Flere problemstillinger
Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 08-02-02 19:09

Hei

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1. Jeg har en tekstboks med navnet Text1 og en med Text2. Når brukeren
taster inn info i Text1 boksen og trykker "ENTER" ønsker jeg at markøren
skal hoppe ned til text2 boksen. På Text1 har jeg en Keypress Event som
lytter om keyascii = 13(ENTER), og hvis dette er riktig bruker jeg
Text2.Setfocus. Dette fungerer, men jeg får en irriterende "plingelyd" når
dette skjer. Hvordan kan jeg gjøre om dette så den irriterende lyden
forsvinner?

2. Jeg ønsker at når brukeren taster Pil-opp-tasten når jeg står i feltet
Text2, så skal markøren hoppe tilbake til Text1 feltet. Hvordan kan man
gjøre dette?

Mvh.
Erlend

Fra : Carsten Suurland

Dato : 08-02-02 20:22

Hej Erland

Jeg har ikke selv prøvet det af, men jeg har ladet mig fortælle, at du får
pinglyden, når der ingen default knap er på skærmen...
Derfor: For at få pinglyden væk, skal du sørge for at du har en
defaultknap...
Har du i forvejen en default knap, kan du i dit event sørge for at
defaultegenskaben tildeles en anden knap... én der ikke laver noget, og som
ligger uden for det område formen viser.

F.eks.:

Sub Text1_KeyPress...
If KeyAscii = 13 Then
cmdMyHiddenButton.Default = True
Text2.SetFocus
cmdMyNormalDefaultButton.Default = True
End If
End Sub

Spørgsmål 2:

Sub Text2_KeyUp...
If KeyCode = vbKeyUp Then
Text1.SetFocus
End If
End Sub

/Carsten Suurland

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-02-02 22:51

Erlend Stokkedal skrev:
> [...]
"plingelyd" når
> dette skjer. Hvordan kan jeg gjøre om dette så den irriterende lyden

Problemet er at en TextBox ikke "ved" hvad den skal gøre med Enter,
når MultiLine er sat til False.

Den letteste måde at løse problemet er, at ændre vædien af KeyAscii
til noget, som en TextBox alligevel blot vil ignorere:

If KeyAscii = 13 Then KeyAscii = 0

Enkelt og meget effektivt.

-------
Tomas