skat og regnskabsform i opstart
Fra : Vestergaard

Dato : 06-02-02 20:08

Hej,

Jeg opstarter enkeltmandsfirma i fritiden omkring 1. marts (påtænkt)
Til start i fritiden. Når jeg på et senere tidspunkt forhåbentlig har
kapitalen så på fuld tid.

Hvordan med skat i opstarten? På registreringsblanketten står om alm
ordning, virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen,
Hvad skal jeg vælge eller siger det sig selv at det er alm ordning, når
indtjening er mindre end ca kr 240000,- ?

Når jeg går på fuld tid med virksomheden, kan jeg så nemt skifte
regnskabsform hurtigt ?

Regnskabsår skal angives på forsiden af registreringsblanketten. Skriver man
her om det skal være fra 01/01 til 31/12 eller 01/07-30/6 eller andet ?
Er der specielle regler for enkeltmandsfirmaer?
Skal det f.eks være fra "Dato for påbegyndelse af momspligtige aktiviteter"
jf registreringsblanketten ?

Håber på nogle svar.

I øvrigt et opråb til alle de websites derude:
Alle websites jeg har set er for generelle og tager ikke konkrete opstarts
cases op med praktiske eksempler.
Håber nogle vil gøre noget ved det derude

MVH

Fra : Henrik Olesen

Dato : 06-02-02 20:26

Jeg skal forsøge at gøre det bedre på www.startfirma.dk hvis du har besøgt
den. Her kan du stille gratis spørgsmål og læse opstartsartikler m.m.

Jeg ville vælge den almindelige ordning, men jeg kender ikke din økonomi
eller dine planer. Men den er den langt oftest foretrukne.

Du kan skifte ordning fra år til år :)

Du bestemmer hvad dit regnskabsår er, men typisk vælger man fra 1/1 - 31/12

Fra : Peter G C

Dato : 06-02-02 22:13

"Henrik Olesen" <henrik@talkative.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal forsøge at gøre det bedre på www.startfirma.dk hvis du har besøgt
> den. Her kan du stille gratis spørgsmål og læse opstartsartikler m.m.

Nu tror jeg vi har fået budskabet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-02-02 21:03

> "Henrik Olesen" <henrik@talkative.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu tror jeg vi har fået budskabet.
>
> /Peter

Ja, undskyld..

Nu har jeg lært systemet at kende. Det var fordi spørgsmålet også kig på
websites :)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 21:27

Henrik Olesen wrote:
> Ja, undskyld..
>
> Nu har jeg lært systemet at kende. Det var fordi spørgsmålet også kig på
> websites :)

Du er nu ved at nå en grænse, der tenderer til spam ? ved du hvad det er ?

Brug de næste tre måneder til at vise, at du - i kan noget, der reelt er
konstruktivt, og i den periode vil du blive jordet her, ca..

Du er ca den tredie, og indtil nu den mindst seriøse, jeg har oplevet.

Ikke at jeg ikke vil støtte en sådan site, men når selv Lars Gosvig - moms,
ikke kan holde fast, så er der vist ikke det behov, du tror ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-02-02 21:39

?

> Regards Erik G. Christensen

Ja, Det betyder vi vist ikke har mere at snakke om!

---> Det var i sagens natur at jeg nævnede sitet.

Skal vi lade den ligge her?

Fra : J. Madsen

Dato : 08-02-02 01:18

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
moms,
> ikke kan holde fast, så er der vist ikke det behov, du tror ?

Hej Erik

At reklamer ikke ønskes i denne NG forstår jeg.

Det skal siges, at ved opdatering til win2000 missede jeg en masse, så jeg
kan sagtens være gået glip af et eller andet.

Men jeg forstår nok ikke, hvorfor du er så irriteret.

De prøver at lave en side, som kan hjælpe dem der vil starte op, og som vi
vel har mange spørgsmål på her i NG, men netop en strukturering ville vel
være helt fin, hvis det sker på et godt fagligt niveau (jeg har selv
kritiseret pointsystemet).

Men når man starter noget op, er man vel blot søgende og ønsker gode råd og
noget positivt kritik, så man kan rette sig ind, og det synes jeg rent
faktisk Henrik Olesen har prøvet på en pæn og ordentlig måde.

Det kan godt være det er irriterende, at der "popper" en op, som man ved,
kun vil hive det over på sin side, men som du selv nævner, er dette forum
offentligt og kan bruges, og i mine indlæg er der i hvertfald ikke et
indhold jeg mener er så konstruktivt, at jeg kan beskytte det ophavsretligt.

Så Erik, jeg synes det er fair nok, at lade ham lave den side - vi kan vel
alle kun nyde at henvise til den, hvis den bliver god, i stedet for ofte at
gentage noget, der blev besvaret for 2 mdr. siden.

Bliver den dårlig - så kan vi med rette kritisere den, men det er jo en helt
anden sag.

Det er i øvrigt længe siden, vi har haft en god diskussion - os 2.

Glæder mig til at møde dig en dag.

Mvh. JørgenE

PS: For nogle år siden startede jeg og min søn en side op - kun af
interesse - via NG. I dag er det en side med vel 300 unikke besøgende
dagligt og over 1.000 reg.brugere og mindst 5-10 indlæg og svar hver dag.
Det går langsomt, for vi annoncerer ikke - vi har fra start tilkendegivet at
det er en non-profit side, men ingen troede på det det.
I dag har vi fat i nogle af dem, der ikke kender NG, og vi har også fået
samlet 10.000 spørgsmål og svar, som NG har slettet og som er gået tabt. Det
var grunden til denne side - og .... at jeg aldrig kunne finde et godt råd
jeg havde læst, når jeg så skulle bruge det. Det kan jeg nu, når det
vedrører de emner der interesserer mig = denne side.

Det er styrken på vores side - og vi nyder siden fortsat, betaler ret mange
penge for at opretholde den, men det står rigt mål med den opsamlede viden
der ophobes - også selv om vi ikke får 5 flade ører i indtægt altså rent
amatørbasis. Men sikken en viden der går tabt i NG. Se det var noget der
ærgrede mig - derfor, og det burde udvides til mange andre genrer.

Vi behøver ikke at opfinde "den dybe tallerken" hvergang der er gået et par
måneder, og det er NG's svaghed, desværre.

Og for at Svend Erik ikke skal komme som den "onde Ånd" undlader jeg at
nævne sidens navn, for det er ikke relevant i dette sammenhæng.

Fra : Henrik Olesen

Dato : 08-02-02 08:32

> [...]
helt
> anden sag.
>
> Det er i øvrigt længe siden, vi har haft en god diskussion - os 2.

Mange tak :)

Jeg skrev undskyld fordi jeg kunne se mit indlæg til dette spørgsmål måske
var FOR reklameagtigt, men spørgsmålet var et opråb til websites som mit, og
derfor mener jeg med rette at kunne svare, og også skrive hvad siden handler
om.

Erik G C beskylder mig for noget han ikke ved noget om.

1) Jeg kender IKKE vestergaard. (Såvidt jeg ved!!!)
2) Startfirma.dk har ikke været placeret andre steder!!!
3) Jeg kopiere ikke materiale fra dk.erhverv.

Så er alt på det rene håber jeg.

Fra : The BMA man

Dato : 08-02-02 16:59

On Fri, 8 Feb 2002 08:31:36 +0100, "Henrik Olesen"
<henrik@talkative.dk> wrote:

>Mange tak :)

Selv mange tak - for at du er begyndt at svare under det, du svarer
på.
Men kunne du ikke være sød også at klippe det overflødige i det
oprindelige indlæg væk, så der kun er lige det, du svarer på, tilbage?
Lidt som jeg har gjort i dette indlæg.

>Så er alt på det rene håber jeg.

Det bliver det så
God weekend!

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 11-02-02 17:19

[SNIP]

> Lidt som jeg har gjort i dette indlæg.

Ja, næsten :)
Normalt tydeliggør man også hvor man har klippet (fx. m. [snip] el.
[klip])... :)

Det er faktisk ikke så svært at få folk til at lyde tåbelige ved blot at
klippe lidt i deres tekst - ikke en anklage i dette tilfælde, blot en
bemærkning om det nyttige i [snip]'erne...

/Kristian

Fra : The BMA man

Dato : 12-02-02 07:53

On Mon, 11 Feb 2002 17:18:45 +0100, "Kristian Mogensen"
<kristian@isys.dk> wrote:

>[SNIP]

>Ja, næsten :)
>Normalt tydeliggør man også hvor man har klippet (fx. m. [snip] el.
>[klip])... :)

Ja, hvis man klipper et stykke ud midt i en mands indlæg.
Det er jo meget nemt at se, at jeg har lavet et klip lige efter dit
[Klip]... :) - ikke?
Men det er rigtigt, at hvis man klipper i et indlæg _uden_ at skrive
noget selv, så kan man meget hurtigt få folk til at have sagt noget,
de aldrig har sagt

Men - dette hører ikke til her, hvorfor der er

x-fut: dk.admin.netikette

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-02-02 01:55

"J. Madsen" wrote:

> Men jeg forstår nok ikke, hvorfor du er så irriteret.

