Max IDE størrelse på en 486 - Haster!
Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 18:33

Hvor stor en IDE harddisk kan jeg egentlig køre med på en 486?

Dvs. hvad kan standart BIOS (fx Award) køre med?

---
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Deaster

Dato : 01-02-02 19:35

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor en IDE harddisk kan jeg egentlig køre med på en 486?
>
> Dvs. hvad kan standart BIOS (fx Award) køre med?

Det kommer søreme an på hvad MB er for et?

--
Mvh Jesper (Deaster)
"Jeg er en frisk dreng på 15 og er BØSSE, men

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 19:59

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message

> "Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer søreme an på hvad MB er for et?

Det ved jeg ikke endu, men er der ikke noget med en begrænsning på fx.
1024cyl eller et eller andet tal derver der er standart for 486?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-02-02 20:10

Hej!

Peter Andersen wrote:

> Det ved jeg ikke endu, men er der ikke noget med en begrænsning på fx.
> 1024cyl eller et eller andet tal derver der er standart for 486?

1024-cylinder grænsen (504MB) findes på nogen 486-boards, andre har 8.4GB som
grænse og andre har xxx MB. Find ud af hvilket motherboard og undersøg _det_ for
grænsen. En generel regel findes ikke!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 22:16

"Kim Voss Schrader" <schrader@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
som
> grænse og andre har xxx MB. Find ud af hvilket motherboard og undersøg

ok. Det fan jeg også ud af.. Det viste sig den havde grænsen ved 504MB. Alt
i orden..

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-02-02 22:36

Hej!

Peter Andersen wrote:

> ok. Det fan jeg også ud af.. Det viste sig den havde grænsen ved 504MB. Alt
> i orden..

Du kunne evt. køre noget DiskManager software som en anden foreslog. Det burde
kunne gøre dig istand til at udnytte en større disk. Dog har jeg aldrig leget
med den slags selv...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henning

Dato : 01-02-02 21:12

On Fri, 1 Feb 2002 18:32:44 +0100, "Peter Andersen"
<peterandersen@e-box.dk> wrote:

>Hvor stor en IDE harddisk kan jeg egentlig køre med på en 486?
Ubegrænset med en diskmanager.
Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Torben W. Christense~

Dato : 02-02-02 02:02

Hej.
Med en diskmanager kan man også under DOS og tidligere Windowsversioner
(der er andre ting end processor involveret i spørgsmålet: både BIOS,
FDISK). Seagate har lavet en diskmanager, som har været leveret sammen
med deres harddiske. "DM" hedder den mærkeligt nok. Den kan måske fås
på deres hjemmeside, ellers fylder den kun en diskette, og jeg kan godt
sende en til dig, hvis du er interesseret. IBM har lavet deres egen
specielle udgave af det samme program (de er dog stort set ens). Det
har jeg også. Det vil dog helst finde en IBM-disk i maskinen. Jeg ved
ikke præcist, om diskmanager altid er et gode. Jeg har haft problemer,
som jeg tror kan henføres til DM. Programmet overskriver
Masterbootrecord på disken, og jeg har haft problem med at genetablere
den med FDISK /MBR. Sig til hvis du vil prøve det.
Torben

Henning skriver: