Hvilke lysstofrør skal jeg vælge?
Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 04-02-02 11:35

Jeg skal have skiftet rør i et par af mine akvarier, ogville gerne høre
andres mening om hvilke rør der er bedst til et planteakvarie.

På forhånd tak

Peter Adolfsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-02-02 16:41

"Peter N Adolfsen" <padolfsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Jeg skal have skiftet rør i et par af mine akvarier, ogville gerne høre
> andres mening om hvilke rør der er bedst til et planteakvarie.

Jeg foretrækker Triton, de giver kratigt lys, flotte farve, og algerne
flipper ikke ud pga. dem.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-02-02 19:57

"Peter N Adolfsen" <padolfsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have skiftet rør i et par af mine akvarier, ogville gerne høre
> andres mening om hvilke rør der er bedst til et planteakvarie.
>
> På forhånd tak
>
> Peter Adolfsen

Jeg er helt enig med Søren i at Triton er gode rør - og bruger dem også selv
!

Men der er også andre gode rør - og også dårlige - og i den dårlige ende vil
jeg lige advare mod Grolux, som nogle akvariehandlere kan finde på at
anbefale - de er gode til gartnerier - men ikke særlig egnede til akvarier !

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 05-02-02 00:26

On Mon, 4 Feb 2002 19:57:21 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.dk>
wrote:

> [...]
>anbefale - de er gode til gartnerier - men ikke særlig egnede til akvarier !

Måske endnu vigtigere: Skift rørerne ud en gang om året.

carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Peter N Adolfsen

Dato : 07-02-02 10:32

Tak for svarene.
Jeg har tidligere, i min akvaristiske ungdom, gjort erfaringer med Grolux,
og er enig i at de ikke er den bedste løsning. Derefter begyndte jeg at
bruge Philips 94/Osram 22, hvilke er meget effektivt og anbefalelses
værdigt: Disse kan købes i en lys butik for ca. 80 kr stk. ,hvilket jo kun
tæller i den positive retning. Problemet er bare at disse modeller, så vidt
jeg har erfarret kun kommer i størrelserne 18W og 36W, og jeg skal også
bruge et par i størrelsen 30 W og 15 W.

Mvh. Peter Adolfsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-02-02 00:16

> jeg har erfarret kun kommer i størrelserne 18W og 36W, og jeg skal
også
> bruge et par i størrelsen 30 W og 15 W.

prøv evt. philips Aquastar. De _kan_ være billige i lysbutikker, fx. 85
kr for 36W i lysarmaturlageret i borgergade i Kbh.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734