Put & Take vs. "rigtigt fiskeri"
Fra : arthurdent44@hotmail~

Dato : 02-02-02 12:16

Hvad er jeres mening om P&T..... er det noget Fanden har skabt, eller er det
ok?

.. o O (Det skal sgu nok starte en debat) O o .

/Lars

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 02-02-02 12:53

<arthurdent44@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er jeres mening om P&T..... er det noget Fanden har skabt, eller er
det
> ok?

Fint med mig, hvis det drives på en ordentlig måde - kvalitet fremfor
kvantitet. Det letter vel også presset på fiskebestandene i åer og på
kysten.

Mvh.

Martin

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 02-02-02 23:53

Generelt synes jeg også godt om P&T, især hvis man bor i Storkbh. hvor
vandene er meget belastede rent fiskemæssigt. Men nogen gange kan man godt
have fornemmelsen af at der ikke bliver sat fisk ud, hvor 15-20 mand står en
hel dag og fisker uden at fange noget. Så kan man godt føle sig lidt snydt,
hvis man har betalt 150 kr. for det. Men alligevel går jeg også ind for
kvalitet fremfor kvantitet. Jeg sætter også pris på den hele oplevelse, dvs.
natur m.m. Måske kunne man sætte begrænsning på antallet af fiskere ved en
given sø, dermed bliver fiskene heller ikke forstyrret så meget, og er måske
nemmere at fange

vh. Søren

Fra : Ivar Holm

Dato : 02-02-02 13:40

Hvis man er handicappet på en eller anden måde, således at man for eksempel
ikke kan bevæge sig ud til kysten, så er det da helt OK!

Man har jo også "fiskedamme" til byfesterne med nogenlunde samme funktion.

Ivar Holm

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 02-02-02 14:06

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan bevæge sig ud til kysten, så er det da helt OK!
>
> Man har jo også "fiskedamme" til byfesterne med nogenlunde samme funktion.

P&T er helt ok , men det kan ikke slå en tur til havet eller mosen.
Personligt bruger jeg P&T til at holde mit fluefiskeri ved lige om
vinteren(når det kan lade sig gøre for is, vind osv.)

P&T er også et fint sted at tage nybegyndere med, da det næsten altid er
muligt at fange fisk(en fisketur med en 7 årig nybegynder kan godt blive
belastende hvis der ikke kommer bare en eller anden slags fisk på land.)

Om man kan tale om Rigtigt eller Forkert fiskeri ?

Tjaa vi sætter jo også ørreder ud i åen og fanger dem igen senere enten i
åen eller i havet, så man kan vel ikke sige at jagten på ørrederne, selvom
det foregår i P&T kan kaldes for "Forkert fiskeri"
Personligt må jeg dog indrømme at jeg hellere vil fange en havørred i havet
end en regnbue i P&T

Kim Nedergaard

Fra : Mich@el

Dato : 02-02-02 20:39

Hej Kim.

Kim Nedergaard wrote:

> P&T er helt ok , men det kan ikke slå en tur til havet.

Næhhh - en hel dag med rykfiskeri på sundet, se det er rigtigt lystfiskeri,
ikk..

Mvh.

Michael

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 02-02-02 23:04

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kim.

> Næhhh - en hel dag med rykfiskeri på sundet, se det er rigtigt
lystfiskeri,
> ikk..
>

> Mvh.
>
> Michael
>
>jeg ved ikke rigtigt hvad du hentyder til
K nedergaard

Fra : Finn Bech Taabbel

Dato : 03-02-02 15:38

Jeg tror det forligger en lille misforståelse her, Michael mener en dag PÅ
havet med bulefiskeri/rygfiskeri, mens Kim mener er kystur VED havet.
I øvrigt havde jeg selv min flue debut ved et P&T vand.

Venlig hilsen
Finn

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 03-02-02 15:52

Ja jeg håber da det er en misforståelse, jeg kunne ikke i min vildeste
fantas finde på at dyrke den slag "fiskeri"!!

