Kogende vand over fisk?
Fra : nyhedsgrupper

Dato : 05-02-02 18:53

Hej!
Jeg er begyndt på et nyt arbejde hvor der er et akvarium som passes lidt af
alle og der er ingen der ved voldsomt meget om akvariefisk. Der er bla. en
slørhale som er begyndt at svømme sidelæns og omvendt engang imellem (over
et par dage nu) og kollegaerne mener at den er ved at dø og at de skal have
gjort "noget" ved den, for det er synd for den.... Jeg kunne forstå på dem
at dette "noget" i tidligere lignende tilfælde har været at hælde kogende
vand over fisken for at aflive den. (Og derefter smide den i wc-kummen).
Da jeg selv intet ved om pasning af akvariefisk, men umiddelbart ikke kan
forlige mig med, at der skal hældes kogende vand på et dyr, kunne jeg godt
tænke mig at høre noget respons på dette fra nogen der ved noget om det.
Mvh.
Sine

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 05-02-02 19:44

"nyhedsgrupper" <jklsho@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> at der skal hældes kogende vand på et dyr, kunne jeg godt tænke mig at
> høre noget respons på dette fra nogen der ved noget om det. Mvh.

Hej Signe....

Min mening er at man bør skære hovedet af fisken i stedet... men fisken dør
meget hurtigt, hvis man kommer fisken i et glas/krus og hælder kogende vand
over, den dør faktisk omgående....
Hvis fisken derimod kom i et glas halvt fyldt med vand, og man derefter
hældte kogende vand i glasset, ville fisken leve længe, og ikke dø
omgående, som dyreværnsloven foreskriver.

Der er ikke noget ulovligt i kogende vang metoden, bare fisken død omgående
og så smertefrit som muligt, og den virkning har kogende vand på en lille
slørhale, men min personlige holdning, skær hovedet af den..

MVH
Henrik

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 05-02-02 19:58

Hej Sine
Det med at aflive dyr der føles meget syge, eller evt. døende
(medlidenhedsdrab) har altid været meget diskuteret.
Den fremgangsmåde du beskriver her synes at være ret human og meget
effektiv.
Det er også en ret almindelig fremgangsmåde.
Det kan så diskuteres om man bare skal lade tingene ske af sig selv, men jeg
synes selv, at det er svært bare at se på dyr der lider.
Hvis du ikke kan lide kogende vand, så foreslå selv noget andet, som er lige
så effektivt.
hilsen
Jørgen

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 05-02-02 22:03

Jeg har hørt at fryseren skulle være den mest humane måde at afllive fisken
på, da kulden bedøver den og den mærker så ingenting.

Hvad siger I andre til denne metode?

Mvh
Nikolaj

Fra : Tom Manczak

Dato : 06-02-02 18:16

> Jeg har hørt at fryseren skulle være den mest humane måde at afllive
fisken
> på, da kulden bedøver den og den mærker så ingenting.

tjo, måske, men jeg bryder mig ikke om tanken af at man sætter fisken i
fryseren og at det tager et par timer for at den skal dø. Så langt
hellere en kniv, synes jeg.

Mht. kogning, så er det effektivt ved små fisk. større fisk vil nok lide
nogle sekunder mere end nødvendigt. Knivmetoden kan dog også være
besværlig ved store fisk, men det afhænger af knivens størrelse, man kan
jo også bruge en økse, eller sådan en tung kødhakke kniv (aner ikke hvad
de hedder, men de har højt blad, stort skaft.)

Til sidst er en løsning som fiskere bruger. Giv fisken et ordentligt gok
på hovedet. Evt ved at kaste den mod et beton/flisegulv eller lignende.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 07-02-02 10:00

Jeg er selv lystfisker, og kan anbefale slaget i hovedet, absolut hurtig
aflivning. Dog kan jeg ikke anbefale at kaste med fiskene mod et gulv
eller lignende. Meget sjældent vil det lykkedes dræbe fisken med et
sådant kast, da man ikke har nogen kontrol med hvor gulvet rammer fisken.

En anden mulighed, som nogle af mine bekendte benytter, nemlig flydende
nitrogen, er særdeles effektiv. Fiskene dør øjeblikkeligt

mvh ivan

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-02-02 13:57

> [...]
> eller lignende. Meget sjældent vil det lykkedes dræbe fisken med et
> sådant kast, da man ikke har nogen kontrol med hvor gulvet rammer

Det har du nok ret i. Og jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet, kun
med småskravl.

> En anden mulighed, som nogle af mine bekendte benytter, nemlig
flydende
> nitrogen, er særdeles effektiv. Fiskene dør øjeblikkeligt

Nå ja, det er noget den alm. husholdning altid har på hylderne . Din
bekendt må vel arbejde et sted hvor man kan få fat i det, eller have
"connections"

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-02 20:41

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message

> eller lignende. Meget sjældent vil det lykkedes dræbe fisken med et
> sådant kast, da man ikke har nogen kontrol med hvor gulvet rammer fisken.

Åh nej - nu har jeg brugt den metode i 35 år - og så får jeg først nu at
vide, at den er ineffektiv.

Men næste gang jeg knalder en fisk ned på betonnen, vil jeg da alligevel
spørge liget om det lider.

vh
Jan
- der gruer ved tanken om hvor megen lidelse et lastrum skidtfisk
repræsenterer.

Fra : Hans K.

Dato : 05-02-02 22:12

> [...]
> tænke mig at høre noget respons på dette fra nogen der ved noget om det.

En ofte anvendt metode og for såvidt meget effektiv, men anbefales ikke til
større fisk, som f.eks. en 30 cm malle eller en 10 cm discus. De ville i så
fald
kæmpe vildt og ikke dø omgående. Her ville det IMHO være mere humant,
at skære hovedet af dem. Det gør man også med torsk og rødspætter osv.
Et ikke særlig behageligt emne, men sommetider desværre en nødvendighed.
Hvad man gør med dem, når de er døde, er egentlig ligegyldigt.
Panerede discus filèter skulle efter sigende smage godt

Mvh
Hans

Fra : Silverflame

Dato : 05-02-02 22:19

Hehe, det må være noget af en opgave at filetere en discus!

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 19:07

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hehe, det må være noget af en opgave at filetere en discus!

Hvorfor i alverden skulle det være det?

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-02 22:54

> [...]
> tænke mig at høre noget respons på dette fra nogen der ved noget om det.

Jeg ville lade den være indtil den selv dør.

Skal du endelig aflive den, vær en rigtig mand/kvinde, tag den op og skær
hovedet af den.

Det med ud i WC'et bagefter ville jeg ikke gøre, rent teoretisk kan den have
en sygdom som smitter andre ferskvands fisk.
Når du har fjernet hovedet ruller du den ind i noget avis og smider den ud
sammen med dit køkkenaffald. Eller fodre din sultne kat med resterne.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jeppe Møller

Dato : 06-02-02 19:20

> [...]
> sammen med dit køkkenaffald. Eller fodre din sultne kat med resterne...

.... hvorefter katten bliver syg og begynder at gå sidelæns rundt og rulle
sig frem på ryggen som fisken gjorde i første tilfælde...

Ikke at fiskesygdommme burde skade katten umiddelbart- så lyder det lidt
ulækkert at give sygt kød til dine andre kæledyr

med al respekt
:)
/Jeppe

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 22:59

"Jeppe Møller" <jeppem@groenjord.dk> wrote in message

> Ikke at fiskesygdommme burde skade katten umiddelbart- så lyder det lidt
> ulækkert at give sygt kød til dine andre kæledyr

10.000 kr's spørgsmål: Hvilke fisk, tror du katte oftest vil æde i naturen -
de syge eller de raske?

mvh
Jan

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 05-02-02 01:03

> [...]
godt> tænke mig at høre >noget respons på dette fra nogen der ved noget om

Det lyder ok, men hvorfor ikke tænke lidt på om det nu også er nødvendigt.
Jeg tænker på om der nogen kollegaer der ved noget om akvarier, eller er de
kun til pynt.
Det ville være fint, hvis det kan lade sig gøre at det kun er en der passer
akvariet. På den måde undgår i at der bliver (over) fodret 4-5 gange om
dagen. Dernæst er det nemmere at holde styr på de regelmæssige vandskift.
ca.25% hver 14. dag. og husk så lidt gødning til planterne.
spørg blot lys hvis du ønsker flere råd til pasning af akvariet.

