Blodtype og graviditet
Fra : Nyberg

Dato : 03-02-02 21:35

Hej i gruppen.

Jeg har en lidt speciel blodtype Rh B negativ, mit første barn på 2 år har
sin fars blodetype Rh positiv, så derfor fik jeg en indsprøjtning med anti D
da han blev født, nu har jeg for 3 uger siden aborteret, i 11 uge. Kan det
have nogen sammenhæng? - og kan det være fordi man frastøder barnet. Pga.
blodtypen fik jeg endnu en indsprøjtning med Anti D, efter at have
aborteret, da de ikke kunne sige hvad blodtype dette barn havde. Så er
spørgsmålet kan det ske igen og kan man være 100 % sikker på at Anti D
virker, lægerne kan jo aldrig sige noget med sikkerhed, og det kan de hller
ikke i dette tilfælde.
Er der nogen af jer der har erfaringer med dette eller kender nogle sider
hvor man kan læse om dette? Net doktor har ikke rigtig noget.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh.

Malene

Fra : Milea

Dato : 04-02-02 19:07

"Nyberg" <Nyberg@T-Online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen af jer der har erfaringer med dette eller kender nogle sider
> hvor man kan læse om dette? Net doktor har ikke rigtig noget.

Hej Malene

Jeg tror ikke at barnets blodtype har været grunden til at du har aborteret,
men måske helt andre årsager. Tit går naturen jo sine egne veje, dvs.
'skiller' de foster fra som måske ikke ville kunne overleve en fødsel. Tit
hører man jo, at der har kunne været noget galt med foster i et tidligt
stadie, evt. kromosonfejl m.m, men det er jo i sidste ende kun videnskaben
som kan svare på det spørgsmål *S*

Jeg har også blodtypen B rhesus negativ, og min første datter var Rhesus
positiv, og jeg var igennem sammen procedure med Anti-D. Dette stof får man
jo netop, i tilfælde af, hvis barnets blod danner sig med sit eget. Hvor
store chancer der er for at få et rhesus positivt barn, når man selv er
Rhesus negativ er vist nok 25-50 %. Ud af 3 børn, har jeg kun et der er
Rhesus Positiv.

http://www.hs-blodbank.dk/ klik på: hvilke typer er der brug for......og du
vil kunne se hvordan blodtyper 'nedarves' fra mor og far

http://www.hamsterland.dk/genetik.htm her gåes der lidt mere til bunds i
nedarvningen og div. kromonoser *S*

Håber at det er til lidt hjælp, og bedre kan besvare dine spørgsmål og
tanker *S*

Mvh. Milea

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-02-02 16:35

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg spørge min egen læge om disse
blodtype-,anti-D-spørgsmål. Hvad angår din spontane abort har jeg selv
haft en på omtrent samme tidspunkt i graviditeten. Ifølge min læge
"mislykkes" over 70% af alle graviditeter før 12 uge, da det er her det
vigtigste "konstruktionsarbejde" foregår. Efter 12 uge er det primært
modning samt at vokse, fosteret bruger energien på. Jeg ved godt at
tallet er chokerende højt og de allerfleste mislykkede graviditeter
afbrydes før man når at opdage at man har været gravid, heldigvis, for
det er ikke så rart at gå og glæde sig for så at miste barnet. Jeg
tænker da også tit på om det mon var en dreng eller en pige og på hvem
det barn mon ville være blevet til hvis det ikke var gået galt. Det er
desværre ikke noget man bare lige glemmer. Men jeg kan da fortælle dig
at min veninde har to skønne unger, hun er også B Rh negativ. Så bare
klø på, det skal nok lykkes. Held og lykke.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen