Hyppighed af filterkontrol/skift
Fra : Peter Michael Jensen

Dato : 04-02-02 18:50

Hej

Jeg har netop købt et eksternt filter (Fluval 304) til mit 250 l's
akvarium (selskabs).

Hvor ofte bør jeg kontrollere filtret og evt. rense/skifte materiale.

Akvariet er ikke overbefolket - tværtimod.

Hvilke filtermaterialer anbefaler I? (der er tre "kamre") I øjeblikket
indeholder filteret det som det blev leveret med: noget kul (formoder
jeg!) og nogle "hvide ringe". Jeg hører gerne fra alle som har
erfaringer gode som dårlige.

PS: Vandet er blevet krystal klart - herligt! Det var ikke muligt med
det gamle interne filter...

På forhånd tak
Peter Michael

Fra : René Krogh

Dato : 04-02-02 23:26

Peter Michael Jensen wrote in message <3C5EC9BE.5060302@oncable.dk>...

>Hvor ofte bør jeg kontrollere filtret og evt. rense/skifte materiale.

Så længe der ikke er nedsat ydeevne i filteret, er der ingen grund til at
pille ved det. Jeg har et indvendigt filter bag baggrunden. Det har nu kørt
i et år uden problemer. Jeg har kun lige rengjort det grove forfilter et par
gange.

Mit udvendige filter tømmer jeg for slam, og skylder evt filtervattet efter
2 - 3 mdr. De to nederste kamre rører jeg stort set aldrig ved.

Ved evt rengøring bør du ikke rengøre alle kamre på en gang, da det kan slå
bakterie kulturen ihjel.

> [...]
>indeholder filteret det som det blev leveret med: noget kul (formoder
>jeg!) og nogle "hvide ringe". Jeg hører gerne fra alle som har

Jeg ville pakke kurvene som følgende, nummereret efter gennemstrømnings
retningen (fra neden):

1: Keramik rør (Hvide ringe), afsluttet med en grov filter svamp.

2: Groft kantet grus, 6-8 m.m.

3. Filtervat (pak det ikke for tæt).

>PS: Vandet er blevet krystal klart - herligt! Det var ikke muligt med
>det gamle interne filter...

Kullet, har den egenskab at det tiltrækker de allermindste partikler, og kan
være grunden til at dit vand er ekstra klart. Jeg mener dog at det maks har
en levetid på ca. 3 mdr, og er relativt dyrt at udskifte. Hvis du vil bruge
kul bør du placere det øverst, for at give det maks levetid. Afslut evt igen
med filtervat.

mvh
René Krogh