[ Excel 2000] Format på kolonne?
Fra : Thomas

Dato : 06-02-02 10:19

Jeg kan ikke finde ud af at sætte det rigtige format på min kolonne. Jeg har
en kolonne som indeholder datoer i formatet 31.01.02 og jeg vil geren have
det lavet sådan, at når jeg bare skriver 310102 så indsætter den automatisk
punktummer. Jeg har prøvet diverse datoformater, men de giver mig bare nogle
kryptiske tal i stedet for.

Kan nogen hjælpe mig?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Leo Heuser

Dato : 06-02-02 13:13

Thomas,

Du kan ikke formatere dig frem til resultatet, da Excel ikke
opfatter 310102 som en dato med dag, måned og år.

Du kan gøre det ved hjælp af følgende kode, som skal
indsættes i arkets kodeark.

1. Stå i det pågældende ark og højreklik på arkfanen.
2. Vælg "Vis programkode"
3. Kopier nedenstående kode og sæt den ind i højre vindue,
4. Ret i linien
Set DateRange = Union(Rows("1:5"), Columns("A:D"), Range("K2:M13"))
Hvis det fx foregår i kolonne A, skal linien se således ud:
Set DateRange = Columns("A")

Koden bliver afviklet, hver gang du afslutter en indtastning i arket.

Leo Heuser

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
'leo.heuser@get2net.dk, april 2000
Dim DateRange As Range
Dim CellValue As String
Dim DateSeparator As String

On Error GoTo Finito

Set DateRange = Union(Rows("1:5"), Columns("A:D"), Range("K2:M13"))

DateSeparator = Application.International(xlDateSeparator)
CellValue = CStr(CLng(Target.Value))

If CellValue = "" Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, DateRange) Is Nothing Then
If Len(CellValue) < 6 Then
CellValue = String(6 - Len(CellValue), "0") & CellValue
End If

If CellValue Like "######" Then
Application.EnableEvents = False
Select Case Application.International(xlDateOrder)
Case 0
Target.Value = Left(CellValue, 2) & DateSeparator & _
Mid(CellValue, 3, 2) & DateSeparator & _
Right(CellValue, 2)
Case 1
Target.Value = Mid(CellValue, 3, 2) & DateSeparator & _
Left(CellValue, 2) & DateSeparator & _
Right(CellValue, 2)
Case 2
Target.Value = Right(CellValue, 2) & DateSeparator & _
Mid(CellValue, 3, 2) & DateSeparator & _
Left(CellValue, 2)
Case Else
Target.Value = Left(CellValue, 2) & DateSeparator & _
Mid(CellValue, 3, 2) & DateSeparator & _
Right(CellValue, 2)
End Select
End If
End If