Fra : nyhedsgrupper

Dato : 06-02-02 16:22

Tak for responsen, nu kan jeg da ånde lettet op over, ikke at skulle være
vidne til, at fisken lider ved den behandling.
Mvh. Sine

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-02-02 18:34

Hej

nyhedsgrupper wrote:

> [...]
> tænke mig at høre noget respons på dette fra nogen der ved noget om det.

Ved fisk på størrelse med en almindelig dansk frokostsild skærer jeg
hovedet af og ved mindre fisk pakkes de ind i en avis og giver dem ét
enkelt, men håndfast slag med den flade hånd. Med avismetoden skal man
dog være sikker på at enderne er godt lukkede samt at fisken ikke ligger
ud mod og gennemvæder avisen - du risikerer en gang fiskepladder hen ad
bordet (jeg ved hvad jeg taler om).

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-02-02 00:31

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Hej

HEj
En dag i juleferien da jeg var ved at læse om en masse sygdomme som fisk kan
få, fordi nogle af dem jeg har var blevet syge. Så faldt jeg pludselig over
et afsnit i bogen (den er amerikansk eller engelsk og er en ret ny udgave -
kan ikke lige huske hvad den hedder), som omhandlede aflivning af fisk. Det
som blev beskrevet i bogen, gjorde mig både rådvild og lidt kold ned langs
rygraden, for i følge forfatterne (som åbenbart baserede sine oplysninger på
forskning) var de mest human aflivningsmetoder: enten af skære hovedet af
fisken eller at give den en omgang med bedøvning, før man så fandt en
passende metode at tage livet af den på. Men uanset, så skulle man altid
lige tage en kniv og stikke ind i hjernen på fisken og rode godt rundt. Af
metoder som blev nævnt som særdeles bestialske var der bla: kogning,
frysning og kast fiske i gulvet metoden. Der kunne gå lang tid før fisken
døde ved en sådan behandling.
Grunden til rådvildheden var: hvor kan jeg få fat i sådan noget
bedøvelsesmiddel, så mine fisk kan få en verdig død når det behøves.
Og grundent il at jeg blev kold ned over ryggen var: Av da. Hvor længe har
de fisk jeg ved tidligere anledninger har kogt, lidt ??????
Nu har jeg mest fisk i størrelsesorden 5-7 cm og mindre, men jeg har også en
kæmpe af en gibbiceps, som jeg i hvert fald vil komme til at betale mig fra,
når han skal aflives. Grunden er denne. Jeg elsker fisk, både til at hygge
mig med, og til middag. Men jeg har endnu ikke en eneste gang, på uttalige
fisketurer (ikke efter akvariefisk, selvfølgelig) kunnet få mig selv til at
skulle tage fisken af krogen og slå den ihjel. Enden på fisketursvisen, er
at jeg nu ikke går på fisketur mere, og hvis jeg gør, så holder jeg mig til
snakkingen og piller ikke ved stangen. Det må andre tage sig af.....
Men det er jo et meget mere nærliggende problem, hvordan jeg kan give mine
kære små hyggebasser en værdig død, når denne dagen indtræffer i deres liv.
Jeg har ind til nu benyttet mig af kogemetoden, men det vender sig groft i
mig, hver gang det må ske, og jeg må indrømme at der også render en tåre
eller to over den handling jeg gør.
Jeg kunne selvfølgelig prøve at høre med en dyrlæge om han ikke lige havde
noget "slut at leve" bedøvelse a la det man giver til hunde og katte. Men
jeg tvivler egentlig ret meget på at han vil udlevere noget til mig. Og han
vil højest sandsynlig grine af mig, i tillæg.......
Og det med at stikke en kniv i fisken, det klarer jeg altså bare ikke. Det
har været hårdt nok, de to gange jeg nu har været nød til udføre "kirugi" på
en fisk som har fået et ret slemt angreb af finne og mundråd. Kirugien har i
disse tilfælde bestået i at jeg har været igang med en vatpind med fisken
liggende i hånden. Og det har ikke været småsager af ulækker guf, jeg har
fået af hende. Det var ekstra ubehagelig, da jeg pludselig stod med en godt
betændt finde på vatpinden, og fisken begyndte at bløde.
Lige til en oplysning: Hun er begyndt at spise igen, så jeg må jo have
hjulpet hende betydelig, ved den lidt hårdhændte behandling.....
Og er der nogen som finder fram til en god måde at ende en lille fisk's liv
på, så må i da meget gerne skrive til mig.......
Hilsen Ditte