Fra : Karsten

Dato : 02-02-02 20:18

P&T er ok , hvis man tar det for det , det er , tyskerne kalder dem for
"forellenpuff" ( Ørredbordel ) hvilket er meget rammende.
Men et udmærket alternativ til naturen er det da helt sikkert . og et
genialt sted for nybegyndere , her startede min fluekarriere også

--
Karsten Abrahamsen

Fra : Henric

Dato : 03-02-02 21:34

Är det ett "genialsikt" liv för fisken? Sönderstressade fläskberg utan
stjärtfenor...
Viss skillnad mellan att sätta ut småöring i en naturlig miljö och dra upp
bågar till maxvikt i badkar med massvis av andra individer. Skräckexemplet
var regnbågen som påstods ha fått hjärtattack efter 3 minuters "drillning".
Nä, fixar vi till ett biologiskt hållbart fiske beträffande nät längs kuster
och i uppväxtområden är det enligt många biologer tveksamt om p&t hade
behövts för att tillgodose vårt fiskebehov. Vad gäller regleringar av
närfiske ligger Danmark i viss mån före men mycket återstår att rättas till.
Och från det ena till den andra... kan ingen sänka de jävla tjyv-trålarna i
Gille Leje?
/H

Fra : Henric

Dato : 03-02-02 22:34

När jag läste Hobis inlägg kom jag ihåg att jag glömde alla vattendrag som
en gång höll stationär öring här nere i skåne... I relativt stora mängder
också. Vad hände?
Trots att p&t kan vara spännande ibland är det en smärtsam påminnelse om att
det gick åt helvete snett med fisken och fisket. Både fisk och fiskare mår
bäst av att vara ute i det fria. Detta innebär kanske lite mindre fisk på
kort sikt. På lång sikt hoppas jag vi kan återuppbygga naturligare bestånd
som i viss mån kan ersätta fisket, i varje fall efter de fetaste regnbågarna
i de grumligaste dammarna.
Mvh Henric

Fra : Hobi

Dato : 03-02-02 21:45

Hej Lars

Grundlæggende synes jeg P&T er helt ok. Det er en god ide for begyndere, da
der her er gode chancer for, at se en fisk og ligeledes for, at fange en.
Der er ofte god plads udenom, så det er relativt nemt, at fiske med flue, og
det er også ret let, at fange fiskene på flue.
Jeg dyrker selv P&T-fiskeri ind imellem, men der er en ting, jeg absolut
ikke bryder mig om ved dette.......

Hvorfor i himlens navn skal fiskene være så store....???? Når P&T nu er
begyndernes startsted udi fiskeriet, hvorfor kan man da for pokker så ikke
nøjes med, at sætte fisk ud i "normal" størrelse. Der hvor jeg normalt
fisker er gennemsnitsstørrelsen ca. 4-600 gram, hvilket svarer nogenlunde
til den størrelse man kan fange i "den rigtige" natur. ( undskyld
udtrykket ). Der er naturligvis ikke mange som benytter sig af "mit"
P&T-vand, da fiskene jo "er alt for små". Det er sikkert også derfor jeg
synes det er et godt sted.

De begyndere som starter deres lystfiskeri i P&T-vande, har alle chancer
for, at få ødelagt proportionsfornemmelsen. Jeg havde sidste efterår en gut
med ved åen, og han fangede mod alle odds en bækørred på 51 cm. En kæmpefisk
i det vandløb, da der ikke sættes fangstklare fisk ud her.
Han forstod slet ikke at det var en kæmpefisk han havde fanget, tværtimod
ville han sætte den ud igen, da han ikke synes den var stor nok.
Som I sikkert har gættet havde han udelukkende fisket i P&T indtil.

Hvis man vil stoppe størrelsesræset, og nyde at færdes i naturen ( og måske
fange en fisk ), ja så har jeg intet imod P&T, men som det de fleste steder
drives i dag, med gravede brinker og græsplæne, toiletter slikbutik og hvad
der efterhånder er ved, at være ved søerne, ja så siger det mig kun mindre
og mindre.....

--
MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : JAN JENSEN

Dato : 05-02-02 00:53

Hej,

Grundlæggende er jeg ret enig i "Hobi's" synspunkter. Det skulle da lige
være med undtagelse af, at det er let at fange fiskene - jeg synes absolut
ikke der er fangstgaranti ved P&T fiskeri. Forskellen er måske også at jeg
ikke fisker med flue.

Efter min opfattelse er et af de store problemer, at de fleste P&T vande er
alt for overrendte. Og samtidig virker det som om, at kulturen ved denne
form for fiskeri er meget anderledes end den der "normalt" hersker indenfor
lystfiskeriet. Ved P&T vande er der mange som ikke har de fjerneste skrubler
over, at placere sig 4 meter fra en der i forvejen står og fisker. D.v.s. al
fornøjelse over natur og fiskeri nu overskygges af, at man skal til at passe
på ikke at krydse line med vedkommende.

Det er endvidere min generelle oplevelse, at der ved P&T vande kommer flere
af fremmed herkomst end ved andre former for lystfiskeri, og at disse kun
kender meget lidt (eller intet) til de uskrevne regler om adfærd blandt
lystfiskere. Oftest kommer de i større eller mindre grupper, og de har som
regel ingen hæmninger m.h.t. højrøstet tale/råben og ringende
mobiltelefoner.

Ejerne af P&T er i høj grad medvirkende til denne situation. De er næppe
selv de store lystfiskere, men blot "virksomhedsejere" som ønsker at
maksimere deres indtjening - og det er jo et eller andet sted forståeligt
nok. Men på et tidspunkt knækker linen. De udsætter store fisk fordi det
tiltrækker mange folk, men risikoen for at blive "kvalt" i deres egen succes
er stor, fordi mange lystfiskere så begynder at holde sig væk i takt med
naturoplevelsen forsvinder.

Jeg har absolut haft gode oplevelser, men af de nævnte årsager fisker jeg
stort set aldrig ved P&T vande mere.

En P&T med flotte fisk på 2-3 kg med hele finner, lidt nænsomt plejet natur
og uden menneskeskabt "larm" ville i mine øjne godt kunne betragtes som
rigtigt fiskeri.

Knæk og bræk til alle i 2002 !

Mvh Jan

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 05-02-02 03:44

Jeg må desværre give Jan Jensen ret i det med at det især er udenlændinge,
men ofte også "danskere" der ikke har en brik af forståelse for at der er
andre ved vandet, det være P&T eller andre steder. vi er jo ihvertfald et
par stykker som ikke går op i hvor meget vi fanger, men mere i at slappe af
med vores hobby, uden at skulle forstyrres af fulderikker, folk som syntes
det er sjovt a kaste sten efter andres flåd, mv. jeg har desværre også
oplevet at "blive overrendt" af udlændinge, og når jeg har bedt
vedkomende(på en pæn måde) om at vise lidt hensyn, er jeg blevet mødt med
diverse trusler om tæsk eller " nu skulle han lige hente sine venner og så
ku vi jo se om jeg stadig mente han skulle flytte sig" . Jeg vil lige
indskyde at jeg normalt ikke har noget problem med udlændinge(har selv en
invandrer i nærmeste famillie).
jeg har også oplevet at en famillie har stået på Århus havn og fyldt spand
efter spand med alt hvad der kom på krogen( frimærker, hvillinger på 10-12
cm, småtorsk osv.). desværre er det ikke ret let at trænge igennem med at vi
altså har mindstemål og fredningstider, som ALLE bør (læs skal) overholde.
Jeg har dog også mødt udlændinge der godt kendte "reglerne" for hvordan man
opfører sig, og som også bare er ude for at slappe af med deres
lystfiskerhobby.

