/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
GPS tændt i fly?
Fra : Grethe / Sportslex


Dato : 03-02-02 18:12

Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/
Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
interesse for sport, bjergvandring og skiløb.



 
 
Martin Højriis Krist~ (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 03-02-02 18:12

"Grethe / Sportslex" <grethe_anaeus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3c5d6ecb$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?

Tjaa, de fleste modeller indeholder ingen radiosendere..

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



N. Foldager (25-02-2002)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 25-02-02 15:04


>> Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Tjaa, de fleste modeller indeholder ingen radiosendere..

Nej, men de udsender alligevel stråling, som teoretisk kan forstyrre
anden elektronik.

Reglen på de fleste fly er, at man ikke må have elektroniske apparater
tændt under start og landing. Ofte nævnes som eksempel cd-afspillere,
som heller ikke er radiomodtagere.

Man gør klogt i at spørge.

Venlig hilsen

Niels Foldager



Klaus Alexander Seis~ (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 03-02-02 18:19

Grethe skrev:

> Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?

Men tror du at den vil kunne modtage signalerne? Hvis jeg går inden-
døre, eller blot ind i en bøgeskov med tæt bladhang, med min GPS-dims,
bliver signalerne hurtigt for svage til at kunne bruges.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Grethe / Sportslex (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Grethe / Sportslex


Dato : 03-02-02 19:37

"Klaus Alexander Seistrup"...
> Men tror du at den vil kunne modtage signalerne?
>Hvis jeg går indendøre, eller blot ind i en bøgeskov
>med tæt bladhang, med min GPS-dims, bliver
>signalerne hurtigt for svage til at kunne bruges.

Ville du købe en GPS i dag på baggrund af din nuværende viden om
begrænsningerne i brug af GPS?

Hvilken GPS kan anbefales til vandringsbrug
(og som legetøj tillige... )?

eTREX-modellerne er ret lækre, men det skal vel være mindst Ventura,
der skal investeres i? Hvor meget bedre er Legend eller Vista? Eller
slår Garmin GPS 12 stadig dem alle?

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/
Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
interesse for sport, bjergvandring og skiløb.





Klaus Alexander Seis~ (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 03-02-02 20:28

Grethe skrev:

> Ville du købe en GPS i dag på baggrund af din nuværende viden
> om begrænsningerne i brug af GPS?

Ja, men jeg ville muligvis anskaffe mig en bærbar antenne hvis jeg
ofte skulle arbejde under vanskelige forhold.

> Hvilken GPS kan anbefales til vandringsbrug
> (og som legetøj tillige... )?

Jeg har en Garmin eTrex - den er jeg ret glad for. Den er lille og
handy, og den kan hvad jeg har brug for.

> eTREX-modellerne er ret lækre, men det skal vel være mindst
> Ventura, der skal investeres i? Hvor meget bedre er Legend
> eller Vista? Eller slår Garmin GPS 12 stadig dem alle?

Jeg købte min eTrex for ca. 1½ år siden og jeg har ikke fulgt med i
hvad der er - og hvad der er kommet - på markedet, så jeg må være dig
svar skyldig.

Når du har fået dig en GPS-dims, hvis du da ikke allerede har en, så
husk at besøge <http://geocaching.com/> og <http://confluence.org/>.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

N. Foldager (25-02-2002)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 25-02-02 15:04

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Men tror du at den vil kunne modtage signalerne?

Hvis man sidder ved vinduet kan man ofte fange et par satelitter, men
som regel ikke nok (3-4) til at man kan bruge GPSeren.

Den eneste gang, jeg har kunnet bruge GPS i et fly, var ombord i en
DC-3.

Visse Garmin-enheder (bl.a. en af mine) slår fra, når man kører
hurtigere end 99 miles/hr = 160 km/t. Så kan den ikke bruges i fly.
Den samme enhed i fly-versionen (og uden denne begrænsning) koster
nemlig meget mere.

Venlig hilsen

Niels Foldager




Grethe / Sportslex (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Grethe / Sportslex


Dato : 25-02-02 20:25

"N. Foldager" skrev i en meddelelse...
> >Men tror du at den vil kunne modtage signalerne?
> Hvis man sidder ved vinduet kan man ofte fange et par satelitter,
> men som regel ikke nok (3-4) til at man kan bruge GPSeren.
> Den eneste gang, jeg har kunnet bruge GPS i et fly, var ombord i en
> DC-3.

Nu ved jeg ikke, hvilken GPS (GPS'er) du har prøvet, men her et svar,
jeg har modtaget privat vdr. dette:

"Er netop hjemvendt fra kursus i vest Grønland. Tændte for min gps
e-treks summit i flyveren. Holdt op til vinduet virkede den helt fint.
Jeg fik både position og fart der var korrekte."

Forhandleren, hvor jeg har købt min eTrex Vista oplyste også, at han
selv havde prøvet med stor succes, og det med flere forskellige
Garmin-gps'er.

> Visse Garmin-enheder (bl.a. en af mine) slår fra, når man kører
> hurtigere end 99 miles/hr = 160 km/t. Så kan den ikke bruges i fly.
> Den samme enhed i fly-versionen (og uden denne begrænsning) koster
> nemlig meget mere.

Kunne du lokkes til at fortælle, hvilke Garmin-enheder det drejer sig
om?

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/
Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
interesse for sport, bjergvandring og skiløb.



