Barselsorlov??????
Fra : mose familien

Dato : 06-02-02 16:02

Er der fastlagt noget vedr. barselsorlov??? og hvem kommer den til at gælde
for.
Jeg selv er iøjeblikket på barsel og fik en datter d. 17.12.01, så det ville
jo være rart at vide om det kommer til at gælde for mig. Det regner jeg nu
ikke med at den gør - men man skal jo til at planlægge hvad der skal ske i
fremtiden.

Fra : MM

Dato : 06-02-02 16:42

..
> [...]
> ikke med at den gør - men man skal jo til at planlægge hvad der skal ske i

Hej!
Ja der er fastlagt noget med barselsorloven. Såvidt jeg har forstået bliver
det sådan at man får 52 uger istedet for det vi har nu. Hvordan man så kan
gemme nogle af ugerne og alt det der, det ved jeg ikke. Den gælder bare
først fra d. 1/1 med tilbagevirkende kraft, så hverken du eller jeg får
glæde af den (jeg fødte d. 24/12)
Venlig hilsen Mia

Fra : Mr. Nobody

Dato : 13-02-02 02:05

surt at være en uge på den "forkerte side" af nytåret i denne situation

Fra : K.Wermus

Dato : 07-02-02 23:37

Flg. er "sakset " fra Berlingske

Længere barsel - slut med forældreorlov

Finanslovsforliget betyder mulighed for længere barselsorlov end først
planlagt.

Nybagte forældre får mulighed for en endnu længere barselsorlov end den,
regeringen oprindeligt havde planlagt. Det står klart efter
finanslovforliget.

For børnefamilierne betyder aftalen konkret, at man kan få barselsorlov på
fulde dagpenge i 52 uger, men har mulighed for at strække orloven med op til
14 uger. I så fald reduceres orlovsbidraget imidlertid, så den samlede
orlovsydelse svarer til de 52 uger på fulde dagpenge.

Men selv om de direkte udgifter til orlovsordningen dermed ikke bliver
større ved at give mulighed for at forlænge perioden, så koster det
alligevel statskassen 300 mio. kroner i tabt provenu.

Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti indebærer, at
børnepasningsorloven afskaffes for at kunne finansiere den længere
barselsorlov.

Indtil den nye lov om barselsorlov er vedtaget i Folketinget, befinder
nybagte forældre sig i den gamle ordning. Forældre med børn, der er født
efter nytår og inden lovens gennemførelse, får frit valg mellem de to
ordninger.

Mvh. Kim Wermus