Efterlysning
Fra : J.Vestergaard

Dato : 04-02-02 20:26

Jeg har hørt at der eksisterer en gruppering et eller andet sted i Jylland
som kaldes "De højhellige". Gruppen er vist nok sammenlignelig med Amish i
USA, omend ikke imod moderne teknologi. Er der nogen der ved noget om dem?

Mvh
Jørgen V

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-02-02 15:36

"J.Vestergaard" <jvestergaard@privat.dk> wrote in message
> [...]
> USA, omend ikke imod moderne teknologi. Er der nogen der ved noget om dem?

Ja, det gør jeg.

De findes i området umiddelbart stik nord for Herning,
i landsbyerne Sunds, Gullestrup og Tjørring,
specielt mange bor i landdistriktet ved Tjørring
og Trælund.

Jeg var rundt på alle skolerne i Herning kommune
for en del år siden med et skolemateriale om den kirke,
jeg tilhører, og kom derfor uforvarende til at køre til
en skole, som åbenbart tilhørte dette kirkesamfund.
Det var godt nok noget af et kulturchok. Lærerne, som
der var to af, var gamle mænd i sort tøj. Lærerværelset
et lille hummer med tre træstole osv. Jeg tror ikke, at jeg
fik lejlighed til at give dem skolematerialet, for de begyndte
i stedet en længere debat omkring deres syn på dåben.

Siden har jeg arbejdet med slægtshistorie, også med
den lokale, og har derfor også været i de gamle kirkebøger
for netop dette område. Det er specielt interessant, fordi
der umiddelbart før grundloven af 1849 optræder en frygtelig
masse hjemmedåb, udført af faderen, umiddelbart efter fødslen.
Det viser sig, at disse mennesker tror, at hvis et spædbarn dør
uden dåb - så er det fortabt til Helvede. Og så kan man jo egentlig
godt forstå deres trang til hjemmedåb, ikke?

De er lidt nemme at genkende i bybilledet, hvis man er opmærksom
på det. De kører altid i meget gamle biler (f.eks. Lada stationscars)
damerne er altid i lange skørter, har en masse unger på slæb osv.
Og piger og kvinder har altid langt hår. Jeg mener også, at vi har
haft en ansat på min arbejdsplads. Hun ville hellere læse et stykke
i Bibelen, end holde kaffepause med kollegerne. De gav anledning
til både grin og snak, naturligvis.
En gammel veninde fortalte mig også, at deres børn ikke måtte
lege med hendes, fordi "de ikke var kristne". Men børnene havde
protesteret og sagt, at de nu havde set et billede af Jesus på væggen,
så selv om børnene ikke var barnedøbt, så var de nu kristne alligevel.

Skolen ligger på Sebbesandevej i Tjørring:

Tjørring Kristne Friskole

Sebbesandevej 5
Tjørring
7400 Herning
Tel 97268939

Fax
Mob 96294939

Så mon ikke du kan henvende dig her, hvis du har brug
for direkte informationer?

Hvad skal du forresten bruge informationerne til?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : J.Vestergaard

Dato : 05-02-02 01:58

> Hvad skal du forresten bruge informationerne til?
>
> Med venlig hilsen
> Bodil.

Jamen, jeg har stor respekt for sådanne folk som er kompromisløse! Og når nu
de tror sådan så...

Jeg kunne godt tænke mig at besøge det samfund, så tak for information.

Mvh
Jørgen V

Fra : Live4Him

Dato : 04-02-02 17:12

Gider du ikke godt indstille dit ur.
Det er nemmere når indlæggene kommer i kronologisk orden - tak.

jørgen.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''
'''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : J.Vestergaard

Dato : 05-02-02 18:13

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> Gider du ikke godt indstille dit ur.
> Det er nemmere når indlæggene kommer i kronologisk orden - tak.
>
> jørgen.
>
> '''''''''''''''''''''''''''''''''''
> '''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jo, jeg ville meget gerne, men jeg bruger en lånt PC til min internetadgang.
Jeg har talt med PC'ens ejer og han kan ikke løse problemet. Uret i PC'en
går korrekt!

Måske har du et hint???

Mvh
J.V.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 09:42

"J.Vestergaard" <jvestergaard@privat.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jo, jeg ville meget gerne, men jeg bruger en lånt PC til min
> internetadgang. Jeg har talt med PC'ens ejer og han kan
> ikke løse problemet. Uret i PC'en går korrekt!
>
> Måske har du et hint???

Den står med en forkert tidszone. Det ser ud til at den står til noget
i stil med New York tid og ikke skandinavisk. Dit indlæg blev
tidsstemplet således: Date: Tue, 5 Feb 2002 09:13:28 -0800.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : J.Vestergaard

Dato : 05-02-02 19:29

> [...]
> i stil med New York tid og ikke skandinavisk. Dit indlæg blev
> tidsstemplet således: Date: Tue, 5 Feb 2002 09:13:28 -0800.

"Så fik vi vist lige det på plads!!"

Tak

Mvh
JV

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-02-02 10:52

> "Så fik vi vist lige det på plads!!"
>
> Tak
>
> Mvh
> JV

Ja, lige bortset fra, at du igen har sat din
tidszone til New York.

Vh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 11:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:a3o9qq$sje$1@sunsite.dk...

> Ja, lige bortset fra, at du igen har sat din
> tidszone til New York.

Nej tidszonen ser nu ud til at være korrekt.
Date: Tue, 5 Feb 2002 19:29:08 +0100

Og så har jeg i mellemtiden fundet ud af at det slet ikke var New York
tid (østkysttid) men Pacific time (vestkyst tid) hans computer var
indstillet til! - slige fejltagelser skal ikke gentage sig, - før
tidligst næste gang

Men til gengæld tyder det på at PC'ens ur nu står forkert.

Ved omstilling af tidszonen skal man samtidig sikre sig at uret også
bliver sat korrekt!

Fra : J.Vestergaard

Dato : 05-02-02 11:27

Her kommer en laaang teknisk indviklet forklaring!

1. indstille tidszone

2. sende mail til gr.

3. se "forkert" tid igen (grrr)

4. indstille klokke

5. sende mail

6. se at mails nu arrangeres efter gal kronologi

7. forsøge at forklare

8. indse at også denne forkertplaseres

9. skrive hjfgjfj......

10....

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-02 13:26

> Her kommer en laaang teknisk indviklet forklaring!

[ ... ]

Nu ser det altså ud til at det er blevet rigtigt!

Fra : J.Vestergaard

Dato : 05-02-02 10:27

Nej!!!

Men nu!

JV

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 04-02-02 21:05

> Jamen, jeg har stor respekt for sådanne folk som er kompromisløse! Og når
nu
> de tror sådan så...
>
> Jeg kunne godt tænke mig at besøge det samfund, så tak for information.

Hvis du ender med at besøge dem, må du da meget gerne skrive tilbage til
gruppen med dine oplevelser :)

Mvh Stig