DK-2600 Glostrup

Fra : Steen Suder

Dato : 09-02-02 13:22

Søg efter VPN på <http://freshmeat.net/>.

> F.eks. har jeg hørt om
> FreeS/WAN.

FreeS/WAN er en implementation af IPSec til Linux.

> Er programmet godt ?

Det kommer an på hvad man vurderer på. Til mit brug er der intet bedre.

> Er der nemt at sætte op for en ny Linux-bruger ?

Det afhænger af så meget... nej, det vil jeg ikke sige

> Er programmet gratis ? GNU / GPL ?

Ja, og GPL.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 09-02-02 20:08

Er VPN og IPSec med i RH eller Mandrake ???

Kernen beskæftiger sig måske ikke med VPN og IPsec og den slags ???

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen

Fra : peter

Dato : 10-02-02 11:57

_ Anders Tjerke Hansen wrote:

> [...]
> FreeS/WAN.
>
> Er programmet godt ?
> Er der nemt at sætte op for en ny Linux-bruger ?

Der er ikke noget VPN i kernen.

FreeS/WAN er godt hurtigt og sikkert, men kan ikke fungere over NAT. Hvis
det er et must, så er CIPE løsningen. Eller Vtun.

Nej, ikke nemt, mem heller ikke umuligt, hvis du er tålmodig og tjekker de
respektive postlister.

Ja.

/Peter

Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 11-02-02 13:09

Hej!

Tak for dit gode svar!

Hvorfor kan den ikke fungere over NAT ?

Er der ikke noget med, at det mht. IP-sec kun er
AH og transport mode der IKKE kan NAT'es.

Svjv. kører man uden AH - og istedet i ESP - og i tunnel mode!

Så Frees/WAN kan vel godt fungere over NAT, eller.....????

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen