IOS og SOHO-router !!!
Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 06-02-02 13:12

Jeg vil bestille ADSL hos Tiscali eller TDC!

Jeg har fået at vide, at jeg kan få leveret
Cisco 677
Cisco Soho 77
Cisco 827

Spm 1)
Hvilken kan I anbefale ?

Spm 2)
Nu har jeg siddet i et lab. og øvet mig på en Cisco Router 2514 - primært
for at få lidt kendskab til IOS !
Jeg mener, at jeg øvede mig på IOS 12.0 ...
Nå, men min kammerat har været igennem samme øvelser og har en Cisco 677
stående...

Operativsystemet er "ikke helt som jeg kender det".......

Kan man umiddelbart opgradere op.systemet i en Cisco SOHO-router, så det
kommer op på IOS 12.0.
Koster det penge at opgradere IOS'er fra Cisco... ???

På forhånd tak!

Hilsen
Anders Tjerke Hansen
DK-2600 Glostrup

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 06-02-02 23:51

> [...]

> kommer op på IOS 12.0.
> Koster det penge at opgradere IOS'er fra Cisco... ???

Du kan opgradere softwaren til 12.x (samme IOS som til 826 og 827 router).
Man kan ikke selv downloade softwaren. De er kun forhandlere m.fl. der har
indgået aftaler herom med Cisco der kan downloade, så ja det koster! Se evt.
følgende links.

http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/rt/800/prodlit/1332_pp.htm
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/access/acs_fix/soho/sciront.
htm

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 01:47

On Wed, 6 Feb 2002 23:51:23 +0100, "Niels Henrik Egebjerg"
<nhe@mail.dk> wrote:

> Du kan opgradere softwaren til 12.x (samme IOS som til 826 og 827 router).
> Man kan ikke selv downloade softwaren. De er kun forhandlere m.fl. der har
> indgået aftaler herom med Cisco der kan downloade, så ja det koster!

Det er ikke helt rigtigt.

Hvis man køber udstyret af en 1-Tier partner som os (og dermed
betaler Cisco Fee), så kan vi oprette en såkaldt PICA konto, så
man selv kan downloade software fra Cisco.com.

Det er lidt uklart for mig, hvordan den slags håndteres med
2-Tier partnere (dvs. firmaer der køber via en distributør i
stedet for direkte hos Cisco), men Ulrik kan måske supplere.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 07-02-02 01:56

> Hvis man køber udstyret af en 1-Tier partner som os (og dermed
> betaler Cisco Fee), så kan vi oprette en såkaldt PICA konto, så
> man selv kan downloade software fra Cisco.com.

Så er det vel specielt til det pågældende produkt at man kan downloade ny
software-releases?
Gælder det ud i al evighed uden ekstra betaling?

(det er altid rart at blive klogere..
mvh
Niels Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 08:30

On Thu, 7 Feb 2002 01:55:59 +0100, "Niels Henrik Egebjerg"
<nhe@mail.dk> wrote:

> Så er det vel specielt til det pågældende produkt at man kan down-
> loade ny software-releases?

Næ, faktisk får man adgang til at downloade alt muligt, men man
har naturligvis kun ret til at downloade, det man faktisk har
købt.

> Gælder det ud i al evighed uden ekstra betaling?

Det gælder for det pågældende produkt, så længe der er liv i det.

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 08-02-02 00:02

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er lidt uklart for mig, hvordan den slags håndteres med
> 2-Tier partnere (dvs. firmaer der køber via en distributør i
> stedet for direkte hos Cisco), men Ulrik kan måske supplere.

I bedste fald:
Du kontakter din 2-Tier partner, han kontakter sin Distributør denne
donwloader den forkerte firmware, sender den til 2-Tier partneren som sender
den til kunden, herefter har du opnået mindre end intet....

I værste fald:
Tråden knækker i ovenstående procedure og du bliver yderligere forsinket i
processen med at beslutte at handle Cisco udstyr hos Tier 1 partnere.

Jeg tror uden tvivl det virker bedre i andre lande hvor distributionsledet
har folk med kendskab til IT udstyr.

Ovenstående er måske overdrevet, men det fremmer forståelsen og er ikke
fjernt fra virkeligheden.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-02 00:01

On Wed, 6 Feb 2002 13:12:16 +0100, "_ Anders Tjerke Hansen"
<ath@ingenmail.dk> wrote:

> Jeg vil bestille ADSL hos Tiscali eller TDC!
>
> Jeg har fået at vide, at jeg kan få leveret
> Cisco 677
> Cisco Soho 77
> Cisco 827

TDC leverer ingen af de routere. Faktisk er der ingen af dem, der
virker med TDC.

> Spm 1)
> Hvilken kan I anbefale ?

Jeg vil ubetinget anbefale SOHO77 til 'normal brug' og 827, hvis
du gerne vil have mulighed for firewall feature set og VPN.

> Jeg mener, at jeg øvede mig på IOS 12.0 ...
> Nå, men min kammerat har været igennem samme øvelser og har en
> Cisco 677 stående...

En 677'er kører CBOS (et helt andet OS med et helt andet CLI).

> Kan man umiddelbart opgradere op.systemet i en Cisco SOHO-router,
> så det kommer op på IOS 12.0.

Faktisk fungerer den ikke med noget mindre end 12.1(3)XP.

> Koster det penge at opgradere IOS'er fra Cisco... ???

Nej, ikke hvis man har betalt sit Cisco Fee. Men hvis du får en
router leveret med din ADSL-forbindelse, så er det udbyderen, der
har købt routeren og betalt Cisco Fee, og det giver ikke dig
mulighed for at downloade ny software.

Desuden bør du ubetinget køre den software, som udbyderen anbe-
faler, med mindre du selv har rigtig godt styr på, hvad du laver
(og altså ikke har brug for at supporten hjælper dig).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : _ Anders Tjerke Hans~

Dato : 07-02-02 11:20

> TDC leverer ingen af de routere. Faktisk er der ingen af dem, der
> virker med TDC.

Sorry! De nævnte er fra Tiscali. TDC kan levere en Cisco 806!

Tak for hjælpen!

--
Hilsen
Anders Tjerke Hansen