IP,TCP & UDP porte
Fra : Tex Tofte

Dato : 04-02-02 09:20

Hejsa alle

Er der nogen der har et godt link til sammenhængen mellem IP, TCP & UDP
Porte på diverse services.

Det er nemt at finde mellem TCP/UDP porte og services, men jeg kan ikke
altid finde IP porten.

Eks. HHTP (Web) bruger TCP port 80 og IP port 6
FTP bruger TCP port 21 og IP port 6
Ping bruger UDP port 8 og IP port 1

Jeg går og roder med lidt TCP/IP filtering og ønsker derfor en oversigt over
disse.

Har kigget på www.iana.org men uden held.

På forhånd tak,

Tex

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-02 12:05

On 4 Feb 2002 09:20:09 +0100, "Tex Tofte" <it@fredericiashipping.dk>
wrote:

>Det er nemt at finde mellem TCP/UDP porte og services, men jeg kan ikke
>altid finde IP porten.

Det hedder ikke "IP-porte", men "IP-protokoller". TCP og UDP er
IP-protokoller, og det samme er ICMP, GRE, m.fl.

Ikke alle af de protokoller har underlæggende porte, på samme måde som
TCP og UDP har det.

>Eks. HHTP (Web) bruger TCP port 80 og IP port 6

IP protokol 6 = TCP

> FTP bruger TCP port 21 og IP port 6

IP protokol 6 = TCP

> Ping bruger UDP port 8 og IP port 1

IP protokol 1 = ICMP
Det, du så nok har set her er ICMP-type 8, der rigtigtnok er "Echo"
(og ICMP-type 0 er så "Echo reply").

--
- Peter Brodersen

Fra : Tex Tofte

Dato : 04-02-02 13:05

Hej Peter

Tak for svaret. Jeg kunne heller ikke få det helt til at passe.

Dvs. når jeg ønsker at anvende IP Packet Filtering på mit netværkskort på
hhv TCP og UDP skal jeg tillade traffik på følgende IP porte (Ja, det er
hvad M$ kalder dem, jeg er enig i at de ikke kan være andet end protekoller)
6 og 17 og så filtrere på de enkelte TCP/UDP porte.

Har jeg fattet det rigtigt ?

Mvh.

Tex

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-02 13:18

On 4 Feb 2002 13:05:12 +0100, "Tex Tofte"
> [...]

> hvad M$ kalder dem, jeg er enig i at de ikke kan være andet end protekoller)
> 6 og 17 og så filtrere på de enkelte TCP/UDP porte.

I W2K kan man filtrere på TCP- og UDP-porte, samt IP-protokoller.
Og det er heldigvis også, hvad Microsoft kalder det.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-02 13:17

On 4 Feb 2002 09:20:09 +0100, "Tex Tofte"
<it@fredericiashipping.dk> wrote:

> Eks. HHTP (Web) bruger TCP port 80 og IP port 6

Ikke IP-port, IP-protokolnummer.

HTTP er TCP-port 80. TCP er IP-protokol 6.

> FTP bruger TCP port 21 og IP port 6
> Ping bruger UDP port 8 og IP port 1

Ping er normalt ICMP type 8 (echo) og 0 echo reply.

> Har kigget på www.iana.org men uden held.

http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers
http://www.iana.org/assignments/port-numbers
http://www.iana.org/assignments/icmp-parameters

HTH,
-A

Fra : Tex Tofte

Dato : 04-02-02 14:04

Hej Asbjørn

Under TCP/IP filtrering hedder det TCP Porte / UDP Porte og IP Porte (ikke
protekoller).

Det hedder det ihvertfald på min Windows 2000 Professionel.

Tak for links til siderne på IANA. Fatter ikke jeg ikke selv kunne finde
dem, men sådan er jo engang imellem. Det er den gode gamle historie om
skoven og træerne.

Mvh.

Tex

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-02 14:10

On 4 Feb 2002 14:03:46 +0100, "Tex Tofte"
<it@fredericiashipping.dk> wrote:

> Under TCP/IP filtrering hedder det TCP Porte / UDP Porte og IP
> Porte (ikke protekoller).

Det er i så fald den danske oversættelse, der er defekt. (Og så
er det ikke første gang, når softwaren kommer ud af Redmond).

> Det hedder det ihvertfald på min Windows 2000 Professionel.

Ikke i min (US).

-A

Fra : Tex Tofte

Dato : 04-02-02 14:19

Hej

Jep, det er en fejl i den danske version. Har ligge kigget på min
Terminalserver og der står ganske rigtigt protecols

Tex