2 4-cifrede tal skal ganges sammen...!
Fra : Rikke Bendlin

Dato : 07-02-02 16:04

En computer skal gange to 4-cifrede tal sammen, problemet er bare, at
computeren kun kan håndtere 4-cifrede tal, og resultat kunne jo let blive
helt op til 8-cifret. Altså:

a * b = c
(a3)(a2)(a1)(a0) * (b3)(b2)(b1)(b0) = (c7)(c6)(c5)(c4)(c3)(c2)(c1)(c0)

Tallet skal ikke kunne udskrives på skærmen, men c skal deles over to
celler. Altså så der i en celle står tallene (c7)(c6)(c5)(c4) og i en anden
resten (c3)(c2)(c1)(c0).

Et lille hint jeg har fået: a = 100 * (a3)(a2) + (a1)(a0) det samme med
så gælder der jo også at c = 100^4 * (c7)(c6)(c5)(c4) + (c3)(c2)(c1)(c0)

Jeg kan som sagt gange to tal sammen, så længe resultatet ikke blive mere
end 9999, og resten ved en division kan jeg også godt få fat i...

Hvis der er nogen der har gode ideer kunne jeg godt tænke mig at høre dem?!

På forhånd tak - Rikke =)

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-02 17:17

Scripsit "Rikke Bendlin" <Rikke_Bendlin@mail.dk>

> En computer skal gange to 4-cifrede tal sammen, problemet er bare, at
> computeren kun kan håndtere 4-cifrede tal, og resultat kunne jo let blive
> helt op til 8-cifret. Altså:

Det ligner lektier - men

> Et lille hint jeg har fået: a = 100 * (a3)(a2) + (a1)(a0) det samme med

Hintet siger at ved at gruppere cifrene to og to kan du opfatte
tallene som to-"cifrede" tal i hundredetalssystemet.

I titalssystemet lærer vi i skolen hvordan man ganger tocifrede tal
sammen blot man kan den lille tabel (dvs man i forvejen kan gange
encifrede tal sammen til et tocifret produkt). Kan man monstro bruge
samme metode her, blot med 100 i stedet for 10?

--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."

Fra : Ingolf

Dato : 16-02-02 18:18

2 cifrede tal der multipliceres med 11 kan alle udregnes således:

XY * 11 = ____

F. eks XY=17
X=1
Y=7
tallene lægges sammen X+Y (1+7=8) og tallet indsættes imellem de to
originale tal XY (17) = 187
Kan lade sig gøre på all tal hvor X+Y<10

dog kan regler laves for...
57* 11 =
5+7=12 .. her indsættes 2, og 1 lægges til 5
=627

jernbanespor."