Hvad skete der med os for 30.000 år siden
Fra : Thor W

Dato : 08-02-02 09:51

Jeg tænker på den menneskerlige udvikling.

Jeg kan forstå at vi har levet på jorden i cirka 30.000 år, og vores
forgænger i 200.000 år og dere forgængere i ........

Hvad skete der for 30.000 år siden. Fik en fortids far og en fortids mor
pludselig 5 "unormale" børn, der udkonkurerede alle andre, eller var det en
glidende overgang.

Hvad var det der skete for 30.000 år siden ?

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-02-02 11:21

Thor W skrev:

> Jeg kan forstå at vi har levet på jorden i cirka 30.000 år,

Det er ikke korrekt. Vi har været her væsentlig længere.

> Hvad skete der for 30.000 år siden.

Ingenting specielt. Neanderthaleren uddøde ca. deromkring, Cro
Magnon-fundet stammer ca. deromkring, men tidspunktet har næppe nogen
speciel betydning for vores arts udvikling.

> Fik en fortids far og en fortids mor pludselig 5
> "unormale" børn, der udkonkurerede alle andre,

Næh, i hvert fald ikke for 30.000 år siden.

> eller var det en glidende overgang.

Jah, mennesket var på det tidspunkt i en langsom, glidende udvikling, og
den er siden fortsat.

> Hvad var det der skete for 30.000 år siden ?

Ingenting specielt.

Thomas T.

Fra : Hans P Flemmingsen

Dato : 08-02-02 11:33

> Hvad skete der for 30.000 år siden. Fik en fortids far og en fortids mor
> pludselig 5 "unormale" børn, der udkonkurerede alle andre, eller var det
en
> glidende overgang.

Evolution er jo glidende. Det skete heller ikke pludselig en dag at et
vandvæsen syntes det ville være sjovt at springe på land og leve der.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 08-02-02 13:54

Hans P Flemmingsen wrote:

> en
>
> Evolution er jo glidende. Det skete heller ikke pludselig en dag at et
> vandvæsen syntes det ville være sjovt at springe på land og leve der.

Det er også hvad jeg vil mene, men jeg vil dog lige pointere at der
faktisk er andre (også seriøse mennesker) som faktisk mener at
evolution godt kan foregå i mere springende trin.

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-02-02 00:27

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det er også hvad jeg vil mene, men jeg vil dog lige pointere at der
> faktisk er andre (også seriøse mennesker) som faktisk mener at
> evolution godt kan foregå i mere springende trin.

Det kan den sagtens, men der er ifølge de fleste teorier grænser for
hvor store skridt det kan være, og det vil normalt kun være en eller to
faktorer der forbedres.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-02-02 13:46

Martin Ehmsen wrote:

> Det er også hvad jeg vil mene, men jeg vil dog lige pointere at der
> faktisk er andre (også seriøse mennesker) som faktisk mener at
> evolution godt kan foregå i mere springende trin.

Evolution foregår med forskellig hastighed, alt efter forholdene.
Under normale forhold så sker den gradvist,
men hvis der kommer nye forudsætninger, så som nye rovdyr/ rovdyr uddør
eller
nye planter arter, så kan Evolutionen gå meget hurtigt.

For malkekvæg har man fordoblet mælke ydelsen ved arvl, igennem kun
100år.

Hvis der er et helt nyt behov for en forandring af en eksisterende
egenskab
så kan den nyegenskab fordobles på kun 100 år.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-02-02 21:48

Thor W wrote:

> Jeg tænker på den menneskerlige udvikling.
>
> Jeg kan forstå at vi har levet på jorden i cirka 30.000 år, og vores
> forgænger i 200.000 år og dere forgængere i ........

For det første må du forstå, at der er glidende overgange imellem
arterne.

Din far og mor er dit bindeled til aberne!
Ja, ja jeg ved godt at dine forældre ikke ligener aber, men du er lidt
forskellig fra dem, og lidt af den forskel skyldes
at de måske en milliontedel mere abe end dig.

Det nulevende menneske er o. 100 000 år gammelt.

Samtidigt med mennesket levede der Neanderthaler fra o. 200 000 år siden
indtil for kun ca. 30 000 årsiden, men kun i Europa og omegnen af
Europa.

Før det moderne menneske, fantes der en art,
som vi kalder Homo erectus, som levede fra 1 800 000 år siden
indtil for o. 200 000 år siden.

Imellem Homo erectus og det nulevende menneske, var der overgangs
former
som levede fra o. 500 000 år før nu og indtil o. 100 000 år siden.

Det normale har været, mange årtusinders overgang tid, imellem
menneskearterne.