Bedste netkort /har jeg købt det rigtige ?
Fra : Peter Heide

Dato : 01-02-02 18:12

Via Kabelnettet.dk har vi fået installeret internet i lejlighederne.

De anbefaler et netkort der hedder D-Link......men det er udsolgt de steder hvor jeg har været....købte istedet
Jensen PCI Fast Ethernet Adapter(10/100Mbps) hos El-Giganten.....fik at vide at kortet er lige så godt som det
andet. Rigtigt ?
Er der den store forskel på netkort forøvrigt ?

mvh peter

Fra : MOA

Dato : 01-02-02 19:14

udfra mine (måske begrænsede?) erfaringer er der ikke den store forskel på
netkort i dag, du kan lige så godt nøjes med at give 100 kr for et 10/100
mbit noname kort, istedet for at bruge en masse penge på mærkevarer.

MOA

Fra : Søren T Brandt

Dato : 01-02-02 19:32

Både og....
Man skal endelig ikke tro at et netkort er bedre bare fordi det er dyrere,
men der er trods alt en grund til at man i 'industrien' vælger 3com hvis
penge ikke er et problem ellers D-link hvis der skal spares.....
Min personlige favorit er 3Com, for i al den tid jeg har kendt dem, har de
altid været stabile, pålidelige og hurtige. Hvorimod jeg har oplevet at
D-Link har haft et par problemer, dog mest på driversiden....

Søren T Brandt
Intranet Manager Assistent

P.S.
Jeg udtaler mig på egne vegne, men med ca.. 24 års EDB erfaring i
baglommen.

Fra : MOA

Dato : 01-02-02 20:04

klart nok, men til hjemmebrug er det måske overkill at bruge 500 kr på et
3com kort, hvis man kan få et, til formålet, lige sågodt kort til 100 kr.
Jeg kører selv med 4 comp. i netværk, alle med billige noname kort i, ingen
problemer so far.....

MOA

Fra : Søren T Brandt

Dato : 01-02-02 20:27

Ganske rigtigt, ingen problemer, men prøv at køre et par hastighedstest,
både med ½ og full duplex, 10 og 100, gerne blandet... Så er det som regel
at man får skillet fårene fra bukkene, for det er ikke kun switchen der kan
fumle.

Fra : Peter Heide

Dato : 02-02-02 00:21

nå....men så kan jeg forstå at det ikke er helt tosset netkort jeg købt....jeg takker for svar.....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-02-02 00:57

> [...]
> at man får skillet fårene fra bukkene, for det er ikke kun switchen der

Ja, men hvad med CPU beregning på netkort?

Der er jo nogle af de dyre kort, som har processer til at udregne IP
trafikken....

Fx står der dette om 3coms kort på
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-nic/netnic40/net3cr990svr97.html

Dette netkort indeholder en inteligent CPU kun designet til at køre TCP/IP
relaterede funktioner.
Med LAN hastigheder på flere 1000 pakker i sekundet siger det sig selv at
serverens CPU bliver belastet når der skal beregnes checksum eller
kryptering på pakkerne, her kan 3XP processoren hjælpe din CPU og derved få
din server til at yde mere.
3XP processoren kan beregne følgende:
TCP segmentation/addressing og TCP/IP checksum
IPSec inklusive 3DES, DES, MD5, and SHA-1

Nogen der ved hvad IPsec er? Security?

Men det er altså også godt dyrt det kort...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-02-02 01:04

> Nogen der ved hvad IPsec er? Security?

VPN tunnel?

MVH
Thomas

Fra : Steen Suder

Dato : 02-02-02 14:34

Bjarke Hansen wrote:

<KLIP>

> IPSec inklusive 3DES, DES, MD5, and SHA-1
>
> Nogen der ved hvad IPsec er? Security?

IPSec er en teknologi til at lave VPN med.
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ipsec>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-02-02 01:08

> [...]
> at man får skillet fårene fra bukkene, for det er ikke kun switchen der

Jeg bøvler en del med hastighedsproblemer på mit
hjemmenetværk,(news:3c522dd7$0$202$bc7fd3c@news.sonofon.dk) Tror du at det
vil hjælpe at skifte netkort ud med 3com? det er pt noname-tilsvarende
netkort der sidder i maskinerne....

MVH
Thomas

Fra : Jens

Dato : 03-02-02 00:23

> [...]
> altid været stabile, pålidelige og hurtige. Hvorimod jeg har oplevet at
> D-Link har haft et par problemer, dog mest på driversiden....

Jeg har netop den modsatte erfaring. Vi svor (på jobbet) til 3Com netkort,
men vi havde aldrig andet end driver problemer, og kortene stod af for et
godt ord. Én dag fik jeg købt et D-Link netkort (dengang var det DFE-500TX),
og nu 4 år efter kører vi stadig med D-Link. Vi har nok videresolgt de
første 1000 D-Link kort, og har haft forbavsende få problemer. Jeg tror
indtil videre har vi kun haft ca. 25 defekte kort, og vi har aldrig
problemer med driverne.

Jens