Det var som blot en reaktion på, at der på alle indlæg i gruppen,
som jeg læste efter nogle dages kursus, var en reklame for dette
site, og efter at have læst det, ser det mest ud som en "skummer"-
side, der vil have nogle til at skrive nogle gode råd, de selv
kan skumme fløden af, med annoncer, trafik m.v.
og det ser jeg ingen grund til at medvirke positivt til.

> [...]
> vel har mange spørgsmål på her i NG, men netop en strukturering ville vel
> være helt fin, hvis det sker på et godt fagligt niveau (jeg har selv

Tja, andre kan arbejde med faq'r, måske også her.
Hvis målet er et andet ?

Og google news har alle indlæg fra tidligere, men det kræver vist for
meget at finde dem.

Fra : Vestergaard

Dato : 07-02-02 09:53

Hej,
Tak for svar, mht jeres website, så har jeg set den for et par dage siden
Lidt kritik: Jeg bryder mig íkke om point systemet, da dette giver risiko
for en masse dårlige indlæg/svar.
Virker måske ikke så godt i sådan et forum med point ?
Og hvorfor ikke en chat funktion ?

I har godt nok spørgsmål, men jeg skal have svar her og nu. Andre kan nok
heller ikke vente for længe.
Jeres info er dog lidt mere detaljeret på nogle punkter, men stadig lidt for
generel og ikke praktisk på de punkter hvor jeg ihvertfald havde
spørgsmål....

I kunne i måske supplere med praktiske eksempler helt nede til udfyldelse af
blanketter, konkrete regneeksempler med kroner og øre, forskellige
opstartssituationer,m.m. ?

..

Henrik Olesen <henrik@talkative.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3rvgl$pk9$1@sunsite.dk...

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-02-02 10:58

Mange tak for kritikken.

Jeg er helt enig med dig, og det vil der blive arbejdet på. Det er kun din
slags feedback der gør siden bedre. Konkrete eksempler er en god idé, og
især hvis jeg kan få brugerne til at komme med dem. Alt en lave en FAQ (ofte
stillede spørgsmål).

Pointsystemet er oprettet i den hensigt at iværksætterne skal hjælpe
hinanden for at kunne få svar. Dog har man lidt point for at komme i gang.

Mange tak

Henrik
www.startfirma.dk

Fra : J. Madsen

Dato : 07-02-02 00:41

Uanset hvad du vælger som virksomhedsform (kapitalafkast, virksomhedsordning
eller normalt), er det kun en tilkendegivelelse af hensyn til behandling af
renterne og evt. beskatning af opsparing i virksomheden.
Skriv du bare "alm. ordning". Du vælger nemlig først hvad du vil, når du har
årets tal, og der kan man så regne sig frem til, hvad der bedst kan betale
sig - man lurepasser slet og ret.
Din indkomst er ikke afgørende for dette valg, men kan være det, men
renterne i virksomheden har også en afgørende betydning.
Så lad være med at tænke over det før selvangivelsen skal laves.
Du kan skifte fra år til år hvilken form du vil beskattes efter, og altså
først når du har set resultatet af året.

Regnskabsår er typisk 31/12 (det er dårligt formuleret på formularen), for
perioden er de ligeglade med.

Mvh. JørgenE

mailto:new:3c617ff6$0$261$edfadb0f@dspool01.New...

Fra : Nico de Jong

Dato : 07-02-02 07:37

J. Madsen <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c61beef$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Regnskabsår er typisk 31/12 (det er dårligt formuleret på formularen), for
> perioden er de ligeglade med.
Det forekommer mig at jeg har læst at I/S og "personlige" selskaber per
definition har et regnskabsår der hedder 1/1 - 31/12.
Jeg har også hørt noget mumle om at T&S "fraråder" ApS'er og A/S at køre med
andet end kalderåret som regnskabsåret. "Gamle" selskaber kan dog godt
fortsætte med forskudte regnskabsår.

Husker jeg helt forkert ?

Nico

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 07-02-02 13:22

snip
Skrev
> Regnskabsår er typisk 31/12 (det er dårligt formuleret på formularen), for
> perioden er de ligeglade med.
>
> Mvh. JørgenE

Min erfaring med regnskabsår var at da jeg startede virksomhed ovetog jeg et
"gammelt" ApS det havde afsluttende regnskabs år 0106 det var for så vidt
godt nok udover at alle opgørelser man får fra banker, leverandøre og andet
afsluttes 3112 så der blev ud fra mit synspunkt en masse unødvendige
mellemregninger.
Kun min oplevelse og mening.

mvh Svend w. Jørgensen

Fra : J. Madsen

Dato : 07-02-02 20:57

"Svend Jørgensen" <svend@water-bike.com> skrev i en meddelelse
> [...]
andet
> afsluttes 3112 så der blev ud fra mit synspunkt en masse unødvendige

Jeg giver dig helt ret i, at det er unødvendigt besværligt at ligge forskudt
af et kvartal, for bare periodisering af alle de regninger der følger et
kvartal skal så laves. Men følger man kvartalerne synes jeg ikke det er et
problem. Såvel banker som kreditforeninger mv. skal bare have regnskabsåret
at vide, så kommer der årsopgørelser ud svarende til regnskabsåret. Kun de
årlige lønoplysningssedler kræver lidt ekstraarbejde, da man skal dele
årsregnskabets lønninger i det ene kalenderår og i det andet på
lønangivelsen for firmaet.
Det praktiske i at have regnskabsåret forskudt, kan f.eks. være i en
sæsonvirksomhed, hvor regnskabsåret så slutter lige efter sæsonen, så man
hurtigt kan få et resultat, frem for måske ½ år senere når kalenderåret
udløber. Det var nu nok mere i gamle dage det havde betydning, for der havde
man ikke den hurtige rapportering vi kender i dag via edb. Derimod kan det
være praktisk, at lægge regnskabsåret efter f.eks. hvornår varelagrene eller
de igangværende arbejder er mindst, for så er der så få aktiver som muligt,
hvor der skønnes om den korrekte værdi.
Endeligt kan det være praktisk, at lægge regnskabsåret således, at den
periode der følger efter, ikke er den periode hvor bogholderiet er hårdest
belastet af andet arbejde, og så derudover også skal bruge tid på at lave
alle de årlige afstemninger, have revisor på besøg osv..

Mvh. JørgenE

Fra : Sune Ravn

Dato : 07-02-02 09:25

"Vestergaard" <vestergaard@plakaten.dk> wrote in message

> [...]
> cases op med praktiske eksempler.
> Håber nogle vil gøre noget ved det derude

Mht. websites, så kan jeg anbefale www.Startguiden.dk.
Her kan du faktisk få gratis expert hjæl, samt tilmælde dig
et iværksætter forum i den landsdel hvor du bor.

Mvh

Sune

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 19:50

Vestergaard wrote:

> [...]
> Hvad skal jeg vælge eller siger det sig selv at det er alm ordning, når
> indtjening er mindre end ca kr 240000,- ?

Hvilken blanket ?
Til hvem ?
Den eneste "blanket" du selv skal få fat i, og udfylde, er Told*skat
registrering til moms registrering, hvad er det lige du har "fået" ?

> Når jeg går på fuld tid med virksomheden, kan jeg så nemt skifte
> regnskabsform hurtigt ?

Ja, det gør du faktisk først ved indsendelse af selvangivelse, så hvorfra
har du det spørgsmål fra ? om skatteberegning, det er helt i skoven.

> [...]
> Er der specielle regler for enkeltmandsfirmaer?
> Skal det f.eks være fra "Dato for påbegyndelse af momspligtige aktiviteter"

Egentlig tror jeg, at du er en troll, eller rettere, viden indsamler for
en lokalt huserende Henrik..., så du er efter min menig, eller opfattelse
af usenet, gået forkert, eller rettere, for at følge tidligere bøvl,
alt hvad vi skriver her er offentligt,
men ikke dermed "ubegrænset" til rådighed for andre, der på forskellig
vis ønsker at udnytte, det der her bliver skrevet,
så vi kan jo sagsøge jer for en afgift, af alle besøgende, der har fundet
vore svar til 10 - eller færre point.

Tja, er indgået i mine overvejelser.
Og du har søgt ?

TIC, erhvervskonsulenter ?

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-02-02 20:42

> [...]
> vis ønsker at udnytte, det der her bliver skrevet,
> så vi kan jo sagsøge jer for en afgift, af alle besøgende, der har fundet

Jeg ved ikke hvad din personlige hetz skyldes! Har jeg kopieret noget fra
UseNet ???? Nej!

Sagsøge for en afgift.. du er ikke seriøs... Har jeg taget penge for
nogen information? Nej...
Prøv programmør et site som startfirma.dk og fortæl mig om 1 år om du stadig
tror det her er for pengenes skyld!