Form-felter skal udfyldes
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 04-02-02 11:32

Hvordan kan jeg definere at et felt i en formular skal udfyldes, inden
formularen kan sendes? Kan man få en fejlmeddelse på selve formularsiden,
hvis et "tvungent" felt ikke udfyldes?

Mvh.
Lisa

Fra : scn

Dato : 04-02-02 12:05

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse news:3c5e62cb$0$62866$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvordan kan jeg definere at et felt i en formular skal udfyldes, inden
> formularen kan sendes? Kan man få en fejlmeddelse på selve formularsiden,
> hvis et "tvungent" felt ikke udfyldes?

Ja..
hvis email er nødvendigt så sådan her:

<input class="felt" type="text" name="email" size="40">
<input type=hidden name="required" value="email">

der kan fyldes flere felter på:

<input class="felt" type="text" name="email" size="40">
<input class="felt" type="text" name="krav2" size="40">
<input class="felt" type="text" name="krav3" size="40">
<input type=hidden name="required" value="email,krav2,krav3">

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 04-02-02 12:22

Jeg må have mere hjælp...

Hvis koden ser sådan ud:
<FORM METHOD="post" ACTION="mailto:mail@solskin.dk" ENCTYPE="text/plain"
onSUBMIT="window-alert

('Din tilmelding bliver sendt...')">

<DIV CLASS="formular">Medlemsnr.</DIV><INPUT NAME="medlemsnr." SIZE="15"
MAXLENGTH="5" TABINDEX="1">

Hvordan skal jeg så kode, for at der kommer en fejlmeddelse, hvis feltet
ikke bliver udfyldt ved "submit"?

Hej fra Lisa

***

Fra : scn

Dato : 04-02-02 12:39

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse news:3c5e6e98$0$62885$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> MAXLENGTH="5" TABINDEX="1">
>
> Hvordan skal jeg så kode, for at der kommer en fejlmeddelse, hvis feltet

Hovsa, den glemte jeg....
Her er noget af den kode jeg bruger:

<form method="post" action="/cgi-bin/formmail/FormMail.pl">
<input type="hidden" name="recipient" mailto:value="webmaster@domæne.dk>
<input type="hidden" name="subject" value="forudbestemt emne">
Navn:<br>
<input class="felt" type="text" name="realname" size="40"><br>
E-mail:<br>
<input class="felt" type="text" name="email" size="40"><br>
Kommentar:<br>

<input class="knap" type="submit" name="send" value="Send">
<input class="knap" type="reset" name="nulstil" value="Nulstil">
<input type="hidden" name="redirect" value="http://www.domæne/kontakt-modtaget.htm">
<input type=hidden name="required" value="realname,email">
<input type="hidden" name="missing_fields_redirect" value="http://www.domæne.dk/kontakt-fejl.htm">
</form>

action="/cgi-bin/formmail/FormMail.pl er den sti jeg har fået oplyst af min udbyder

Håber dette hjælper

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 04-02-02 15:43

> [...]
> Hvordan kan jeg definere at et felt i en formular skal udfyldes, inden
> formularen kan sendes? Kan man få en fejlmeddelse på selve formularsiden,

Tag et kig på følgende artikel: http://html.dk/artikler/00016/

Et eksempel på implementeringen har jeg på min egen side:
http://www.kyndsberg.dk/gaestebog/tilfoej.asp

Hvis du har mulighed for det er serverside validering dog at foretrække (Må
jeg med skam erkende, eftersom jeg jo selv bruger klientside).

F.eks. standardformularerne hos de store udbydere (Hvistnok oftest Mats
formmail) har en indbygget validator der tester indputtet på serveren. Det
står alt sammen i dokumentationen på din udbyders supportsider. Fordelen ved
serversidevalidering er valideringen ikke er afhængig af hvilken opsætning
og hvilken klient der poster formularen.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 04-02-02 16:42

Tak for hjælpen - det virker søreme! Det er rigtig dejligt.

Hej fra Lisa

***