Postfix
Fra : Morten Winther

Dato : 02-02-02 20:51

Hejsa

Jeg har sat postfix op i stedet for sendmail, men jeg kan dig ikke få
postfix til at oprette mapper til de virtuelle brugere. (hver virtual bruger
har et maildir i mysql)

Jeg sat /var/mailmappe/ som base_dir - d.v.s at postfix selv skal oprette
resten af path'et.

Spørgsmålet er hvem der skal eje mappen - chmod o.s.v.

Jeg har denne fejl:

Feb 2 20:34:08 scharlingsvej postfix/virtual[421]: B9CA6FE3F:
to=<mwinther@scharlingsvej.adsl.dk>, relay=virtual, delay=0, status=deferred
(maildir delivery failed: create
/var/mailmappe/scharlingsvej.adsl.dk/mwinther/Maildir/tmp/1012678257.421_3.s
charlingsvej.adsl.dk: Operation not permitted)

Jeg har prøvet med dette:

drwxrwxrwx 3 postfix maildrop 512 Feb 2 20:00 mailmappe

Nogen der kan forklare eller selv kigge i deres opsætning?

/ morten

Fra : Morten Winther

Dato : 02-02-02 20:56

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> wrote in message

> [...]
/var/mailmappe/scharlingsvej.adsl.dk/mwinther/Maildir/tmp/1012678257.421_3.s
> charlingsvej.adsl.dk: Operation not permitted)

Her er lige hele fejlen:

scharlingsvej# tail log/maillog
Feb 2 20:34:08 scharlingsvej postfix/qmgr[280]: B9CA6FE3F:
from=<mw@get2net.dk>, size=1154, nrcpt=1 (queue active)
Feb 2 20:34:08 scharlingsvej postfix/smtpd[430]: disconnect from
cicero1.cybercity.dk[212.242.40.4]
Feb 2 20:34:08 scharlingsvej postfix/virtual[421]: warning: refusing to
mkdir /var/mailmappe/scharlingsvej.adsl.dk: parent directory is writable by
everyone

Hvad betyder det der: writable by everyone ? Det vil sige 777 ikke er godt
nok? Men hvad så?

Er det noget med at man også skal bruge sticky bits? (Hvad det end er for
noget)

/ morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-02-02 20:57

On Sat, 2 Feb 2002 20:55:41 +0100, Morten Winther wrote:

> [...]
> by everyone

> Hvad betyder det der: writable by everyone ? Det vil sige 777 ikke

Postfix nægter at gøre det fordi dine permissions er for usikre. Prøv
at ændre så det ikke er "writable by everyone".

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-02-02 21:33

On Sat, 02 Feb 2002 20:57:01 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Postfix nægter at gøre det fordi dine permissions er for usikre. Prøv
> at ændre så det ikke er "writable by everyone".

755 f.eks.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Winther

Dato : 02-02-02 21:45

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> 755 f.eks.

Det vil den stadig ikke.

Jeg har fået ud af at hvis jeg ændre i mysql så uid er sat til postfix'es
uid så vil den gerne oprette, men ikke når jeg sætter det til min egen
bruger f.eks.

Jeg forstå det ikke liiiige.

/ morten

Fra : Jesper

Dato : 02-02-02 22:14

Morten Winther wrote:

Fra Postfix + Mysql HOWTO:

Additional Notes:

The base directory needs to be owned by whichever user
you chose when installing postfix (in my case, maildrop).
The permissions need to be 0700.
When the first mail is sent to one of your aliases the rest is
auto magically created by Postfix.

--
Jesper

Fra : Morten Winther

Dato : 02-02-02 22:35

"Jesper" <news@skydiver.dkk> wrote in message

> [...]
> The permissions need to be 0700.
> When the first mail is sent to one of your aliases the rest is

Jeps det har jeg prøvet. Men nu kan det godt være jeg spørger dumt: skal de
brugereids der er i mysql være tilføjet til
maildrop gruppen? I så fald hvordan er det lige jeg gør det? Bare ændre
manuelt i etc/group eller skal det gøres på en fancy måde?

/ morten

Fra : Jesper

Dato : 02-02-02 22:16

Morten Winther wrote:

> [...]
> bruger har et maildir i mysql)
>
> Jeg sat /var/mailmappe/ som base_dir - d.v.s at postfix selv skal oprette

Hvordan får brugerne så fat i deres mail? POP3? Hvad bruger du der?

--
Jesper

Fra : Morten Winther

Dato : 02-02-02 22:32

> Morten Winther wrote:

> Hvordan får brugerne så fat i deres mail? POP3? Hvad bruger du der?

Jeg er ikke noget så langt endnu, men jeg regner med teapop som også bruger
mysql.

/ morten