Session
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 01-02-02 18:50

Hej,

Er der nogle der har et eksempel på et script, der anvender
Session-objektet, hvor man kan tilføje et eller flere numre, også hive dem
ud, der er der på en anden side. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad man
skal gøre, når man ikke ved om brugeren tilføjer et eller to eller tre numre
osv.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 03-02-02 11:33

> [...]
> ud, der er der på en anden side. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad man
> skal gøre, når man ikke ved om brugeren tilføjer et eller to eller tre

Bare lidt hjælp? Skal man lave et array e.lign, der ligger i en session
eller hvordan?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-02 11:38

On Sun, 3 Feb 2002 11:33:08 +0100, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Bare lidt hjælp? Skal man lave et array e.lign, der ligger i en session
>eller hvordan?

Gerne, men jeg har lidt svært ved at forstå, hvad du egentlig mener -
kan du ikke forklare dig lidt mere?

Mvh. Jørn

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 03-02-02 12:18

> Gerne, men jeg har lidt svært ved at forstå, hvad du egentlig mener -
> kan du ikke forklare dig lidt mere?

Bruger kan klikke sig ind på en side, der eks. hedder bestil.asp?varenr=1000
Så skal varenummer 1000 tilføjes en session. Men bagefter skal brugeren
kunne tilføje bestil.asp?=varenr=2000, så begge numre ligger gemt. På en
bestillingsside, skal jeg så kunne trække ud fra denne session og skrive: Du
har bestilt:
1000
2000
osv. eller hvor mange der nu er, og det ved man jo ikke om er én eller fem,
og det er det jeg ikke kan finde ud af hvordan man gør. Og så hvordan man
laver en session, hvor mellem et og fem (eller deromkring) varenumre kan
lagres.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-02 12:35

On Sun, 3 Feb 2002 12:17:43 +0100, "Rasmus Nielsen"

> [...]
>laver en session, hvor mellem et og fem (eller deromkring) varenumre kan

OK, nu har jeg fattet det.

Jeg fandt et script fra "Beginning Active Server Pages 3.0" (p. 314),
som skriver *alle* Session-variable ud - det følger her:
<%
For Each Item in Session.Contents
   If IsObject(Session.Contents(item)) Then
      Response.Write(item & " : Can't display object" &
"<br>" & vbcrlf)
   Else
      If IsArray(Session.Contents(item)) Then
         Response.Write "Array: " &
Session.Contents(item)
         For Each objArray in Session.Contents(item)
            Response.Write "<li>" & _
            Session.Contents(item)(objArray) &
"<br>" & vbcrlf
         Next
            Response.Write "</li>" & vbcrlf
      Else
         Response.Write(item & " : " &
Session.Contents(item) & "<br>" & vbcrlf)
      End If
   End If
Next
%>

(Tag lige højde for, at der måske er ged i linieskift!)

Forløbet i scriptet er:
Hvis det er et objekt: Udskriv ikke
Ellers: Hvis det er et Array: Udskriv hvert element
- og ellers: Udskriv

Du kan sikkert simplificere det noget til dit brug, men jeg håber det
leder dig på rette vej ...

Good luck,
Jørn

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 03-02-02 14:41

> <%
> For Each Item in Session.Contents

Det ser fint ud. Hvordan får jeg så tilføjet varenumrene til en session, når
jeg ikke ved om der kommer ét eller flere varenumre?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-02 12:40

> [...]

>Så skal varenummer 1000 tilføjes en session. Men bagefter skal brugeren
>kunne tilføje bestil.asp?=varenr=2000, så begge numre ligger gemt.

En anden mulighed - som jeg har brugt - er kun at gemme en reference
til den givne session i en variabel og så gemme alle øvrige
oplysninger i en database.

Du får så kun én Session-variabel og slipper for at have data liggende
i to strukturer, da du sikkert alligevel skal gemme oplysningerne i en
database.

Blot en idé.

Good luck,
Jørn