Samling af Internet - Prøver igen
Fra : Stuffy

Dato : 01-02-02 14:40

Hej

Jeg fik ikke noget svar sidst på følgende problem:

Vi har på vort kollegie en FreeBSD server stående, som hoster vores
eksisterende ene ADSL-forbindelse.
Vi er ved at bestille to yderligere ADSL-linier.

Disse tre skulle gerne kunne kombineres, så serveren selv fandt ud af,
hvilken linie en given bruger skulle have forbindelse ud af.

Er dette muligt?

Ad hoc-løsningen er at dele kollegiet op i tre, men dette er langt fra
hensigtsmæssigt!

Jeg er _ikke_ interesseret i forslag om at købe en anden linie osv.
Problemet skal løses ved at samle to eller flere forbindelser.

På forhånd tak, Jimmy

Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 01-02-02 14:53

Vi kan starte med at fastslå at man ikke kan bundle (samle ) jeres adsl
linjer til en stor og hurtig linje!

Men uden at kende meget til FreeBSD, så vil jeg mene at squid (proxy server)
køre fint der på.

Squid tillader at man kan dele forbindelsen op efter hvad der er mest
belastet.

Men det kræver en del af serveren! skal vælge mellem hver linje hver gang
der hentes noget!

Jeg ville nok dele den op sådan at 2 af linjerne bruges til ftp eller hvis i
bruger mange hente programmer ala direct connect eller edonkey så lad en
linje være reserveret til de porte!

--
Med Venlig Hilsen
Christian Precht-Jensen

Fra : Stuffy

Dato : 01-02-02 17:28

> Vi kan starte med at fastslå at man ikke kan bundle (samle ) jeres adsl
> linjer til en stor og hurtig linje!

Den er jeg med på - pointen er maximal båndbredde til så mange som muligt -
max 2 MB.

> Jeg ville nok dele den op sådan at 2 af linjerne bruges til ftp eller hvis
> bruger mange hente programmer ala direct connect eller edonkey så lad en
> linje være reserveret til de porte!

OK - det ville måske være en ide.
80, 25 og 110 på den ene og resten på den anden.
Så kan sugerne dele en linie og de alm. surfere få den anden.

Faktisk en ret god ide. Takker.

Håber det kan lade sig gøre i praksis

Hilsen Jimmy