Kim Nedergaard

Fra : Henric

Dato : 05-02-02 19:47

Känslig fråga men detta bör diskuteras...
Vi vet alla att man inte kan dra en grupp över en kam - några av Sveriges
absolut mest meriterade sportfiskare är av utlänskt ursprung - MEN det är
ett faktum att vi har olika förhållningssätt till tex fiske i olika kulturer
eller folkgrupper. Man kan fråga sig varför begreppet "Taikonfiskare" vuxit
fram. Jag är övertygad om att detta inte är ren rasism ursprungligen utan
erfarenheter av folk med en oacceptabel fiskemoral som ligger till grund,
Att sedan en specifik familj av Zigenare fått namnge alla dessa människor
med olika bakgrund är i sig stolligt och rasistiskt. "Pudelns kärna" är i
varje fall den att i princip alla seriösa fiskare har sett dessa idioter som
klubbar allt dom kommer över och skitar ner med linor och annat i
omgivningen. Tyvärr har det alltför många gånger varit folk som inte kommer
från Sverige ursprungligen.
Där måste alla dra sitt strå - om man upptäcker detta är det bara att tala
om hur vi gör i Sverige (eller Danmark). Ser man någon annan som har problem
med hotfulla individer får man komma till hjälp och visa att detta är en
allmän uppfattning som vi sportfiskare står bakom. Mina erfarenheter är:
"They bark worse than they bite" ...så fega inte utan bara tala om hur man
skall göra för att naturen skall hålla för trycket och för att det skall bli
en trevlig atmosfär kring vattnet..
I slutändan tror jag det är trevligare för alla att ingå i en gemenskap av
värderingar som tillåter barnbarnen att fiska, istället för att ha en spann
småfisk i frysen.
Mvh Henric

Fra : Magnus Harkjær

Dato : 07-02-02 00:10

Kim Nedergaard -> Det med nogle små børn der fanger kan jeg godt huske selv
fra mine yngre dage (er nu stadig kun 18 år :) Men jeg husker specielt én
dag som stadig står klar og tydelig for mig, jeg fangede ca. 30 små Mørk Sej
på Kajen i Thyboron, og jeg fik vidst alle fisk med mig hjem og min mormor
lavede skam også en dejlig middag Men det jeg mener, fordi et par børn
får lov at tage det meste med hjem én gang, synes jeg ikke det gør noget..
Det er med til at skabe nye lystfiskere, for siden den dag har jeg været
fuldstændig forelsket i alt ligefra Rødspætter til Regnbuer.. Nu tilbage til
emnet, tror jeg deler mening sammen med de fleste her i diskussionen, nemlig
kvalitet frem for kvantitet! Der er intet værre end en dag ved søen, hvor
den ene børnefamilie, druk ture for firmaer og andre "sløsede" mennesker
vælter ind og kan ædelægge en hver idyl.. Har dog fundet et ret godt middel
mod dette, i min lokale p&t sø er der som regel ret mange mennesker og de er
tildels også ret frække og ligeglade, men jeg er begyndt at møde op ved søen
allerede ved 04 tiden, fange et par fisk og så hjem efter 2-3 timer når det
"andet folkefærd" ankommer.. Det er ganske enkelt ikke "sjovt" at stå der
med så mange andre mennesker..

Jeg har som mål at få min egen p&t sø engang, hvor fiskene og omgivelserne
skal være smukke, og så er man nok ganske sikker på at slippe for
turristerne, børnefamilierne, druk fester eller langt værre ting (ikke at de
ikke skal have lov at fiske, jeg mener dog at fiskerne er delt, den ene part
ønsker MANGE fisk til billige priser mens de andre går op i et dejligt
fugleliv, flotte fisk og storslåede omgivelser) Det var vidst alt jeg lige
havde i hovedet nu.

/Magnus

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 07-02-02 05:05

"Magnus Harkjær" > skrev:

"Men det jeg mener, fordi et par børn
får lov at tage det meste med hjem én gang, synes jeg ikke det gør noget.."

Det syns jeg heller ikke, MEN det er ikke kun sket een gang jeg har set den
samme famillie stå der ofte og fylde spanden med alt hvad der kom på krogen
og det var ikke børnene der havde en fiskestang i hænderne. de passede sig
selv og blev kun talt til når de skulle ha skælud

jeg får ikke ondt i en vis legemesdel fordi et par unger får en skrubbe der
er 3 cm under målet med hjem, det gjorde jeg også selv da jeg var en knægt,
men på et eller andet tidspunkt må man lære at man ikke bare kan skovle fisk
ind uden hæmninger. det har jeg ihvertfald lært de unger jeg har haft med ud
at fiske(ligesom jeg selv lærte det i sin tid)

Kim Nedergaard

Fra : Magnus Harkjær

Dato : 07-02-02 09:52

Kunne ikke være mere enig med dig der, er det noget der sker mere end et par
gange er det selvfølgelig noget forbandet svineri.. Desværre slipper man nok
aldrig for den slags mennesker.