Discus vil ikke "lege" mere.
Fra : MichaelH

Dato : 31-01-02 21:24

Jeg har et problem med et discus par: De "leger" mere.

Jeg havde dem først gående alene i et 430L. Der lagde de æg efter ca. 10
dage efter jeg havde anskaffet dem. Da de gik i postevand skimlede æggene
(de lagde æg mange gange).
Jeg prøvede at sætte dem over i et 100L, da jeg havde 12 (halvstore) unger
som skulle gå i det på 430L.
Der ville de ikke "lege" og besluttede mig for at sætte dem tilbage i det på
430L, sammen med ungerne. Efter en uges tid lagde de æg.
Jeg prøvede at få blødgjort vandet med osmose og ionbytter (det tager godt
nok lang tid med 430L, så helt blødt blev det ikke)
Det lykkedes det flere gange at få frit-svømmende unger, men de halvstore
unger generede forældrene alt for meget til at det kunne blive til noget.
Jeg prøvede at sætte en glasplade mellem de halvstore unger og forældrene,
men det var ikke godt nok.
Jeg besluttede mig for at prøve at flytte par'et over i et 250L.
Der har de været i et par måneder nu, men de vil ikke "lege"

Alle akvarierne er uden bundlag, kun et par potter/lege-medier og en plante.
(Dog var der bundlag i 430L da de kom der 2. gang).

I 430L kunne de "provokeres" til leg ved vandskift, men det er de ligeglade
med i 250L.

Vandværdier:
- PH er ca. 5,5 (målt med strips).
- uS er ca. 700.
- Temperatur: ca. 28,5 grader.
Vandværdierne er opnået med spagnum og osmose/ionbyttet vand.
Jeg er i gang med at få uS længere ned, men har ikke så travlt, da de ikke
vil lege

Er der nogen som kan hjælpe ?

Mvh
Michael
(ret "909mail.dk" til "sol.dk", hvis du vil sende en mail)

Fra : Søren Steffensen

Dato : 31-01-02 22:50

har læst et sted at det måske kan hjælpe at sætte en glasplade mellem dem,
og så lade dem gå og kigge lidt på hinanden, og så lade dem komme sammen
igen efter noget tid

--
SOS icq: 102169245
www.hourbabe.com

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-02-02 00:55

Hej,

For det første; jeg kan ikke forestille mig at det er størrelsen på akvariet
der spiller ind. Det må være andre forhold, da mine Diskus-par flere gange
har ynglet i et akvarie på kun 85 liter. Der må være andre parametre, som
f.eks. vandkvalitet eller omgivelser der spiller ind.

Jeg flytter mine unger når de når 3-4 ugers alderen - så sent som muligt
inden forældreparret når at blive tydeligt "generet" af deres
tilstedeværelse og evige "nippen" på kroppen. Jeg sørger naturligvis for, at
pH og temperatur er ens i det akvarie forældrene flyttes til, og ungerne får
så lov til at gå endnu 3-4 dage i opdrætsakvariet. Derefter flytter jeg
ungerne til et meget lille akvarie (45 ltr), hvor de går indtil de når en
alder på 8-12 uger.

Det er (naturligvis) meget vigtigt at den biologiske filtrering fungerer i
alle akvarier, du flytter frem og tilbage imellem. Dernæst er det vigtigt,
at du holder Nitrit langt nede - især i de akvarier hvor ungerne befinder
sig. Min opskrift er min. 25% (og max. 40%) vandskifte dagligt, kraftig
iltning med luftsten og et rimeligt fungerende biologisk filter (der dog
godt kan være indvendigt).

Jeg skal tilføje, at jeg *aldrig* blødgør vandet og ikke ændrer pH-værdi
(med andet en sphagnum, der har en stærkt begrænset effekt). Min typiske
pH-værdi ligger på 7,0, såvel i opdræts- som opvækstakvarier. Jeg har aldrig
brugt osmose eller ionbytter-anlæg. Derimod har jeg observeret, at det er
vigtigt med (meget) lav vandcirkulation og biologisk filtrering - især fra
æglægningen og indtil ungerne er omkring 3-4 uger gamle.

Glem alt om bundlag i Diskus-yngleakvarier - der er passer af problemer
forbundet med det (og her taler jeg om bitter erfaring). Allerbedst er at
bruge mørkt (evt. brun) karton under akvariet (og gerne på én eller flere
sider), da fiskene så tilsyneladende føler sig mere trygge.

Med Diskus er tålmodighed en dyd, rolige omgivelser en nødvendighed og
flittighed en absolut nødvendighed. Det var blot mit ydmyge bidrag, der (for
god ordens skyld) bygger på egne erfaringer.

Mvh. Kim jensen

Fra : MichaelH

Dato : 01-02-02 15:09

Kim Jensen skrev:
> [...]
> har ynglet i et akvarie på kun 85 liter. Der må være andre parametre, som
> f.eks. vandkvalitet eller omgivelser der spiller ind.

Jeg fyldte vand fra 430L akvariet over i 250L akvariet, så vandet var det
samme.
Når jeg skifter vand er et en blanding af osmose eller ionbyttet vand og
postevand.
(så det langsomt bliver blødere)
250L akvariet står lige ved siden af 430L akvariet, så omgivelserne kan det
næsten heller ikke være.

Søren Steffensen skrev:
>har læst et sted at det måske kan hjælpe at sætte en glasplade mellem dem,
>og så lade dem gå og kigge lidt på hinanden, og så lade dem komme sammen
>igen efter noget tid

Kan det virkelig hjælpe ?
Hvor lang tid skal de være "adskilt" ?

Mvh
Michael

Fra : Søren Steffensen

Dato : 02-02-02 11:38

jeg kigger lige efter i morgen aften når jeg kommer hjem !

Fra : Michael H

Dato : 05-02-02 17:07

> jeg kigger lige efter i morgen aften når jeg kommer hjem !
Har du fået set efter ?