IO på OpenBSD?
Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 04-02-02 23:42

Hejsa!

Jeg syntes jeg ville lege lidt med min OpenBSD æske, men slipper ikke
godt fra mine spæde forsøg på at skrive til et IO kort jeg har
monteret, ej heller til printer-porten for den sags skyld.

Så vidt jeg har kunne finde frem i de meget sparsomme oplysninger,
burde jeg kunne åbne en /dev/io handle og derefter benytte outb/inb.
Men ligemeget hvad så ender det altid med "Segmentation fault (core
dumped)".

Er der nogen med gode idéer? Gerne eksempler...

/Jesper

Fra : Alex Holst

Dato : 04-02-02 23:54

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:
> [...]
> burde jeg kunne åbne en /dev/io handle og derefter benytte outb/inb.
> Men ligemeget hvad så ender det altid med "Segmentation fault (core

Det lyder som en programmoer fejl. Vi bliver nok noedt til at se koden
for at kunne fortaelle dig hvad du goer forkert.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 05-02-02 00:10

On Mon, 4 Feb 2002 23:54:10 +0100, Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

>Det lyder som en programmoer fejl.

Hey! Hold op... :)

>Vi bliver nok noedt til at se koden
>for at kunne fortaelle dig hvad du goer forkert.

#include <stdio.h>
#include <machine/cpufunc.h>
#include <i386/pio.h>
#include <fcntl.h>

int main() {
int fHndl;
fHndl = open("/dev/io", O_RDONLY);
outb(0x378,0);
close(fHndl);
}

/Jesper

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 05-02-02 00:14

On Tue, 05 Feb 2002 00:10:23 +0100, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

[snip]

Jeg skylder lige at sige, at forsøget foregår på en OpenBSD 3.0...

/Jesper

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 05-02-02 00:48

Jesper Juul-Mortensen wrote:

> #include <stdio.h>
> #include <machine/cpufunc.h>
> #include <i386/pio.h>
> #include <fcntl.h>
>
> int main() {
> int fHndl;
> fHndl = open("/dev/io", O_RDONLY);

Du tjekker ikke retur.

> outb(0x378,0);

outb skriver data, no? Mon ikke du så skal bruge O_RDWR på /dev/io?

> close(fHndl);
> }

Ovenstående er blot forslag. Jeg har aldrig brugt /dev/io selv.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 05-02-02 21:58

On Tue, 05 Feb 2002 00:48:24 +0100, Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk>
wrote:

>Du tjekker ikke retur.

Nej, der var en print for et simpelt visualt check, men den er skåret
fra for at yderligere barbere ned :)

>outb skriver data, no? Mon ikke du så skal bruge O_RDWR på /dev/io?

Nej? Jeg skriver jo ikke til /dev/io...
Men jeg har da lige prøvet at ændre det, dog uden det ændrede på
resultatet...

/Jesper