Netværksfilsystem over internet
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-02-02 16:53

Hej

Jeg spekulerer lidt over et filsystem, der kan køre over internettet
mellem 2 linux-maskiner (som begge kører 2.4-kerner).

NetBIOS er jeg ikke begejstret for at køre over internettet; ejheller
NFS.

Coda påstår at det er sikker, effektivt og pratisk; men er det brugbart
i praksis? Hvad med Intermezzo?

Er der evt. andre muligheder?

Det må gerne køre over noget tunnelting (SSH-tunnel?).

Begge maskiner står på ADSL-linjer med faste IP-adresser, så der er
gode muligheder for firewalling (og de vil også blive firewallet)..

Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 01-02-02 22:47

In article <a3edkg$grj$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, "Rasmus Bøg
Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Coda påstår at det er sikker, effektivt og pratisk; men er det brugbart
> i praksis? Hvad med Intermezzo?

Jeg kender ikke så meget til Coda, men jeg hørte et foredrag af Ole Tange
fra SSLUG, hvor han anbefalede det, da sikkerheden var væsentlig højere
end NFS, jeg har dog ikke nogen erfaringer selv.

NFS, kan godt blive sikker, hvis du bruger tcp wrapper til at begrænse
NFS servicen til én ip.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-02-02 23:24

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> mellem 2 linux-maskiner (som begge kører 2.4-kerner).
>
> NetBIOS er jeg ikke begejstret for at køre over internettet; ejheller

Kan samba ikke kører over ssl?

http://de.samba.org/samba/ftp/docs/htmldocs/using_samba/appa_01.html

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-02-02 23:34

On Fri, 01 Feb 2002 23:23:38 +0100, Christian E Lysel wrote:

> Kan samba ikke kører over ssl?

Er det ikke lidt bagvendt at bruge samba til at få to Linux-maskiner
til at snakke sammen?

,

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-02-02 23:47

Adam Sjøgren wrote:

> Er det ikke lidt bagvendt at bruge samba til at få to Linux-maskiner
> til at snakke sammen?
>
> ,

Fråser NFS ikke for meget båndbredde?

Der var også en gut, der lavede et virtuelt device, der kunne deles ud
via en tcp-session, således at devicet i virkeligheden var en disk på en
remote host.

Coda, vil være mere oplagt, men er vel ikke så udbredt, klienterne
koster da også.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-02-02 10:51

Christian E. Lysel wrote:

> [...]

Heh, det kan man i princippet godt sige...

> Fråser NFS ikke for meget båndbredde?

Mere end samba?

> Der var også en gut, der lavede et virtuelt device, der kunne deles ud
> via en tcp-session, således at devicet i virkeligheden var en disk på
> en remote host.

nbd - Network Block Device? Det er i så tilfælde lidt svært, for det er
ikke en blokenhed, men et netværksdrev.

> Coda, vil være mere oplagt, men er vel ikke så udbredt, klienterne
> koster da også.

Jeg tror, jeg vil prøve at kigge på coda.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-02 11:35

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> writes:

> Fråser NFS ikke for meget båndbredde?

Ikke hvis man koerer NFS version 3, som benytter TCP istedet for UDP.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Chr. Hausmann

Dato : 05-02-02 19:34

Rasmus> Hej

Hejsa,

[snip]

Rasmus> Er der evt. andre muligheder?

AFS (www.openafs.org).

Rasmus> Det må gerne køre over noget tunnelting (SSH-tunnel?).

AFS bruger kerberos til at beskytte data med.

Rasmus> Begge maskiner står på ADSL-linjer med faste IP-adresser, så
Rasmus> der er gode muligheder for firewalling (og de vil også blive
Rasmus> firewallet)..

/LCH
--
"Historically speaking, the presence of wheels in Unix has never
precluded their reinvention." - Larry Wall