Tegnsæt?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-02-02 23:06

Hvordan sætter man Outlook 2000 til at benytte tegnsæt ISO-8859-1 til
udgående post?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 03-02-02 09:34

De eksisterende muligheder afspejles under Format/Tegnsæt. Mit gæt er at de
anførte to ISO´er er hhv. 850 og 865 men jeg husker det ikke. Hvis du har
installeret WRK (Win98), så kan netop disse to installeres til DOS.
pre

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-02-02 22:03

pre <send@ingen.mail> wrote:

> De eksisterende muligheder afspejles under Format/Tegnsæt. Mit gæt er at
> de anførte to ISO´er er hhv. 850 og 865 men jeg husker det ikke.

øh...hos mig ser der da ud til at være mere end to valgmuligheder!(?) Og
det valg, man her træffes, gælder vel kun for Outlook?

> Hvis du har installeret WRK (Win98), så kan netop disse to installeres
> til DOS.

Kan dette så ændres efter installationen? Hvis ja: Hvordan?

(For jeg har også selv bemærket, at der under boot (nogle gange)
passerer noget tekst vedr. 'tegntabel' og 'code 850')

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 04-02-02 08:38

Mange muligheder, ja, men kun to med henvisning til ISO (i min). Valget
gælder den aktuelle mail og kun ffor Outlook. OE har den samme funktion, og
IE en lignende, men ikke identisk.
WRK ligger på CD´en, på Engelsk under Tools og kan installeres uden videre.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-02-02 18:37

pre <send@ingen.mail> wrote:
> WRK ligger på CD´en, på Engelsk under Tools og kan installeres uden videre.

hm...kan ikke finde den dér!

Til gengæld har jeg fundet: C:\Program Files\Microsoft
Office\Office\1030\Wrkgadm.exe - har den noget med sagen at gøre?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 05-02-02 20:19

UNDSKYLD, dér har jeg vrøvlet lidt!!!! Det er WIN98 CD´en der gemmer på min
WRK, den anden har jeg også på CD, men det er åbenbart en DOS-fil.

Når jeg så tænker tilbage - der var vist noget med at WRK kun findes på
Engelsk og derfor ikke kom med i de Danske versioner. Det var dengang.

Hvis du fortæller mig hvad det egentlig er du gerne vil (ha´), kunne jeg
måske finde en løsning. (Som standard installerer MS det danske tegnsæt 850
til DOS og det skifter jeg om til 865).

Endelig faldt jeg over Indstillinger/Internationale, som har rullelister for
både ind- og udgående mail - altså at man kan vælge en anden standard, som
så midlertidigt kan skiftes for en aktuel mail.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-02-02 16:40

pre <send@ingen.mail> wrote:
> Hvis du fortæller mig hvad det egentlig er du gerne vil (ha´), kunne jeg
> måske finde en løsning. (Som standard installerer MS det danske tegnsæt 850
> til DOS og det skifter jeg om til 865).

Nu ved jeg ikke helt, hvad 865 er - jeg gætter på 'win-1252'??
Men jeg har brug for at kunne skifte - formentlig fra 865 til 850?

> Endelig faldt jeg over Indstillinger/Internationale, som har rullelister for
> både ind- og udgående mail - altså at man kan vælge en anden standard, som
> så midlertidigt kan skiftes for en aktuel mail.

OK - problemet er ikke *min* computer (som er en Mac); problemet er mine
søskendes PCere, som skriver 'mærkelige hieroglyffer' i afsender- og
emnefelterne (når de læses på Mac, altså) - min brors skriver desuden
'·' i stedet for æ,ø og å!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 06-02-02 19:25

Nu kom jeg lidt mere på hjemmebane. Jeg har et hav af tabeller over de
forskellige tegnsæt (symbolsæt, som det hed). Navnene skifter, men
begreberne 850 (Internationale og Dansk/Norske) var en meget brugt
standard, og 865 indeholdt en del flere tegn.
Men, med en enkelt undtagelse, lå Æ Ø Å ikke på sin plads i nummerrækken, og
det gør de heller ikke i dag.
Alt dette gælder for DOS, som også findes, og kan bruges i WIN98. I DOS
bruges Aschii tabellen mens Windows skifter om til Ansi.

For en Winddows bruger viser forskellen sig når man flytter en tekst fra
Windows til DOS eller omvendt. Excel opretholder en funktion, der kan skifte
fra Aschii til Ansi.

Hvis en Mac ikke kan klare den omstilling er der noget forkert og det
hjælper ikke at skifte tegnsæt (næppe endda ved ARIAL-Unikode)

Jeg fisker lidt i nogle kilder og vender forhåbentlig snart tilbage.

pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-02-02 14:00

pre <send@ingen.mail> wrote:
> Hvis en Mac ikke kan klare den omstilling er der noget forkert og det
> hjælper ikke at skifte tegnsæt (næppe endda ved ARIAL-Unikode)

Normalt er der ingen problemer, men fra ganske enkelte Win/MS Office
brugere får jeg emnefelter à là:

Subject: =?Windows-1252?Q?=C5rsbrev_m.m.?=

og 'firkanter' i stedet for æ,ø og å.

Ud over 'charset' er der vist også noget med 'encoding' (fx. '7 bit', '8
bit', Quoted printable') - men det kender jeg ikke meget til.

> Jeg fisker lidt i nogle kilder og vender forhåbentlig snart tilbage.

Lyder lovende! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-02-02 21:51

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Men jeg har brug for at kunne skifte - formentlig fra 865 til 850?

Nu har jeg vist løsningen!(?):
Start menu -> Run; skriv MSCONFIG; tryk Enter
Herved åbnes kontrolpanel 'System Configuration Utility'.
Ved at ændre i 'Config.sys'/'Autoexec.bat' ser det ud til at være muligt
at ændre '850' til noget andet, fx. '865'.
"ser det ud til" - fordi jeg ikke har haft mod til at prøve! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 06-02-02 23:25

Det er fuldstændig rigtigt, men du skal ha´ den rigtige opskrift og den har
jeg. Men det gælder kun for DOS.
Gi´mme lige lidt mere tid, jeg nørkler med noget.
pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 00:36

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Ved at ændre i 'Config.sys'/'Autoexec.bat' ser det ud til at være muligt
> at ændre '850' til noget andet, fx. '865'.
> "ser det ud til" - fordi jeg ikke har haft mod til at prøve! :)

Det har jeg, af næsten samme årsag.

Men selv om jeg ændrede det på begge mine maskiner, fik jeg bøvl med at
bruge netværk, fx mellemrum i filnavne, Ø svjh og andet.
Så det blev skiftet igen til 850.
Men mener jeg løste det ved at konvertere txt filen ved hjælp af
notebook, ..eller var det works ?

Valg ved indlæsning = tekst fra dos / windows.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : pre

Dato : 07-02-02 09:32

1: Her en kommentar fra en Mac-bruger:
Western European ISO (or Windows) is the setting in my OE Prefs, under
"Read"... both do ok displaying the chars described.

2: De famøse 6 bogstaver ligger på samme plads i de tegnsæt der indeholder
dem, også både 850 (Standard for DOS versionen i WIN98) og 865 (som jeg
bruger trods alle protester fra Windows)

3: Jeg sender direkte 3 mails, alle med teksten "Glædelig Jul og godt Nytår"
og er nummererede 1-3. Hvis ingen af dem vises korrekt er det mest
sandsynligt at du mangler enten et program (Exchange?) eller et filter. Men
kan vi ikke lige ta´ én ting ad gangen.

4: Jeg kan se at du bruger Vesturopæisk ISO. Prøv lige at veksle frem og
tilbage mellem den og så Vesteuropæisk Windows. (Som næsten alle andre
bruger).
pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-02-02 11:47

pre <send@ingen.mail> wrote:
> [...]
> og er nummererede 1-3. Hvis ingen af dem vises korrekt er det mest
> sandsynligt at du mangler enten et program (Exchange?) eller et filter. Men

Jo, jo - og jeg har returneret alle tre med korte kommentarer;
'bundlinien' er imidlertid, at ingen af dem var (helt) OK! :(

> 4: Jeg kan se at du bruger Vesturopæisk ISO. Prøv lige at veksle frem og
> tilbage mellem den og så Vesteuropæisk Windows. (Som næsten alle andre
> bruger).

øhm..'Vesteuropæisk Windows' på en Mac?? ;)

Nu bli'r det hele jo heller ikke lettere af, at TDC news server
øjensynligt lige er gået i strejke!?