N. Foldager (26-02-2002)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 26-02-02 00:19

Jeg skrev:

>> Hvis man sidder ved vinduet kan man ofte fange et par satelitter,
>> men som regel ikke nok (3-4) til at man kan bruge GPSeren.
>> Den eneste gang, jeg har kunnet bruge GPS i et fly, var ombord i en
>> DC-3.

Grethe skrev:

>Nu ved jeg ikke, hvilken GPS (GPS'er) du har prøvet, men her et svar,
>jeg har modtaget privat vdr. dette:
>
>"Er netop hjemvendt fra kursus i vest Grønland. Tændte for min gps
>e-treks summit i flyveren. Holdt op til vinduet virkede den helt fint.
>Jeg fik både position og fart der var korrekte."

(Hvo'n ved han det?)

>Forhandleren, hvor jeg har købt min eTrex Vista oplyste også, at han
>selv havde prøvet med stor succes, og det med flere forskellige
>Garmin-gps'er.

Med hensyn til at fange satelitter nok i et fly, tror jeg ikke, at
GPS-enheden er det væsentlige. Snarere flytypen, den plads, man har i
flyet, rudens type og så, selvfølgelig, den øjeblikkelige
satellitkonfiguration. Hvis man lægger GPSeren i cockpittets
frontrude, er jeg ikke i tvivl om, at den vil få satelitter nok; som
det også oftest er tilfældet i en bil. I flyet har man (forhåbentlig)
en fri horisont.

Fra et passagersæde i et rutefly er det straks sværere. Ruden er
lille, og der er ekstra plasticlag, som forhindrer, at GPSeren kan
komme ud til yderruden og få et ordentligt synsfelt. Men selvfølgelig
kan man være heldig, at der er satelitter nok uden for vinduets snævre
synsfelt. Metalfiltre i ruderne kan også være en hindring, der
tilsyneladende også spiller en rolle i visse toge og busser.

>> Visse Garmin-enheder (bl.a. en af mine) slår fra, når man kører
>> hurtigere end 99 miles/hr = 160 km/t. Så kan den ikke bruges i fly.
>> Den samme enhed i fly-versionen (og uden denne begrænsning) koster
>> nemlig meget mere.

>Kunne du lokkes til at fortælle, hvilke Garmin-enheder det drejer sig
>om?

Den med 99 miles/hr (160 km/t) begrænsning hedder Garmin GPS 40. Jeg
har ikke prøvet om min Garmin GPS 12 har begrænsningen.

Alle kommercielle GPS-enheder slår i øvrigt fra ved højder over 18 km
og hastigheder over 500 m/sek.

Venlig hilsen

Niels

Søren Kongstad (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Søren Kongstad


Dato : 03-02-02 19:27


"Grethe / Sportslex" <grethe_anaeus@hotmail.com> wrote in message
news:3c5d6ecb$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?
>

De sidste par gange jeg har været ude at flyve var det forbudt at have
elektriske instrumenter tændt under start og landing, og radiomodtagere, og
sendere skulle være slukket under hele flyvningen.

En GPS går vel ind under radiomodtager

Det er under en måned siden jeg sidst fik den svada så det gælder vist
stadig.

Søren



Lars Bo Wassini (08-02-2002)
Kommentar
Fra : Lars Bo Wassini


Dato : 08-02-02 14:48

>
> "Grethe / Sportslex" <grethe_anaeus@hotmail.com> wrote in message
> news:3c5d6ecb$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> De sidste par gange jeg har været ude at flyve var det forbudt at have
> elektriske instrumenter tændt under start og landing, og radiomodtagere,
og
> sendere skulle være slukket under hele flyvningen.
>
> En GPS går vel ind under radiomodtager

Hvad så med radiostyrrede armbånds- og vækkeure

--
Med venlig hilsen

Lars Bo Wassini (http://www.wassini.dk)
Billeder fra Fyn : http://www.fynbilleder.dk
"Søren Kongstad" <spamm@kongstad.net> wrote in message
news:a3jve1$1r9$1@sunsite.dk...



Niels Erik Danielsen (03-02-2002)
Kommentar
Fra : Niels Erik Danielsen


Dato : 03-02-02 19:49


"Grethe / Sportslex" <grethe_anaeus@hotmail.com> wrote in message
news:3c5d6ecb$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det tilladt at have tændt en GPS i et fly (altså som passager)?

Jeg fandt dette på
http://www.italianflightsafetycommittee.org/ifsc/pdf/airbus6/Minutes%206th%2
0Flight%20Safety%20Conference.PDF

citat:
Interference From Portable Electronic Devices

There was also a related question concerning the use of handheld GPS
receivers. Airbus Industrie
stated that there was no evidence to suggest that these devices were unique
and that they should be
treated like all other non-transmitting equipment.
Another participant asked the presenter if mobile phones could be used while
on the ground. The
answer was no and that there were heavy fines in his country for using
mobile phones at anytime while
in an aircraft.
One attendee asked about shielding aircraft from potentially harmful
radiation. Airbus Industrie stated
that the fly-by-wire aircraft incorporated extensive shielding from radio
frequency interference in the
flight control system. During certification testing, it was demonstrated
that this shielding provide
adequate protection from very high power transmitters. Therefore, portable
electronic devices would
not affect operation of the fly-by-wire systems.

Se også:
http://www.italianflightsafetycommittee.org/ifsc/pdf/airbus6/pdf/Tuesday/Int
erference%20From%20Portable%20Electronic%20Devices.PDF



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste