File deling over internettet
Fra : Lars kj

Dato : 05-02-02 10:22

Hej

Er det muligt at lave et netværksdrev på en win 2k, over internettet? Altså
jeg har to PC'er på hver sin adsl og vil gerne dele filerne på den ene
maskine! kan man det?

/lars

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-02-02 12:00

"Lars kj" <lkj@person.dk> writes:

>Er det muligt at lave et netværksdrev på en win 2k, over internettet? Altså
>jeg har to PC'er på hver sin adsl og vil gerne dele filerne på den ene
>maskine! kan man det?

Ja hvis du binder Windows fil- og printerdeling til TCP/IP
så burde det virke. Men husk sikkerheden, så det ikke er
alle og enhver på nettet, der pludselig har adgang til
dine filer.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Lars kj

Dato : 05-02-02 15:50

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> [...]
> så burde det virke. Men husk sikkerheden, så det ikke er
> alle og enhver på nettet, der pludselig har adgang til

OK, det var nemt :) Det havde jeg ikke regnet med at men kunne. Der er dog
et lille problem! jeg sider bag en router, så hvilken port(te) benytter
denne fildeling?

/lars

Fra : Lars kj

Dato : 05-02-02 18:00

> OK, det var nemt :) Det havde jeg ikke regnet med at men kunne. Der er dog
> et lille problem! jeg sider bag en router, så hvilken port(te) benytter
> denne fildeling?

Har selv fundet det :) port 137 til 139

/lars

Fra : Jens

Dato : 05-02-02 22:36

"Lars kj" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Altså
> jeg har to PC'er på hver sin adsl og vil gerne dele filerne på den ene

Du kan lave VPN (PPTP) mellem de 2 maskiner. Så skal der i routeren åbnes
for protokol TCP port 1723 og protokol 47 (GRE) alle porte.

Jens

Fra : Lars kj

Dato : 05-02-02 22:54

> Altså
>
> Du kan lave VPN (PPTP) mellem de 2 maskiner. Så skal der i routeren åbnes
> for protokol TCP port 1723 og protokol 47 (GRE) alle porte.

Det ved jeg ikke noget om, hvor finder jeg noget om dette emne og hvad er
fordelen? er det noget med telnet at gøre?

/lars

Fra : Jens

Dato : 05-02-02 22:57

> Det ved jeg ikke noget om, hvor finder jeg noget om dette emne og hvad er
> fordelen? er det noget med telnet at gøre?

Det har intet med telnet at gøre.
En VPN forbindelse er en sikker forbindelse mellem de 2 maskiner, sådan at
det kun er dem som snakker sammen.
Kører du W2K Pro på begge maskiner ?

Jens

Fra : Lars kj

Dato : 06-02-02 10:22

> Det har intet med telnet at gøre.
> En VPN forbindelse er en sikker forbindelse mellem de 2 maskiner, sådan at
> det kun er dem som snakker sammen.
> Kører du W2K Pro på begge maskiner ?

Ja, Win2k på begge maskiner. Jeg har forsøgt at finde noget om det på nettet
men kan kun finde noget om VPN og så modem, men jeg vil jo gerne bruge det
over mit LAN. Skal der et tredjepartsprogram til?

/lars

Fra : Jens

Dato : 06-02-02 22:32

> [...]
> men kan kun finde noget om VPN og så modem, men jeg vil jo gerne bruge det
> over mit LAN. Skal der et tredjepartsprogram til?

Nej, der skal ikke 3. parts program til, alt software er indbygget i
W2K......

På den PC der skal være server:
Start / Indstillinger / Netværks- og opkaldsforbindelser / Opret ny
forbindelse / Accepter Indgående Forbindelser / Vælg næste uden at markere /
Tillad Virtuelle Forbindelser / Vælg brugere / osv. osv.

På den PC der skal være klient:
Start / Indstillinger / Netværks- og opkaldsforbindelser / Opret ny
forbindelse / Opret forbindelse til privat netværk via Internettet / osv.
osv.

Jens