Skærme
Fijala 3554
Er et BNC-kablel pengene værd?
Fra : Martin Geisler

Dato : 04-02-02 20:13

Hejsa

Jeg vil gerne høre, om BNC-kabler har en synlig effekt på
billedkvaliteten?

Jeg har en 21" Philips 201P10 som jeg kører i opløsningen 1600x1200,
og jeg kunne godt tænke mig, at den stod lidt skarpere. Grafikkortet
er et Matrox G400, som så vidt jeg ved skulle være et af de bedre hvad
angår billedkvaliteten. Men nu vil jeg altså gerne høre om et
BNC-kablel vil hjælpe yderligere.

--
Martin Geisler My GnuPG Key: 0xF7F6B57B

See my homepage at http://www.gimpster.com/ for:
PHP Weather => Shows the current weather on your webpage.
PHP Shell => A telnet-connection (almost in a PHP page.

Fra : Madsen

Dato : 04-02-02 22:25

Martin Geisler skrev:

> Jeg vil gerne høre, om BNC-kabler har en synlig effekt på
> billedkvaliteten?

Det vil jeg mene at man kan, men jeg har også tit ramlet panden
sammen med folk som påstår man ikke kan se forskel.
Jeg holder dog stadig fast i at jeg kan se forskel på min egen
skærm i hvert tilfælde.

> [...]
> skulle være et af de bedre hvad angår billedkvaliteten. Men nu
> vil jeg altså gerne høre om et BNC-kablel vil hjælpe

Jeg kører med en 24" Sony GDM-FW900 koblet på et Matrox G400 Max
(som dog snart bliver skiftet ud med et ATI 8500 AIW), og jeg kan
godt se forskel på om jeg kører med et almindeligt skærmkabel eller
BNC. Nu siger de godt nok også at det BNC-kabel der følger med til
den monitor jeg har, skulle være topkvalitet, men jeg ved så ikke
om det er sandt. Fakta er at jeg kan se forskel. Teksten står en
anelse skarpere med BNC, men jeg kan ikke garantere om det samme er
tilfældet på din monitor.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-02-02 00:15

Madsen wrote:

> Det vil jeg mene at man kan, men jeg har også tit ramlet panden
> sammen med folk som påstår man ikke kan se forskel.
> Jeg holder dog stadig fast i at jeg kan se forskel på min egen
> skærm i hvert tilfælde.

Jeg tror at situationen er den at BNC kabler normalt er af en ordentlig
kvalitet, mens kvaliteten af SUB-D kablerne svinger noget mere. Mens jeg
skriver dette bruger jeg min 21" Sony F520 i 1600*1200 og her kan jeg
ikke se forskel på det SUB-D kabel som fulgte med og så mit gamle BNC
kabel der fulgte med en 17" Sony skærm dengang de var sagen og kostede
en formue.

BNC kablet har jeg ikke længere, men det skal dog ikke afholde mig fra
at undersøge om der er forskel når jeg skifter grafikkort inden så
længe. Dels kan der måske være forskel på grafikkort og så har jeg
samtidig planer om at begynde og bruge 2048*1536 i 85 Hz hvilket
givetvis vil stille højere krav end de 1600*1200. Når nu man kaster
penge efter gode grafikkort og gode skærme, så synes jeg ikke der er
nogen grund til at snyde sig selv hvis der nu skulle være en forbedring
ved at købe et BNC kabel.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 01:03

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Jeg tror at situationen er den at BNC kabler normalt er af en
> ordentlig kvalitet, mens kvaliteten af SUB-D kablerne svinger
> noget mere.

Det tror jeg du har ret i. Der er helt sikkert forskel på
kvaliteten af kablerne.

> [...]
> som fulgte med og så mit gamle BNC kabel der fulgte med en 17"
> Sony skærm dengang de var sagen og kostede en formue.

Ja, den tid husker her. Jeg mener jeg smed næsten 9.000,- for
min første 17" Sony SFII.

> [...]
> grafikkort og gode skærme, så synes jeg ikke der er nogen
> grund til at snyde sig selv hvis der nu skulle være en

Helt enig. Det ville være synd at køre med en glimragende monitor
og grafikkort og så køre med et mindre godt kabel imellem dem.

Det er også mest i de højere opløsninger jeg kan se forskel. Altså
fra de 1920 x 1080 og opefter.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-02-02 13:37

Madsen wrote:

> Ja, den tid husker her. Jeg mener jeg smed næsten 9.000,- for
> min første 17" Sony SFII.

BNC kablet fulgte med en 17se som simpelthen ikke har en SUB-D
indgang (Bruger forøvrigt stadig en 17se på mit arbejde - 6 år og still
going strong).

Mener du forresten ikke en seII?

> Det er også mest i de højere opløsninger jeg kan se forskel. Altså
> fra de 1920 x 1080 og opefter.

Klart. For tiden bruger jeg kun 1920*1440 til spil da mit nuværende
grafikkort ikke når højere og så kun i 60 Hz ved 32 bit.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 14:38

skrev:

> Mener du forresten ikke en seII?

Jeg mener bestemt mig gamle Sony 17" hed SFII (eller SF2), men må
da indrømme at jeg ikke er 100 % sikker.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-02-02 16:11

Madsen wrote:

> Jeg mener bestemt mig gamle Sony 17" hed SFII (eller SF2), men må
> da indrømme at jeg ikke er 100 % sikker.

Det er heller ikke vigtigt.

Jeg kan blot huske at havde købt en seII til 8000.- for 4-4½ år siden,
mine venner syntes jeg var åndssvag at give så meget for en 17", og på
det tidspunkt kostede sfII modellen 6000.- så det undrede mig du havde
givet så meget.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 22:45

skrev:

> [...]
> for en 17", og på det tidspunkt kostede sfII modellen 6000.-
> så det undrede mig du havde givet så meget.

Hmm, det er mere end 4 år siden jeg købte den. Det er nok
nærmere 6 år hvis jeg skal gætte, uden dog overhovedet at være
sikker. Jeg kan huske jeg købte den inde i Silkeborg ved noget
der hed InterData og sælgerne var vildt imponerede over den.
1024 x 768 i 85 Hz. var de ved at falde i svimer over, så jeg
tror lige den var kommet på gaden. Jeg kan huske at de skulle
bestille den hjem.
Mine bekendte synes også jeg var dybt åndsvag at købe sådan en
dyr skærm, men det skal de jo have lov til at mene. Det synes
de for øvrigt også om den jeg har nu, men jeg er jo en Sony-
freak.

Skærmen begyndte at opføre sig underligt til sidst og jeg var
brændt varm på den jeg har nu, men jeg mener stadig min den
gamle kører hos ham jeg solgte den til, for halvandet års tid
siden. Han er ikke så sart og opdager næppe at den flimrer
lidt engang imellem, og at farverne ikke er hvad de har været.

Madsen.

Fra : Martin Geisler

Dato : 05-02-02 19:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> sammen med folk som påstår man ikke kan se forskel. Jeg holder dog
> stadig fast i at jeg kan se forskel på min egen skærm i hvert

Udemærket. Det er vel med så meget andet omkring skærme:
subjektiviteten spiller en ikke ubetydelig rolle Jeg ser f.eks.
aldrig de to sorte streger til Trinitronmasken, mens andre åbentbart
kommer til at fokusere på dem hele tiden...

> [...]
> BNC. Nu siger de godt nok også at det BNC-kabel der følger med til
> den monitor jeg har, skulle være topkvalitet, men jeg ved så ikke om

Er der nogle bestemte mærker der er kan anbefales? Jeg kiggede mig
lidt omkring, og det er vist ikke ligefrem BNC-kabler der bliver solgt
mest af... men jeg fandt firmaet Sandberg, og de ser da ud til at vide
hvad de taler om. De har et BNC-kabel her:

http://www.sandberg.net/sandberg/kabler/50187.HTM

> Fakta er at jeg kan se forskel. Teksten står en anelse skarpere med
> BNC, men jeg kan ikke garantere om det samme er tilfældet på din
> monitor.

Selvfølgelig, men jeg tror at jeg vil tage chancen.

Fra : Madsen

Dato : 05-02-02 22:48

Martin Geisler skrev:

> Jeg ser f.eks. aldrig de to sorte streger til Trinitronmasken,
> mens andre åbentbart kommer til at fokusere på dem hele tiden...

Jeg ser dem heller aldrig, men hvis de virkelig irriterer visse
personer, så kan jeg da godt forstå at de vælger noget andet end
Trinitron. Lige nu kan jeg f.eks. ikke få øje på mine medmindre
jeg ligefrem sidder og leder efter dem.

> Er der nogle bestemte mærker der er kan anbefales?

Her må jeg nok hellere melde pas, for det ved jeg ikke særlig
meget om. Dem jeg bruger fulgte med til skærmen, som nævnt
tidligere.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-02 15:37

"Martin Geisler" <gimpster@gimpster.com> wrote in message

> [...]
> mest af... men jeg fandt firmaet Sandberg, og de ser da ud til at vide
> hvad de taler om. De har et BNC-kabel her:

Nej jeg har ikke prøvet nogle kabler endnu. Men jeg havde nu også tænkt mig
at købe et BNC kabel..

Men det hos Sandberg, ser ikke ud til at være kontrueret godt... Det ser
noget dårligt skærmet ud...

Fra : Martin Geisler

Dato : 05-02-02 19:08

"iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> writes:

> [...] Når nu man kaster penge efter gode grafikkort og gode skærme,
> så synes jeg ikke der er nogen grund til at snyde sig selv hvis der
> nu skulle være en forbedring ved at købe et BNC kabel.

Helt enig - det ville være det forkerte sted at være nærig, når man nu
netop har brugt i omegnen af 9.000 kr. på selve skærmen. Og så vidt
jeg kan se, så koster sådan et kabel kun 100-200 kr.

Tak for rådene, begge to!

Fra : Martin Geisler

Dato : 06-02-02 18:53

> [...]

> personer, så kan jeg da godt forstå at de vælger noget andet end
> Trinitron. Lige nu kan jeg f.eks. ikke få øje på mine medmindre jeg

Sådan har jeg det også, og så skal baggrunden endda helst være hvid...
Men det er klart, at man ikke skal købe en sådan skærm, hvis man nemt
får øje på stregerne.

> Her må jeg nok hellere melde pas, for det ved jeg ikke særlig meget
> om. Dem jeg bruger fulgte med til skærmen, som nævnt tidligere.

Okay - det har nok heller ikke så stor betydning, da BNC-kablerne vel
af natur er mere professionelle end normale kabler.

Fra : Martin Geisler

Dato : 09-02-02 19:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> [...]
> tænkt mig at købe et BNC kabel..
>
> Men det hos Sandberg, ser ikke ud til at være kontrueret godt... Det

Tjaa - nu du nævner det - de ledninger er da vist lige rigelig tynde.
Så må jeg jo nok hellerede lede lidt videre.