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-02-02 11:57

Hej

Ditte Cecilie Simonsen wrote:

> Og er der nogen som finder fram til en god måde at ende en lille fisk's liv
> på, så må i da meget gerne skrive til mig.......

Jeg tror du skal prøve dig med avis-metoden. Pak fisken ind i et par
sider avispapir og mærk efter hvor den ligger og giv den et ordentlig
klask. Man behøver jo ikke at kigge efter om den nu også er død - mærk
blot efter på avisen og er den lige tyk over det hele er fisken rimelig
sikkert død. Rammer du rigtig er fisken død med det samme uden nogen
lidelser og smider du avisen i skraldespanden har du heller ikke
nødvendigvis selv set den ubehagelige del af seancen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-02-02 13:23

> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Hej Karsten.
Det er nok i udgangspunktet en god ide, da jeg så skåner mig selv fra
oplevelsen af at se fisken dø. Men der er lige det lille bitte problem,
nemlig at jeg overhovedet ikke har noget særlig kraft i armene, og derfor
heller ikke vil kunne slå så hårdt som det behøves - ØV......
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-02-02 16:09

> [...]
derfor
> heller ikke vil kunne slå så hårdt som det behøves - ØV......

Jeg ved godt det lyder grovt, men jeg mener følgende. Hvis du ikke kan
få dig selv eller en anden person til at slutte en fisks lidelser
tidligt, så bør man nok overveje en hobby uden levende dyr! Dyrehold
indebærer, efter min mening, en pligt til at afkorte et lidende dyrs
liv, hurtigt og smertefrit. Men dermed ikke sagt at man ikke kan lokke
sin ægtefælle til at være bøddelen i stedet for dig.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-02-02 17:04

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> [...]
> nemlig at jeg overhovedet ikke har noget særlig kraft i armene, og derfor
> heller ikke vil kunne slå så hårdt som det behøves - ØV......

Det her er da efterhånden helt Monty Python'sk. Det er vel ikke børnedrab,
vi beskæftiger os med, men FISK!

Træd dog på skidtet æller læg avisen med fisk (der så kan lide mens dens
sarte fiskehud bliver totalt udtyret af avisen - mon ikke også tryksværte
klør?) ud under den nærmeste bus. Eller skulle man være i tvivl om hvorvidt
en guppy er ophørt med at føle smerter efter denne behandling, var det vel
muligt at finde en entrepenørmaskine med larvefødder, der kan udføre
opgaven.

Jeg må gå ud fra at det vil støde deltagerne i denne mageløse tråd - jeg fik
marineret sild til middag. Og nu piner det mig at der er berettiget tvivl
om, om der nu var en kærlig sjæl, der talte kærligt til det stakkels dyr i
terminalsituationen!
Eller om den bare fik lov til at dø der sammen med de andre 15 tons sild i
noten. Der er jo tale om mishandling i dimensioner, der kun tåler
sammenligning med Holocaust.

Vh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 09-02-02 17:37

Jan Bøgh skrev i meddelelsen
<3c654883$0$237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>om, om der nu var en kærlig sjæl, der talte kærligt til det stakkels dyr i

Hvis den er halal-slagtet som vore kyllinger er, er der vel sagt en bøn over
den ?

Ole