Hvilken database??
Fra : Rene' Godskesen

Dato : 07-02-02 12:05

Da der er en vis begrænsning i at bruge Access, ville jeg lige høre hvilke
DB'er I bruger??

Hvilke er hurtigst??

Skal blandt andet kunne klare et forum med ca 50-75.000 indlæg om året, hvor
der gerne skulle kunne laves en søgefunktion

Synes ikke rigtig at Access magter det

PFT.

Rene'

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-02-02 12:22

Rene' Godskesen wrote in

> Da der er en vis begrænsning i at bruge Access, ville jeg lige høre
> hvilke DB'er I bruger??
>
> Hvilke er hurtigst??

det er i hvert fald ikke Access ... :)

> Skal blandt andet kunne klare et forum med ca 50-75.000 indlæg om
> året, hvor der gerne skulle kunne laves en søgefunktion
>
> Synes ikke rigtig at Access magter det

Næeh ... jeg ville nok også vælge noget andet ... men svaret på dit
spørgsmål må blive lidt svævende :)

Du kunne jo overveje MSSQL-server, der imo er en fabelagtig RDBMS ... men
den er desværre forholdsvis dyr - også blot at få adgang til.

Du kunne også kigge på mySQL. Den er hurtig til læsning - omend den iflg
de oplysninger jeg har ikke er specielt hurtig til at skrive. Den laver
vist nok også table-lock, når der skrives i en tabel ... hvilket er noget
uheldigt. Til gengæld har mySQL en mangel, der i relation til mit behov,
er larmende uheldigt. Den understøtter ikke subselects. Subselects sparer
rigtigt mange forespørgsler ... og at den ikke understøtter dette er for
mig at se ufatteligt

Endelig kunne du også kigge på postgreSQL. Jeg har ikke personligt prøvet
at arbejde med den - men jeg har kun hørt positive ting om den. Da den er
licenseret med GNU, så forstår jeg dog ikke, at den er ret dyr at få
adgang til via et webhotel. Jeg mener, at jirty.dk tilbyder postgreSQL
.... men se evt selv efter på deres website.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-02-02 17:33

> Endelig kunne du også kigge på postgreSQL.

Klart anbefalelsesværdig. Den har på det seneste slået mySQL i næsten
alt og udviklingen er stadig i fuld gang.

Men når trafikken stadig ikke er større end disse 50-75.000 indlæg om
året tror jeg ikke du vil kunne mærke noget.

Se evt. http://www.mysql.com/doc/A/N/ANSI_diff_Sub-selects.html

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Rene' Godskesen

Dato : 07-02-02 18:05

"Jesper Stocholm" <spam200201@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne også kigge på mySQL. Den er hurtig til læsning -

Det har jeg prøvet idag

Tager jeg fejl når jeg siger at serveren skal tilgåes vha.MyODBC og derfor
er langsommere, end hvis jeg tilgår serveren via PHP

Næsten alle steder jeg har læst, anbefaler man PHP.. Hvorfor??

Rene'

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 07-02-02 19:50

"Rene' Godskesen" <godskesen@has.dk> wrote in message

> [...]
> er langsommere, end hvis jeg tilgår serveren via PHP
>
> Næsten alle steder jeg har læst, anbefaler man PHP.. Hvorfor??

MySQL og PHP går tit hånd i hånd fordi de begge er designet til Linux.
ASP benyttes som regel sammen med MSSQL (eller Access til mindre løsninger)
på Windows.

Der er dog intet i vejen for at bruge MySQL og ASP sammen det skulle
fungerer upåklageligt så vidt jeg er informeret.

MVH
Allan Ebdrup
www.ti-fire.dk

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 07-02-02 13:57

> [...]
hvor
> der gerne skulle kunne laves en søgefunktion

Det kommer nok an på hvordan du programmerer det, vores messageboard bliver
benyttet med en access database på sites hvor der kommer ca 10.000 indlæg om
måneden uden performanceproblemer (har kørt i 1½-2 år), men du har ret det
er nok ikke noget jeg vil anbefale (vores messageboard understøtter også
MSSQL).

se en diskussion af databasevalg her:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&th=8652f072798177a2&rnum=6>

MVH