Regler for rykkere?
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 07-02-02 10:23

Det er så vidt jeg ved ikke tilladt at tage mere end det koster for at
rykke.
Og man må ikke rykke unødigt ofte mener jeg også at have læst.

Findes der anden lovgivning eller generelle regler for rykkere?

Skal man, ligesom med rentetilskrivning, oplyse om rykkerbetingelser på
forhånd?

Er der minimumsbeløb for rykkeropkrævning? Hvis der mangler 25 øre, må
man så rykke for det?

Osv osv.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Peter G C

Dato : 07-02-02 10:37

"Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhånd?
>
> Er der minimumsbeløb for rykkeropkrævning? Hvis der mangler 25 øre, må

Se om alle dine spørgsmål rentelovens § 9a - citeret nedenfor. Rykkergebyret
behøver ikke nødvendigvis at være aftalt, men det er en god ide.

Du kan sende en rykker for 25 øre.

Link til bestemmelsen: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0046230.htm:

§ 9 a. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer i henhold til en aftale
som nævnt i § 7, stk. 1, kan den erhvervsdrivende kræve et gebyr, jf. stk.
2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr). Den
erhvervsdrivende kan endvidere kræve et gebyr, jf. stk. 3, for at anmode en
anden om at inddrive fordringen på den erhvervsdrivendes vegne, såfremt
dette er sket med rimelig grund (inkassogebyr).
Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for
hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.
Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.
Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 kan ikke fraviges til skade for skyldneren
ved aftale eller ved handelsbrug eller anden sædvane.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 07-02-02 11:56

> Se om alle dine spørgsmål rentelovens § 9a - citeret nedenfor. Rykkergebyret
> behøver ikke nødvendigvis at være aftalt, men det er en god ide.

Tak skal du have. Det var lige, hvad jeg var på udkig efter.

Hvad er forholdet så, hvis der er betalt for meget. Der er f.eks.
opkrævet 500 kr, men betalt 505 kr.

Kan indbetaler kræve at få sine penge igen?

Fra : Peter G C

Dato : 07-02-02 12:58

"Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tak skal du have. Det var lige, hvad jeg var på udkig efter.

Velbekomme.

> Hvad er forholdet så, hvis der er betalt for meget. Der er f.eks.
> opkrævet 500 kr, men betalt 505 kr.
>
> Kan indbetaler kræve at få sine penge igen?

Ja da.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 19:58

Peter G C wrote:
> "Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]

> Velbekomme.

> Ja da.

Jo, altid, men afhænger lidt af praksis.

Vi sender normalt regninger på ca 1.000 -25.000 hvert kvartal,
og er det "løbende" afregning, er det uforholdsmæssigt dyrt for
begge parter at udbetale, så saldoen overføres normalt.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-02-02 20:30

Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk> writes:

> Hvad er forholdet så, hvis der er betalt for meget. Der er
> f.eks. opkrævet 500 kr, men betalt 505 kr. Kan indbetaler kræve at
> få sine penge igen?

Ja, et kontoudtog viser jo et økonomisk mellemværende.

I praksis foretager man en vurdering fra sag til sag. Er der tale om
en tilbagevendede kunde og et mindre beløb ville jeg kvittere med et
kontoudtog, som gør indbetaler i stand til at justere indbetalingen
ved næste faktura. Hvad fem kroner angår ville jeg ikke orke ofre
megen krudt på hverken telefonsamtaler eller homebank'eri.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".