CSS: Problem med at placere logo i højre h~
Fra : Kenneth Lund-Peterse~

Dato : 06-02-02 18:41

Jeg laver en topmenu med menupunkter i toppen til venstre, og
yderst til højre vil jeg have et logo, som uanset hvilken bredde
browseren har, skal ligge yderst.

Nogle gode foreslag til, hvordan det kan gøres i CSS?

Jeg er allerede bekendt med
menu_logo {
position: absolute;
right: 0px;
}

men jeg vil gerne undgå at bruge right, da den først understøttes
i nyere browsere (IE: 5.0 og Netscape: 6.0)

Lige et spørgsmål til:
Er der nogle, som har gode/dårlige erfaringer med at opbygge et
menusystem komplet i CSS, i modsætningen til tabeller?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-02-02 18:57

Kenneth Lund-Petersen skrev:

> Nogle gode foreslag til, hvordan det kan gøres i CSS?

Du kan eksperimentere med:

menu_logo {
   display : block;
   float : right;
}

Du skal være opmærksom på, at når et element float'er klistrer de
omkringliggende elementer på en anden måde. Du kan lave linjeskift efter
et floating element ved at give det følgende element CSS-egenskaben
'break:all;'. Elementet, du float'er, skal naturligvis placeret før de
elementer, det skal højrestilles i forhold til.

> Lige et spørgsmål til:
> Er der nogle, som har gode/dårlige erfaringer med at opbygge et
> menusystem komplet i CSS, i modsætningen til tabeller?

Tabeller er beregnet til tabulære data. Den eneste ulempe, der er ved at
bruge CSS til at bygge menu-systemer er, at CSS er ringe implementeret i
visse browser (fx IE 5.x og NS 4.x), og derfor kan man let komme til at
lave noget, disse kløjes i (NS 4 er klart den værste!!).

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Vi troede, det var den personlige computer der havde magien."

Fra : Kenneth Lund-Peterse~

Dato : 06-02-02 19:00

Mange tak skal du have.

Det vil jeg lige prøve at arbejde lidt videre med.

(Det kunne være lækkert, hvis alle surfere brugte de nyeste versioner af
browserne. Det ville være noget lettere for os webdesignere...)

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 06-02-02 19:33

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

> [...]
> visse browser (fx IE 5.x og NS 4.x), og derfor kan man let komme til at
> lave noget, disse kløjes i (NS 4 er klart den værste!!).

Tja, det er jo øjnene der ser... jeg synes ikke at en så hård kritik af IE
5.x er berettiget som at sætte den sammen med NS 4.

Det er som at sammenligne pærer og bananer. NS 4 er fra en helt anden
generation af browsere.

Skal vi sammenligne med andre browsere så har Opera også en række fejl og
mangler hvad angår css - f.eks. at den ikke understøtter overflow, at man
ikke kan designe formfelter mv. - selv i version 6!

Jeg har endnu ikke prøvet Mozilla, så hvis jeg skal pege på en browser der
kan sige sig rimelig fejlfri måtte det være NS 6X. Den er desværre langsom
som et ondt år.

Skal vi pege fingre må det være af samtlige af de store browserproducenter
for ikke at implementere css hurtigt nok. Dette skyldes efter min vurdering
tildels at den slags avancerede browsere ikke er specielt velegnede til
maskinparken og de dertilhørende ældre OS'er generelt.

Jeg mener således ikke der er det store at pege fingre af når alt kommer til
alt.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-02-02 20:15

Kasper Kyndsberg skrev:

> Tja, det er jo øjnene der ser... jeg synes ikke at en så hård kritik af IE
> 5.x er berettiget som at sætte den sammen med NS 4.

IE 5.x har nogle fundamentale og yderst alvorlige fejl, når det kommer
til CSS-understøttelsen. NS 4 kan klare noget CSS, men i stedet for at
ignorere det, den ikke forstår, går den ned. Det kan muligvis gøre, at IE
5 er en mere brugbar browser end NS 4, men det ændrer ikke ved at IE er
fejlbefængt.

> Skal vi sammenligne med andre browsere så har Opera også en række fejl og
> mangler hvad angår css - f.eks. at den ikke understøtter overflow, at man
> ikke kan designe formfelter mv. - selv i version 6!

Der er tale om, at Opera endnu ikke understøtter 'overflow:scroll' og
'overflow:auto'; andre aspekter af overflow er AFAIK understøttet.
Formfelter kan man ikke ændre på i Opera. Det er valgt bevidst fra
producentens side, det er et simpelt usability-hensyn.

> Jeg har endnu ikke prøvet Mozilla, så hvis jeg skal pege på en browser der
> kan sige sig rimelig fejlfri måtte det være NS 6X. Den er desværre langsom
> som et ondt år.

Den er meget velfungerende.

> Skal vi pege fingre må det være af samtlige af de store browserproducenter
> for ikke at implementere css hurtigt nok.

Nej, men man må da tage det i betagtning, når man udvikler.

> Dette skyldes efter min vurdering
> tildels at den slags avancerede browsere ikke er specielt velegnede til
> maskinparken og de dertilhørende ældre OS'er generelt.

Enig. Eks. er Mozilla alt for tung til min 300 mHz Pentium-computer, og
den sluger en uhyggelig stor del af de få hundrede MB RAM, jeg har.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 06-02-02 19:16

"Kenneth Lund-Petersen" <kenneth@lund-petersen.dk> skrev
> Er der nogle, som har gode/dårlige erfaringer med at opbygge et
> menusystem komplet i CSS, i modsætningen til tabeller?

Jeg har gode erfaringer med at opbygge menuer i css. Pt. er min egen kun
understøttet i IE 5.5 men virker helt efter hensigten. Har før lavet menuer
der virkede i NS6 og IE 5.5.

Det eneste du skal være opmærksom på er, at du ikke skal regne med at kunne
lave knapper der er understøttet i NS 4X.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk