Linux - hvor skal en newbie starte?
Fra : ottesen

Dato : 08-02-02 00:54

Hej!
Jeg er efterhånden blevet ret træt af at min Win98 kører så ustabilt, og har
længe været lidt klar på ideen om at skrotte Windows og gå over til Linux.
Og nu skal det sgu være. Men hvor starter jeg? Det er jo en helt ny verden
som jeg absolut intet ved om. Jeg kunne godt bruge nogle henvisninger til
nogen gode links og/eller litteratur, der starter fra bunden af. (Jeg er
typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene inden jeg kaster mig ud
på "dybt vand".)

Håber der er nogen der kan hjælpe.

MVH
Ottesen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-02-02 01:36

"ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote in message news:a3v3ut$h3r$1@sunsite.dk...
> [...]
> nogen gode links og/eller litteratur, der starter fra bunden af. (Jeg er
> typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene inden jeg kaster mig

Jeg vil anbefale SuSE www.suse.com
Den har mange grafiske programmer og en grafisk installation.

mvh
db

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 08-02-02 03:05

ottesen wrote:

> [...]
> bunden af. (Jeg er typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene
> inden jeg kaster mig ud på "dybt vand".)

Start med at læse lidt om det i
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html

Og start med en af de nemme distributioner Red Hat eller Mandrake.

Held og lykke.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnu Skole.
Et projekt med det formål at udbrede brugen af Open Source Software i

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-02-02 08:04

ottesen@sol.dk (ottesen) skrev i <a3v3ut$h3r$1@sunsite.dk>:

> [...]
>bunden af. (Jeg er typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene
>inden jeg kaster mig ud på "dybt vand".)

Så er du jo en oplagt deltager til denne Kom-i-gang-aften den 21 februar!
- hvis du er nær København ved 19-22 tiden.

http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php#200202210SSLUG

--
Best regards, (remove the underscore to reply by mail)
Niels Kristian Jensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-02-02 08:13

nkj@man_bw.dk (Niels Kristian Jensen) skrev i
<91AF5E571nkjmanbwdk@172.16.1.41>:

>Så er du jo en oplagt deltager til denne Kom-i-gang-aften den 21 februar!

Det ser ud til at være overbooket allerede. Undskyld.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-02-02 10:45

nkj@man_bw.dk (Niels Kristian Jensen) writes:

> Det ser ud til at være overbooket allerede. Undskyld.

Ja, der blev booked på rekordtid denne gang - og der kommer helt
sikker et tilsvarende arrangement inden længe (igen i København). Jeg
ved også at der arbejdes på en kom-i-gang-aften i Roskilde.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 17:53

ikke for at nedgradere linux (jeg kører det selv) men hvorfor kører du dog
98! Der er sguda ikke noget at sige til at du er træt af ustabilitet....

Jeg ville sige følgende:

Vælg enten RedHat eller Win2000/WinXP

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-02 17:56

Den Sat, 9 Feb 2002 17:53:11 +0100 skrev Jacob Jensen:
> [...]
>98! Der er sguda ikke noget at sige til at du er træt af ustabilitet....

Jeg ville til hver en tid tage 98 over W2k eller XP.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 18:06

> Jeg ville til hver en tid tage 98 over W2k eller XP.

begrundelse??

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-02 18:33

Den Sat, 9 Feb 2002 18:05:40 +0100 skrev Jacob Jensen:

>begrundelse??

Jeg har endnu ikke haft bluescreen på 98 (ok, jeg har heller ikke brugt
det ret meget, men efter hvad jeg hører fra windowsbrugere er 98 rimelig
stabil) - det har jeg til gengæld på W2k.

Min 850MHz W2k-maskine på arbejdet er temmelig langsom i forhold til min
600MHz linux-maskine herhjemme, og de nye 1.6GHz XP-maskiner vi har fået
ind er endnu langsommere.

Iflg. sædvanligvis pålidelige windows-brugere kører XP ikke fornuftigt
med under 512MB RAM - og W2k skal også have temmelig meget (dog ikke
helt så meget). Win98 kører fornuftigt selv med 64MB.

Og sidst men ikke mindst, så virker de fleste spil faktisk i win98.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 20:09

Jeg er dybt uenig i alt undtagen det med spillene... men de virker jo heller
ikke i linux.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-02 20:12

Den Sat, 9 Feb 2002 20:09:26 +0100 skrev Jacob Jensen:
>Jeg er dybt uenig i alt undtagen det med spillene... men de virker jo heller
>ikke i linux.

Nogen af dem gør faktisk. Fx. Red Alert 2 kører fint under wine.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-02-02 20:36

> Nogen af dem gør faktisk. Fx. Red Alert 2 kører fint under wine.

ok det har jeg ikke selv prøvet

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-02-02 23:59

On Sat, 9 Feb 2002 19:11:59 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Nogen af dem gør faktisk. Fx. Red Alert 2 kører fint under wine.

Diablo2 kører også ganske udemærket. Uden battle.net dog :(
Men det er nok bare min opsætning der er dum, kan sikkert laves til at
køre med bnet.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-02 00:37

Den Tue, 12 Feb 2002 23:59:22 +0100 skrev Stefan Bruhn:

>Diablo2 kører også ganske udemærket. Uden battle.net dog :(
>Men det er nok bare min opsætning der er dum, kan sikkert laves til at
>køre med bnet.

Jeg har også problemer med battle.net i starcraft. Det er vist både
noget med fonten, og at en eller anden krypterings-DLL ikke findes.

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-02-02 04:02

Jacob Jensen wrote:

> Jeg er dybt uenig i alt undtagen det med spillene... men de virker jo
> heller ikke i linux.

Diablo2 fungerer ok under wine.

Hmmm... Jeg kører win2000 (til spil). Det er gået ned 1 gang på 4 måneder
(men nu har jeg også geninstalleret det fordi det fungerede skod-agtigt -
ikke at det hjalp).

De 5 win98 maskiner, jeg har haft sporadisk omgang med i samme tidsperiode
har lavet BSOD mindst 20 gange tilsammen (ja det mener jeg seriøst)!

(i mellemtiden er 'mine' 6 linuxmaskiner gået ned rundt regnet - hmm.. 0
gange...)

Skal der laves omfartsvej skal der laves omfartsvej - uanset om den skal
bruges eller ej. Er det måske os der styrer udviklingen eller udviklingen
der styrer os???

Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 10:05

Den Sun, 10 Feb 2002 04:02:03 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>(men nu har jeg også geninstalleret det fordi det fungerede skod-agtigt -

Så tæl lige alle de gange med, hvor du har været nødt til at genstarte,
fordi maskinen opfører sig underligt (eller fordi den kommer og ber om
at blive genstartet: "You must restart your computer for changes to take
effect - we will fix this in Windows 2000^H^H^H^HXP^H^H2004,
promise"

>De 5 win98 maskiner, jeg har haft sporadisk omgang med i samme tidsperiode
>har lavet BSOD mindst 20 gange tilsammen (ja det mener jeg seriøst)!

Det er fire gange hver. Over hvor lang tid. Min W2k på arbejdet nærmer
sig også fire gange BSOD (hvis jeg ikke tæller de gange med, hvor jeg
har siddet og leget med F7).

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-02-02 00:44

Kent Friis wrote:

> [...]
> at blive genstartet: "You must restart your computer for changes to take
> effect - we will fix this in Windows 2000^H^H^H^HXP^H^H2004,

Ok, den skal stadig genstartes ofte for tåbelige småting (installation af
Messenger, IE ol???). Men man kan ændre netkonfiguration, ændre på *noget*
hardwarekonfiguration mm. uden at genstarte - ting man ikke kunne i win98.

Den skal stadig genstartes meget ofte for småting, men det skulle win98
altså i endnu flere tilfælde.

> Det er fire gange hver. Over hvor lang tid. Min W2k på arbejdet nærmer
> sig også fire gange BSOD (hvis jeg ikke tæller de gange med, hvor jeg
> har siddet og leget med F7).

Sammlagt har jeg på det sidste års tid hjulpet folk med deres win98
maskiner samt når alle unix-maskinerne på skolen er optaget

Windows 2000 bruger jeg hjemme til spil (og nogle ganske få andre småting).
Windows 98 har jeg kun haft perifer berøring med i lang tid; windows 2000
bruger jeg jævnligt. Alt ialt løber mit forbrug af windows 2000 op i det
tidobbelte af windows 98 - og tyve nedbrud i den periode sat op mod 1 er
pludselig en voldsomt større ustabilitet. Iøvrigt oplever jeg at jeg efter
mit skift fra win98 oplever *meget* sjældnere nedbrud.

Ikke at jeg påstår at windows 2000 er et godt produkt. Det er bloated,
bøvlet, ufleksibelt og stadig ikke stabilt nok. Jeg vil til enhver tid
vælge en god gammeldags Linux (eller anden Unix) om muligt. Jeg mener blot
at windows 2000 er et mindre dårligt produkt end windows 98 generelt set.