(Og sædvanen tro oplyser de på deres statusside intet herom, eller om,
hvornår den igen forventes 'oppe'!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 07-02-02 14:12

Jeg har haft lejlighed til at drøfte problemet med Apple, som fastslår, at
der som regel (99%), ikke er problemer med mailing mellem de to
computertyper. Det fastslås også, at det er den modtagende computer, der
"oversætter" tegn og underlige gerniger til normalt sprog.
Lige nu er mit bedste råd: Find ud af hvad du kan hente af konvertere hos
MS. De er som regel gratis og det er det mest sandsynlige redskab til at
ordne den sag.
pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : pre

Dato : 07-02-02 19:29

Hvis jeg fra starten havde fået at vide, at du brugte Eudora, så havde megen
tid været sparet. Med al respekt for programmet, så er det der fejlen
ligger. Hvis du skifter til OE, som er gratis, så vil alle problemerne
(7-9-13-) være løst. Men det er din egen afgørelse.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-02-02 23:39

pre <send@ingen.mail> wrote:
> Lige nu er mit bedste råd: Find ud af hvad du kan hente af konvertere hos
> MS. De er som regel gratis og det er det mest sandsynlige redskab til at
> ordne den sag.

Mon ikke det man som Mac-bruger kan hente hos MS vedrører såkaldt VPC
(Virtual PC) programmer?
Jeg har i mellemtiden læst, hvad du skriver ang. Eudora vs. OE - men fås
OE til Mac? (uden VPC, som min Mac er for lille/langsom til at bruge!)
Hvis JA - ved du hvor??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 08-02-02 09:13

Mit kendskab til Mac´en er meget begrænset, men her er et klip:
Microsoft® Outlook® Express 5 Macintosh Edition

Overview
With all the powerful new features and its ease of use, you will see for
yourself how Outlook Express 5 is simply the best Macintosh e-mail client
available. Included in this new version is Address Autocomplete, which
intuitively fills in e-mail addresses with a single click of the mouse by
automatically combining the sender information from e-mail messages with the
Address Book. The new Smart Attachments feature lets users drag and drop
e-mail attachments and instantly select the appropriate encoding without
needing to know complex terminology, so attachments are readable the first
time they are opened. Never before has sending and receiving files been so
easy and efficient. Also exciting, the new Junk Mail filter allows the user
to deal with unwanted commercial mail, and includes a plain-English error
log and automatic scheduled downloading for e-mail and news accounts. You
will find the Account Setup Wizard makes account setup a breeze and allows
for seamless importing of e-mail and contacts from other e-mail
applications. The Multiple Account Manager functions as an information hub,
managing and consolidating multiple e-mail accounts, including IMAP and POP
accounts as well as the MSN™ Hotmail™ Web-based e-mail service. To round out
this list, Outlook Express 5 will also synchronise contacts with 3Com Palm
Organisers, making it possible to access important contact information from
anywhere.

Benefits
This latest version has support for key Apple technologies such as
Macintosh Drag and Drop, Mac OS 8 appearance, and also full AppleScript
support. Outlook Express 5 is undoubtedly the best e-mail client for the
Macintosh on the market today

Visit the Worldwide Sites page for links to information on products
available worldwide.
----

Last Updated 7 February 2002
© 2001 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.

Jeg kan ikke lige sige hvorfra den kan hentes, ej heller om den fås alene
(uden IE), men prøv først WindowsUpdate, næst den danske MS-hjemmeside.
pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-02-02 11:51

pre <send@ingen.mail> wrote:

> Mit kendskab til Mac´en er meget begrænset, men her er et klip:
> Microsoft® Outlook® Express 5 Macintosh Edition

Tak for det - jeg forhører mig nærmere i dk. edb.mac.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : pre

Dato : 08-02-02 15:42

Selvfølgelig kan du ha´ glæde at den NG, men det du har brug for lige nu og
her, er programmer der får din Mac til at virke som den skal. Og alle de
ting får du hos MS, de er gratis, og på WindowsUpdate får du kun mulighed
for at hente hvad der passer til din installation. Men OK det er dit valg.

PS Stop lige med emnet tegnsæt, så vi kan klippe den tråd.
pre
http://home.image.dk/~slavic

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-02-02 23:40

> Til gengæld har jeg fundet: C:\Program Files\Microsoft
> Office\Office\1030\Wrkgadm.exe - har den noget med sagen at gøre?

Det har det med statsgaranti ikke. wrkgadm.exe er arbejdsgruppe
administratorprogrammet til Access. Her kan du oprette arbejdsgrupper i
forbindelse med databasesiskkerhed, men det har ikke meget med tegnsæt at
gøre.

Jan

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-02-02 16:40

Jan Kronsell <adsl43631124@wanadoo.dk> wrote:
> [...]
> administratorprogrammet til Access. Her kan du oprette arbejdsgrupper i
> forbindelse med databasesiskkerhed, men det har ikke meget med tegnsæt at

Tak - det fandt jeg selv ud af, da jeg (efterfølgende) kiggede nærmere
på det (forsøgte at åbne det, faktisk!)

--
med venlig hilsen
Hans