(men tråden er vist noget OT efterfånden

Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 01:23

Den Mon, 11 Feb 2002 00:44:19 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
>Den skal stadig genstartes meget ofte for småting, men det skulle win98

Nej ok, der kom jeg vist til at sammenligne med linux'en i stedet for.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-02-02 23:59

On Sat, 9 Feb 2002 16:55:52 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Jeg ville til hver en tid tage 98 over W2k eller XP.

Win98SE er den mest stabile Windows version jeg har prøvet (i hvert fald
95+. Kan ikke huske hvor stabilt det kørte før det)

Fra : cybermouse

Dato : 14-02-02 14:43

Stefan Bruhn <news005@3x7.dk> wrote in message news:<bg7j6ukb353jkm7fu38ckt17ie4ma8f0rt@4ax.com>...

> Win98SE er den mest stabile Windows version jeg har prøvet (i hvert fald
> 95+. Kan ikke huske hvor stabilt det kørte før det)

ok vi tager lige et eksempel jeg er administrator førhen kørte win 98
se på maskinerne de gik hele tiden ned og det betød mere arbejde for
mig, jeg har så lige fået fat i xp til dem indtil videre er kun 2 af
dem gået ned og det var pga. hd'en brød ned i dem :(, jeg har ikke
hørt en eneste klage om dem endnu og de kører perfekt sammen med en
winnt 4.0 server (kunne ikke få samba til at virke med xp , sikkert
mig der er dum eller bare utålmodig).

men at win 98 skulle være mere stabilt end win2k/xp er jo absurd

1. jeg har en win2k pro dk maskine som har en uptid på 1½ år uden
crash indtil videre og ja jeg bruger faktisk den maskine, dog kun til
office og inetexplorer.

2. min fars windows 98se maskine kan kun holde uptid på 1. uge og han
bruger hans endnu mindre end jeg bruger min.

3. hvis jeres windows pc'er er står i 30 min og ikke har lukket ned
endnu har i sat noget forkert op eller og så har i noget hardware i
med elendige drivere, min lukker ned på 7 sek. ved et tryk på power
knappen lukker windows ned og pc'en er slukket og når jeg tænder den
er den oppe i løbet af no time, inden da den kørte linux næsten havde
noget at pakke kernen ud.

4. altså kører windows2k kanont og kommer ikke, med blå fejlskærme
hvis du har nogle ordentlige drivere inde, det gælder og så for linux
at det kører elendigt hvis du har elendige drivere, og det gælder og
så for win98se.

5. indrømmet linux er mere fejl tolerant, har prøvet, men skulle jeg
endeligt skifte væk fra windows blev det BeOS, det er noget der duer.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 14-02-02 16:54

> men at win 98 skulle være mere stabilt end win2k/xp er jo absurd

fuldstændig enig... meget absurd

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-02-02 19:30

Jacob Jensen wrote:

> fuldstændig enig... meget absurd

Hmmm... Hvem nævnte overhovedet win98 i en diskussion om operativsystemer???

Rasmus

"Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 16-02-02 11:13

kent friis skrev:

[...]

Jeg må erklæremig uenig med alt undtagen opstarthastigheden i win2k, men en
ting er sikkert... linux er endnu langsommere og winXP er extremt hurtig.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 10-02-02 13:59

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Nogen af dem gør faktisk. Fx. Red Alert 2 kører fint under wine.

Mit gæt vil være at de spil der fungerer under Wine også fungerer
under Win2k.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-02 16:58

Den Sun, 10 Feb 2002 13:59:12 +0100 skrev Per Abrahamsen:

>Mit gæt vil være at de spil der fungerer under Wine også fungerer
>under Win2k.

Ja, og så er der jo heller ikke nogen fidus i at køre W2k - win98 skal
jo netop bruges til de spil der ikke fungerer i wine og w2k.

Mvh
Kent

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-02-02 15:53

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Ja, og så er der jo heller ikke nogen fidus i at køre W2k

Jo, for det omvendte gælder ikke: De spil der fungerer under win2k
fungerer ikke nødvendigvis også under Wine.

Fra : Morten Granild Jense~

Dato : 11-02-02 18:19

On Sat, 9 Feb 2002 17:53:11 +0100, Jacob Jensen was forced by a great
evil to write in dk.edb.system.unix <a43k5h$5qg$1@sunsite.dk>:

>ikke for at nedgradere linux (jeg kører det selv) men hvorfor kører du dog
>98! Der er sguda ikke noget at sige til at du er træt af ustabilitet....
Hallo 98 se er sk* da glimrende, køre selv med det, og min går kun ned
når jeg overbelaster min CPU, og det har ikke noget med win at gøre!!

--
Yesterday is history, tomorrov is a mistery, today is a gift, so use it vell!
Morten G. Jensen AkA Jamse__Bond AkA Kemicaze AkA Tentacius_D

Fra : Kent Friis

Dato : 11-02-02 20:48

Den Mon, 11 Feb 2002 18:19:22 +0100 skrev Morten Granild Jensen:

>Hallo 98 se er sk* da glimrende, køre selv med det, og min går kun ned
>når jeg overbelaster min CPU, og det har ikke noget med win at gøre!!

Det hedder ikke "overbelaster", det hedder "overclocker".

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Morten Granild Jense~

Dato : 17-02-02 11:26

On Mon, 11 Feb 2002 19:47:30 +0000 (UTC), Kent Friis was forced by a
great evil to write in dk.edb.system.unix <a4974i$rn3$1@sunsite.dk>:

>Det hedder ikke "overbelaster", det hedder "overclocker".
Nej for jeg overclocker ikke min CPU. Det er et princip jeg har!

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-02 11:34

Den Sun, 17 Feb 2002 11:25:39 +0100 skrev Morten Granild Jensen:

>Nej for jeg overclocker ikke min CPU. Det er et princip jeg har!

Det er den eneste måde man kan overbelaste den. CPU'en er fra fabrikken
designet til at udføre et bestemt antal instruktioner pr. sekund, og
den eneste måde du kan få den til at lave mere end den er designet til,
er ved at overclocke.

>Morten G. Jensen AkA Jamse__Bond AkA Kemicaze AkA Tentacius_D

Hey waitaminute. er det ikke... Hvad hulen laver du herinde?

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Morten Granild Jense~

Dato : 22-02-02 09:20

On Sun, 17 Feb 2002 10:34:05 +0000 (UTC), Kent Friis was forced by a
great evil to write in dk.edb.system.unix <a4o0ut$8qm$1@sunsite.dk>:

> [...]
>designet til at udføre et bestemt antal instruktioner pr. sekund, og
>den eneste måde du kan få den til at lave mere end den er designet til,
NÅ?? den går ellers oxo ned nå jeg køre for mange programmer af gangen!
hvis det ikke er at overbelaste, så ved jeg ikke hvad det er!

>Hey waitaminute. er det ikke... Hvad hulen laver du herinde?
Hygger mig og venter på at jeg får en ekstra HD og SUSE af diktatoren!

--
Yesterday is history, tomorrov is a mistery, today is a gift, so use it well!

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-02-02 12:11

Morten Granild Jensen <morEtenE_grEanilEdjenEsen@hotmail.com> writes:
> NÅ?? den går ellers oxo ned nå jeg køre for mange programmer af gangen!
> hvis det ikke er at overbelaste, så ved jeg ikke hvad det er!

Det skyldes at windows ikke er istand til at styre så mange samtidige
programmer. Det er windows der bliver overbelasted, ikke CPUen.

Martin

Fra : Jacob Jensen

Dato : 23-02-02 13:37

> Det skyldes at windows ikke er istand til at styre så mange samtidige
> programmer. Det er windows der bliver overbelasted, ikke CPUen.

Ja... enten kører du windows 98 eller mindre eller også er der for lidt ram
i maskinen (hvis du har win2000 eller winXP)

Fra : Morten Granild Jense~

Dato : 13-05-02 21:18

kk

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-02 21:09

Den Fri, 22 Feb 2002 09:20:18 +0100 skrev Morten Granild Jensen:

>NÅ?? den går ellers oxo ned nå jeg køre for mange programmer af gangen!
>hvis det ikke er at overbelaste, så ved jeg ikke hvad det er!

"Multitasking attempted, Windows confused"

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Asmus U2

Dato : 09-02-02 19:19

On Fri, 8 Feb 2002 00:53:50 +0100, "ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote:

> [...]
>typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene inden jeg kaster mig ud

jeg læser to forskellige månedsblade, jeg synes giver mig ret meget,
og der følger enten en cd eller en dvd med oven i, med en mase
programmer og opdateringer.

de hedder

linuz magazine
og linux format

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-02 21:05

ottesen wrote:

> [...]
> bunden af. (Jeg er typen der godt vil sætte mig grundigt ind i tingene
> inden jeg kaster mig ud på "dybt vand".)

SuSE Linux er et godt sted at starte, gode manualer og et
installationshæfte... Er i forhold til Windy ret billig!

Ellers er Mandrake et andet godt sted at starte, dog ikke 100%
gennemarbejdet ....

Ellers er det tilrådeligt at man holder sig langt væk fra Redhat, der er
noget af det mest uforudsigelige jeg nogensinde har oplevet!

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Member of TeamOS/2 DK